Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om Honda crf450x -06

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Frågor om Honda crf450x -06

Nu har jag skaffat ny hoj, det blev en Honda crf450x -06 fabriksny. Men har en fundering, Motorn och växelådan är separata visade det sig nu när jag kom hem, och kan jag använda samma olja i både delarna?

Läste lite på thumpertalk och där var det många som körde med olika oljor men sade att man kunde använda samma, lite förvirrande, varför åka olika då?

Kan väll inte vara något problem med att använda samma eftersom att det gör man ju på motorer som inte är delade så att säga, men hur gör ni som kör honda på det här forumet? om det finns några honda åkare här? :P

Fördelen kanske kan vara att man kan köra med "vanlig" bilolja med friktionshämmande additiver till vevslängen samt resten av ventilmekanismen och behöver således inte vara rädd för att få kopplingsslir.

Comment

Jag åker på samma olja i både vev o låda , castrol , o sen byter jag oljan i veven var 5e timme och i lådan var 10 e samt filter var 10e,
      *Mot nya höjder*

Comment

Originally posted by Bus View Post
        Jag åker på samma olja i både vev o låda , castrol , o sen byter jag oljan i veven var 5e timme och i lådan var 10 e samt filter var 10e,
        Vad är det för årsmodell på din hoj?
        har du haft några problem med den?

Comment

Hade en -04 crf450r hm, körde med samma olja i båda nån valvoline helsyntet. Bytte i båda samtidigt och oljan ur växellådan var jämt lite grådassig medan den ur motorn såg som ny ut.

/Johan
          www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Ivil View Post
            Fördelen kanske kan vara att man kan köra med "vanlig" bilolja med friktionshämmande additiver till vevslängen samt resten av ventilmekanismen och behöver således inte vara rädd för att få kopplingsslir.
            Det har jag funderat på också, gör du det? eller någon annan som kan bekräfta att det går bra, eller det kanske är självklart att det funkar? I manualen står det bara 10w40 olja i både motor och låda om jag minns rätt, jag kör oftast på castrol gps i båda. Alternativt så kan man ju köra med växellådsolja i lådan som t ex maxima mtl-r. Har en 450r-04, cross alltså, har inte haft några problem alls med den under de två år jag kört den. Ventilerna håller dock på att gå ner sig, mycket vanligt men det kanske har blivit bättre på de nyare. Man får väl byta till stålventiler så småningom.
            http://www.raiddesigns.com/

Comment

Min e en 03a, och även mina ventiler har kroknat så nu står den för att få lite kärlek hos min lokala crosshandlare, även han forummedlem här .
              Det är en ren cross men enligt andra kör jag med den som om det vore en guldwinge ..... ...lugnt alltså. De enda problem jag haft med den efter de 50 timmar jag kört på den är en ventiljustering som följd av att titanbeläggningen gått ner sig på en insugsventil. Efter justering rullade den bara 4 timmar sen var det godnatt med dom ventilerna, annars bara bytt olja regelbundet . Enligt uppgift byttes kolven och kamkedjan vid 41 timme.
              *Mot nya höjder*

Comment

Kolvbyte, endurofjädring samt elstarts frågor...

Tjapp alla Glada!

Har en CRF 450 -05, -HM.
                Lite frågor;

Det pratas om hysteriskt täta kolvbyten på dessa modeller, finns det ngn som bytt och mätt upp kolven för att kunna bekräfta eller dementera att det ska vara väldigt täta byten? Vet att det är en låg kolv i dessa modeller men Motoavetures byter inte kolven i sina KTM 450 hyrcyklar under ca 4-5000 mil!! Okey, kanske inte presterar som när de var nya men rasar i allafall inte. Ngn som vet ngt?

Min hoj har sedan den var ny vid elstartsstart kunna låta som om kamkedjan mm är på väg ut genom blocket, om det är kedjan som låter vet jag inte men illa låter den i alla fall :( Har även alltid haft ett dåligt batteri som tar slut gaska fort, om det nu kan ha med det o göra? Har beställt nytt batteri nu. Ngn med liknande erfarenheter?

Har även för avsikt att byta till endurofjädrar, väger ca 75 kg... är det ngn som har liggandes så köper jag gärna till både fram o bak. Annars vem/vilken firma kan ge en rätt fjuttar till bra pris?

Tacksam för hjälp!

Mvh Jörgen i Gävle
                Gör nå kul eller ruttna bort!

Comment

Originally posted by JiG View Post
                  Tjapp alla Glada!

Har en CRF 450 -05, -HM.
                  Lite frågor;

Det pratas om hysteriskt täta kolvbyten på dessa modeller, finns det ngn som bytt och mätt upp kolven för att kunna bekräfta eller dementera att det ska vara väldigt täta byten? Vet att det är en låg kolv i dessa modeller men Motoavetures byter inte kolven i sina KTM 450 hyrcyklar under ca 4-5000 mil!! Okey, kanske inte presterar som när de var nya men rasar i allafall inte. Ngn som vet ngt?

Min hoj har sedan den var ny vid elstartsstart kunna låta som om kamkedjan mm är på väg ut genom blocket, om det är kedjan som låter vet jag inte men illa låter den i alla fall :( Har även alltid haft ett dåligt batteri som tar slut gaska fort, om det nu kan ha med det o göra? Har beställt nytt batteri nu. Ngn med liknande erfarenheter?

Har även för avsikt att byta till endurofjädrar, väger ca 75 kg... är det ngn som har liggandes så köper jag gärna till både fram o bak. Annars vem/vilken firma kan ge en rätt fjuttar till bra pris?

Tacksam för hjälp!

Mvh Jörgen i Gävle
                  När kamkedjan låter,får du bara fram det ljudet när du ska starta hojen? Jag har något lustigt ljud i min hoj när man låter hojen "segdra". Låter lite metalliskt typ som "knastrar" ganska högt:( Kanske dags att byta kamkedja då min gått runda 50h
                  Kolven är bytt en gång i min på dom timmarna

Comment

Låter helt otroligt om man ska behöva byta kolv efter 40-50 timmar på en 450 enduro.Dirtrider körde ju runt 230 timmar med sin långtest CRF-X och den var tydligen förvånansvärt frisk i motorn när dom öppnade den.

Comment

Startmotor...

Originally posted by Busabergar´n View Post
                      Låter helt otroligt om man ska behöva byta kolv efter 40-50 timmar på en 450 enduro.Dirtrider körde ju runt 230 timmar med sin långtest CRF-X och den var tydligen förvånansvärt frisk i motorn när dom öppnade den.
                      Tja igen.

Jo när man kör startmotorn så känns det bra men när man släpper startknappen så smäller det till som "galet mycket" Ofta tröttnar batteret oxå efter ett mindre antal startförsök.... Kanske att startmotorn inte orkar typ...

Ang kolv så har min hoj gissningsvis snurrat vad minnet säger ca 500+ mil, både som motard på bana (typ RR bana) samt is och grusvägskörning...ganska hård körning alltså.

I timmar vet jag inte men garanterat mer än 50 :)
                      Ska man börja känna sig nervös då kolven inte är bytt....?
                      Den går grymt bra då det sitter en CRF R kam i.

Mvh Jörgen i Gävle
                      Gör nå kul eller ruttna bort!

Comment

Working...
                      X