Announcement

Collapse
No announcement yet.

elkabel tjocklek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    elkabel tjocklek?

    Ska försöka dra om lite kablar på min XR!

    Det är i princip hela kabelhärvan från sadeln och till baklyse, bromsljus och blinkers?

    Vilken diameter på kabel bör man sikta på egentligen???
    Så stort som möjligt verkar ju vara smart men vad är rimligt egentligen?
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

    Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

    #2
    Kör du på 0.75 kvadrats kabel.
    Onroad:
    KTM 950 SM -2005

    Offroad/bana:
    Yamaha YZ426F -2001 -SÅLD-
    Honda CR 125 -1993 -SÅLD-
    Kawasaki KX250 -1992 -SÅLD-

    Comment


      #3
      2,5mm2 räcker till det mesta och är relativt lätt att manövrera runt samt håller spänningsfallet på ett minimum. 1,5mm2 funkar väll det me.

      Comment


        #4
        När jag bygger elsystem t.ex extra kablar för hjälmljus m.m. brukar jag använda högtalarkablar, bra kvalitet mycket smidiga, komer tvåochtvå ihop, och dom har lite tjockare hölje än vanlig billig bilkabel så dom håller längre. (om man köper bra kvalitet)
        Division de l'essence prémélangée

        Comment


          #5
          Tycker inte högtalarkabel ska användas till annat än just som högtalarkabel. Köp kabel ämnat för det ändamål du tänkt.

          Comment


            #6
            Här kan du kolla hur grova kablar som behövs i förhållandet mellan längd,spänning och strömstyrka
            Attached Files
            www.stormlyktan.com
            070-7788513

            Comment


              #7
              Arean är ju som sagt viktigare än vad det står på förpackningen. En kabel med många/tunna kardeler (trådar), t.ex. högtalarkabel, är smidigare än en med få/tjocka. Om man vill lyxa till det kan man ju använda förtennt kabel som inte ärgar.
              Använd gärna schemat ovanför, men på en XR med kanske 80W i generatorn och ingen kabel längre än 1,5 meter är det egentligen overkill att ha grövre kabel än 0,75mm2 någonstans. Tunnare kanske inte heller är att rekomendera, de är ju lättare att nöta/dra av.
              /Marcus

              Comment


                #8
                Originally posted by MaxiMarcus View Post
                Arean är ju som sagt viktigare än vad det står på förpackningen. En kabel med många/tunna kardeler (trådar), t.ex. högtalarkabel, är smidigare än en med få/tjocka. Om man vill lyxa till det kan man ju använda förtennt kabel som inte ärgar.
                Använd gärna schemat ovanför, men på en XR med kanske 80W i generatorn och ingen kabel längre än 1,5 meter är det egentligen overkill att ha grövre kabel än 0,75mm2 någonstans. Tunnare kanske inte heller är att rekomendera, de är ju lättare att nöta/dra av.
                /Marcus
                Tack för alla tips och funderingar!

                Självklart skulle jag kunna dra 2,5mm2 men tyckte det kändes lite overkill och tabellen bekräftar ju det! Så det lutar åt 0,75mm2 det lär ju inte bli någon kabel över metern!

                Var kommer förresten tabellen ifrån?
                Jag är inte ung nog att veta allt
                XR650R -00

                Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                Det är värsta tricket att låta det va
                (Ohlson har semester production)

                Comment


                  #9
                  0,75 är för tunnisar och ficklampor... njae.. rent generelt alltså.
                  Räkna på det om du vill spara in på tråden, men jag skulle generellt sätt byta ut det mesta till 1,5mm.
                  Men se upp med lyset, där skulle jag inte dra en tunnare tåt än 1,5... hellre 2,5 till just lyset.
                  Pontan har gett dig allt du behöver veta inför en omdragning egentligen.
                  //Tobbe

                  EDIT: Vill man ha både hängsle och livrem vad det gäller nötning osv så finns det dubbelisolerad RK som är dyr men väldigt vettig till ändamålet. Det är alltså en singeltråd uppdelad på Rikligt med kardeler för att motverka brott vid böjning osv...
                  Ngn annan tråd än RK är inte att tänka på när det gäller elsystem till hojar.
                  Last edited by tobbeviking; 11-03-2007, 06:50 PM.
                  Bepansrat garage försett med larm och totalt galen hojägare....

