Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa gängpaj, oljeplugg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fixa gängpaj, oljeplugg

Hej forum!

Jag har en Kawasaki KX450F, som haft gängpaj i hålet för oljepluggen.

Eftersom det kanske nån gång i framtiden är någon annan som drabbas av samma problem, tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter! Jag ska säga direkt att jag är lite av en nybörjare när det gäller att meka med motorcyklar, så om något jag säger verkar dumt - så är det säkert det också!

Problemet:

Kawasakin har två stycken oljepluggar. Den ena av dem, en M10 bult som sitter i botten av motorn, var på min maskin väldigt väldigt tung att dra runt. Förutom att detta var en skamfläck på min annars så fina Kawa , så var det rätt irriterande, eftersom bulten är typ 2cm lång. Det blir rätt många varv att tvinga runt bulten... (behövde typ 20cm skaft för att få runt den!) Felet var alltså att gängan i godset i botten av motorn var skadad. Säkerligen någon tidigare ägare som dragit lite för hårt, vilket är lätt, eftersom gängan är av aluminium.

Lösningen:

Det finns ju några olika sätt att laga trasiga gängor. Man kan borra upp, gänga om och byta till större plugg, och man kan använda sig av nån sorts gängreparationssats, typ Helicoil. Efter att ha googlat runt lite på nätet, hittade jag något som heter V-Coil, som är typ samma sak(?) som helicoil. Ett kit med de specialverktyg man behöver, går att köpa som privatperson från www.swedol.se, artikelnr VT-5836, för 315kr+moms. Då får man en borr, en gängtapp, en hög med gänginsatser, samt en sorts krok som man skruvar i insatsen med.

Genomförandet: