Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klickande ljud efter ventilkoll, xr650r

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Klickande ljud efter ventilkoll, xr650r

Tjena!

Kollade alldeles nyss ventilerna. Alla såg bra ut utom en som hade lite lite mellanrum. Så det fixade jag och allt var frid å fröjd.

När jag sedan skulle starta den så märkte jag att det klicket som är när man tar runt kicken sakta för att hitta rätt läge innan man sparkar till var borta. Tänkte inte så mycket på detta. Men när jag sedan startar motorn klickar det som satan hela tiden.

Pratade lite med Solid_snake och han trodde det var autodekompen som hade hängt sig. Kan det vara så och var sitter denna?

/ Fredrik

Sitter mitt på kamen har jag för mig lyft kåpan och kolla

Mvh Christer
    "Den som hinner underhålla alla sina prylar innan han dör vinner!!"

Hojhistorik:

KX80 -81,DT50MX -88, RD350LC -83, XR600R -90, KX500 -92, XR650R -00, XR650R -01, CR500 -94, YZF426 -01, CR500 -93, CR500AF -93/05, Polaris 425 Magnum -99, Polaris 350 Trail-Boss -91, Yamaha YFM700R Raptor -10.

Comment

Får nog göra det.

Det jag inte förstår är hur det har kunnat hända. Vi pillade bara på en av ventilerna och det känns ganska osannolikt att man har kommit åt något =/

Comment

När du justerade ventilerna,kontrollerade du att dekompen inte var aktiverad. Det låter ju som om den skulle ligga på. Var det en Avgasventil som hade dåligt spel?

Comment

Nej, det gjorde jag inte. Hur gör man detta?

Jag gjorde som det stod i servicemanualen, snurra 2 varv moturs, kolla så märket på svänghjulet är i rätt position.

Och ja, det var den högra avgasventilen som vi justerade.

Tack för svaren! :)

Comment

Då skulle du nog ta och göra om proceduren. Kolla så att du inte har något motstånd i Dekomphandtaget när du har ställt motorn i TDC.
            Nu har du ett för stort spel på den avgasventilen.
            Last edited by Ivil; 12-30-2007, 09:12 PM.

Comment

och att du har kolven i ÖD1.
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                och att du har kolven i ÖD1.
                Antar att du med det menar kompressionstakten?

I så fall hade vi det rätt.

Ska ta och göra om allt efter nyårshelgen så får vi se om det funkar igen :)

Comment

Originally posted by Loy View Post
                  Alla såg bra ut utom en som hade lite lite mellanrum.
                  Om du justerat med dekompen aktiverad borde du haft för lite spel på någon/några ventiler.
                  Division de l'essence prémélangée

Comment

Finns väl en klistrad en ventilspelstråd förresten... https://forum.soe.se/showthread.php?...ghlight=ventil

Originally posted by Hjulle View Post
                    Om du justerat med dekompen aktiverad borde du haft för lite spel på någon/några ventiler.
                    Precis, om du bara fick justera 1 ventil (1 av 4) så borde ju ändå läget på svänghjulet varit rätt!
                    Under förutsättning att du inte ändrade det mellan justeringen...

Kolla igen om det är något annat skumt som hände för säkerhetsskull.
                    Första gången jag gjorde detta så hade jag autodekompen "aktiverad" och fick skruva som en galning för att få det bli rätt!
                    Last edited by per-anders; 12-31-2007, 01:47 PM.
                    Jag är inte ung nog att veta allt
                    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                    Det är värsta tricket att låta det va
                    (Ohlson har semester production)

Comment

Eller låste du inte justerarskruven ordentligt?

En kompis med en EXC450 råkade ut för att hojjen plötsligt tickade väldigt ljudligt och då hade låsmuttern trillat bort helt. Som tur var så la den sig på ett ofarligt ställe.
                      KTM 250SXF

Comment

Nu funkar den igen! :)

Gjorde bara om allting en gång till så blev det bra.

Det var den högra avgasventilen som hade fått för stort spel. Så antagligen var det något med autodekompen som klabba.

Tack för hjälpen! :)

Comment

Working...
                        X