Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa gängpaj, oljeplugg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fixa gängpaj, oljeplugg

Hej forum!

Jag har en Kawasaki KX450F, som haft gängpaj i hålet för oljepluggen.

Eftersom det kanske nån gång i framtiden är någon annan som drabbas av samma problem, tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter! Jag ska säga direkt att jag är lite av en nybörjare när det gäller att meka med motorcyklar, så om något jag säger verkar dumt - så är det säkert det också!

Problemet:

Kawasakin har två stycken oljepluggar. Den ena av dem, en M10 bult som sitter i botten av motorn, var på min maskin väldigt väldigt tung att dra runt. Förutom att detta var en skamfläck på min annars så fina Kawa , så var det rätt irriterande, eftersom bulten är typ 2cm lång. Det blir rätt många varv att tvinga runt bulten... (behövde typ 20cm skaft för att få runt den!) Felet var alltså att gängan i godset i botten av motorn var skadad. Säkerligen någon tidigare ägare som dragit lite för hårt, vilket är lätt, eftersom gängan är av aluminium.

Lösningen:

Det finns ju några olika sätt att laga trasiga gängor. Man kan borra upp, gänga om och byta till större plugg, och man kan använda sig av nån sorts gängreparationssats, typ Helicoil. Efter att ha googlat runt lite på nätet, hittade jag något som heter V-Coil, som är typ samma sak(?) som helicoil. Ett kit med de specialverktyg man behöver, går att köpa som privatperson från www.swedol.se, artikelnr VT-5836, för 315kr+moms. Då får man en borr, en gängtapp, en hög med gänginsatser, samt en sorts krok som man skruvar i insatsen med.

Genomförandet:

Min plan var alltså att borra upp hålet i "oljetråget" i motorn, gänga hålet, skruva i gänginsatsen, och sedan återanvända orginalpluggen. Jag oroade mig nåt fruktansvärt för att få metallspån in i motorn, men sen slog det mig att växellådan och motorn delar olja, och att det nog ändå åker runt en hel del spån i motorn. Plus att man ju faktiskt har både oljefilter och "oilscreen".

Så jag tömde ur oljan, la ner hojen på högersidan, torkade upp bensinen som rann ut ... , och satte borren i hojen. Jag hade innan märkt upp på borren hur djupt jag skulle borra, eftersom jag inte ville råka borra in i vevaxeln eller nåt annat känsligt. Efter att ha borrat så långt jag vågade (det är lite svårt, tycker jag, att se exakt hur djupt in borren går), blåste jag rent med tryckluft, genom att trycka in tryckluftmunstycket långt in i motorn, och blåsa till. På det här sättet flög en massa metallspån ur hålet. Sedan gängade jag upp hålet med V-Coil-gängtappen. Här kan det vara bra att köra i omgångar, och ta ut tappen mellan varje gång, så att man inte får tappen full med kletiga aluminiumspån. Det är också bra att ha en speciell gängtapp-olja, men jag körde med vanlig motorolja. Se också till att verkligen börja i samma spår varje gång med tappen, så att de gängor som redan är klara inte blir skadade.

Sen använde jag V-Coil-specialverktyget för att skruva i gänginsatsen. Insatsen ser ut som en liten spiralfjäder ungefär. Den har en liten utstickande bit som passar i specialverktyget, och som gör att man kan få grepp om den när man ska skruva i den. Sedan slår man av den här biten med typ en skruvmejsel och en hammare. I det här fallet, när andra änden av hålet inte gick att komma åt, ville man ju helst inte slå av den lilla biten så den hamnade _inne_ i motorn. Min plan var att använda en tång och dra av biten i stället. Detta lyckades inte, eftersom tången inte nådde in när insatsen väl var på sin plats. Antagligen eftersom insatsen sträcker lite på sig när man skruvar in den (den är ju som sagt som en spiralfjäder). Efter att ha försökt nå biten på olika sätt, lyckades jag till slut ha sönder den så den ramlade in i motorn. Hoppas oljefiltret gör sitt jobb.....

Sedan upptäckte jag att oljepluggen inte gick att skruva i hela vägen. Antagligen hade jag varit för feg ur och inte borrat tillräckligt långt. Detta löste jag genom att helt enkelt såga av oljepluggen (och fila till gängorna så de inte var skadade i snittet).

Klart! Nu går oljepluggen att skruva i och ur, lekande lätt!

Några orosmoln finns förstås:

1: Några metallspån + liten bit av gänginsats inne i motorn. Kommer de fastna i nåt kugghjul, eller kärva fast oljepumpen? Förhoppningsvis fastnar de i oilscreen/filtret. Jag är inte så orolig...

2: Oljepluggen är kortare - räcker det med 1cm gängor för att hålla kvar den? Jag är inte så orolig här heller...

Originally posted by avl View Post
    Några orosmoln finns förstås:

1: Några metallspån + liten bit av gänginsats inne i motorn. Kommer de fastna i nåt kugghjul, eller kärva fast oljepumpen? Förhoppningsvis fastnar de i oilscreen/filtret. Jag är inte så orolig...
    Gör några snabba filter/oljebyten för att minska risken för metallspånen att fara omkring!
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

Comment

Ett annat tips är att ha ett klibbigt smörjfett på gängtappen så fastnar majoriteten av spånet i där.

Comment

Tack för detta tips, har precis råkat ut för detta. Den gamla ägaren har dragit för hårt.
        Mxfredda

Comment

För att inte borra för djupt så kan antingen kapa borren(lite dyrt ilängden) eller ta ett rör som distans, så kan man trycka på lite utan att borra för djupt. Om man har en dammsugare så kan man "suga" vid borren så slipper man lite spåner i motorn.
          Frågar man vad det kostar har man inte råd.

Comment

Ah, tack för alla bra tips! Kanske hade varit en idé att posta här _innan_ man började meka

Fett på gängtappen - det hade jag inte tänkt på. Och dammsugaren för att minska risken för spån - det hade jag definitivt inte tänkt på!

Comment

Borra för djupt? Bara att sätta en tape på borren så du ser hur djupt du ska borra.

Comment

Working...
              X