                  Comment


                    #10
                    Silikonkabel

                    Jag hade använt silikonkabel, med massor av kardeler, lite dyrare men jädrigt smidig och klarar -50 till + 180 grader utan att stelna eller spricka.
                    Perfekt på mc där det blir varmt ovan motorn.

                    Kolla på Elfa, kjell o co elller liknande.
                    Husa450 xc4EFI
                    (530 -08- Inte nu längre)

                    Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

                    Comment


                      #11
                      Siliconkabel fungerar dåligt på hojar pga av att dom inte tål olja något vidare och att man lätt klämmer sönder isoleringen pga av att dom är så mjuka.
                      Dom tål heller ingen mekanisk nötning.
                      www.stormlyktan.com
                      070-7788513

                      Comment


                        #12
                        Visst är det så att det kan "kännas bra" att fläska till det med en riktigt fet kabel, men krasst sett så kommer spänningsfallet vara på en rimlig nivå om man använder 0,75mm2 kabel. Jag har också använt grövre kabel när jag gjort elsystem, men då har det handlat om att få det mer robust, och självklart är det ingen nackdel för strömmen heller.
                        En 2,5mm2 kabel belastad med ett 55W halvljus kan vara bortåt 10meter innan du får något nämnvärt spänningsfall...
                        Det handlar väl också om man ska åka nattenduro på elitnivå eller bara ha ett lyse som funkar till vardags.

                        Comment


                          #13
                          AjdÅ...

                          Originally posted by pontan666 View Post
                          Siliconkabel fungerar dåligt på hojar pga av att dom inte tål olja något vidare och att man lätt klämmer sönder isoleringen pga av att dom är så mjuka.
                          Dom tål heller ingen mekanisk nötning.

                          Tiden får väl avgöra om det funkar då då......

                          Googlade lite på ämnet...
                          "Användningsområdena av silikonkabel är många .... oljebeständig. ●. ozonbeständig. ●. mycket stort vittringsmotstånd."

                          länk till silikontillverkare:http://www.siplanordic.se/pdf/sipla_swe.pdf

                          Glöm inte blå silikon som tätat mången motorblock under åren. ( OCH ja det är jättesvårt att få bort)
                          Last edited by xeq; 11-05-2007, 10:26 PM. Reason: länk
                          Husa450 xc4EFI
                          (530 -08- Inte nu längre)

                          Nu med 3 ktm cyllar på tillsammans 205 hk....

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Ivil View Post
                            2,5mm2 räcker till det mesta och är relativt lätt att manövrera runt samt håller spänningsfallet på ett minimum. 1,5mm2 funkar väll det me.
                            2.5mm2 har en resistans på ungefär 0.007 ohm/meter medans 0.75mm2 har en resistans på ungefär 0.02 ohm/meter. Om vi som exempel tar bakljuset, med 1 meter kabel, som normalt ligger på 5W, vilket innebär en ström på ca 0.5A, så förlorar man 0.0035V med 2.5mm2 kabel och 0.01V med 0.75mm2 kabel. Samma räkneexempel för strålkastaren med 55W ger en förlust på 0.035V resp. 0.1V. Det är med andra ord inte i kabeln som man tappar spänningen utan i alla kopplingar, strömbrytare och reläer som alltid har en viss kontaktresistans. Krutet skall med andra ord läggas på kontakterna, bra kvalitet och så få som möjligt, och inte på kabelarean.

                            /SvenG

                            Comment


                              #15
                              Samt att styra framlampan med relä om nu bågen saknar det och går omvägen via styromkopplaren.

                              Minuskabeln kan man spara in på genom att ordna en mycket bra jordpunkt i närheten av batteriet och ordna en likadana stabila jordpunkter koppla in förbrukare på.
                              Ramen är en ganska grov ledare...

                              Comment

                              Working...
                              X