Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteripack till hjälmlyse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Batteripack till hjälmlyse.

    Är det någon som känner till var man kan köpa lätta billiga batteri-pack för att driva hjälmlyset med (Kör med 4 kilo blyack i ryggsäcken).

    #2
    Jag funderat på att göra ett samköp av ett 10,4Ah 14,8V batteripack kan driva en 42W xenon i ca 3.5h.

    Mått 26x4x4cm
    vikt 870 gram

    Kommer nog hamna på ca 1500kr i handen, någon som är intresserad?

    Comment


      #3
      Jag hade nog föredragit nåt lite mindre, typ bröstfickan.
      Vad hade du tänkt dig för laddare till den?

      Comment


        #4
        Denna kör jag med nu till min 3,0Ah pack, tar ganska lång tid men det funkar och det är ett vettigt pris på den.

        http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=92200
        Last edited by snoogans; 10-10-2007, 03:36 PM. Reason: fel laddare

        Comment


          #5
          Den verkar ju nice.
          Kollade på batteripack för bärbara datorer
          http://www.webhallen.com/prod.php?id=70756
          Men svårt att ansluta samt det borde gå att hitta billigare.
          Varifrån tänkte du beställa dina?

          Comment


            #6
            Hittade detta http://www.batteryspace.com/index.as...OD&ProdID=2205
            Borde räcka i 1,5h...
            Gilbert

            Honda
            CRF250-RX

            Comment


              #7
              Hur skulle två accar till rc bilar fungera då? 2x7,5v= 15v. om man använder sej av 3000 mah accar hur mycket blir det i ah? blir det 3 ah eller blir det 0,3 ah?
              Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

              -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

              Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

              Comment


                #8
                Originally posted by lizzard View Post
                Hur skulle två accar till rc bilar fungera då? 2x7,5v= 15v. om man använder sej av 3000 mah accar hur mycket blir det i ah? blir det 3 ah eller blir det 0,3 ah?
                milli = "tusendel" så 3000 tusendelar Ah = 3 Ah
                Jag är inte ung nog att veta allt
                XR650R -00

                Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                Det är värsta tricket att låta det va
                (Ohlson har semester production)

                Comment


                  #9
                  Ja ungefär som jag tänkte då, om man kopplar dom så de ger 15v borde dom då inte kunna driva en eller två halogen spottar, typ 20w ett tag iaf, kanske någon timma eller två? Accarna väger ju inte så mycket, borde hamna under ett kilo. Och de är ju små till måtten. Samt laddas ju upp på cirka 20 min med ett bilbatteri, borde ju gå att ladda dom under tiden som man kör.
                  Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                  -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                  Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                  Comment


                    #10
                    Jag är intresserad av ett smidigt batteripack som kan driva ett xenon lyse ett par timmar!
                    Last edited by Ante.B; 11-27-2007, 08:44 PM.

                    Comment


                      #11
                      Jag blev less på att leta. Köpte ett (hutlöst dyrt) EMX batteri 14 V 1195 kr.
                      Dock skippade jag köpa laddaren för det facila priset av 795 kr.
                      Tänkte köpa den biltema laddaren som det angavs i ett tidigare inlägg.
                      Borde väl funka eller?

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by Ante.B View Post
                        Jag är intresserad av ett smidigt batteripack som kan driva ett xenon lyse ett par timmar!
                        Känner man bara till lite om Ohm:s lag så blir det så mycket lättare!
                        Vad du vill veta är hur mycket ström (I) lampan drar (A med andra ord), vilken spänning (U eller volt) du har samt kapaciteten på acken/ackarna (Ah). Lamporna är ju angivna i effekt (P eller Watt)
                        Genom den enkla formeln I=P/U så får man fram att en 35W xenon vid 12V kommer att dra 35/12=2,92A.
                        För att en lampa som drar runt 3A ska kunna lysa i 2 timmar så behövs en ackumulator som har en kapacitet på 6Ah.
                        Ah (amperetimmar) är alltså bara en produkt av ström och tid.
                        Nu är inte jag expert på xenon, men man kan väl misstänka att det är lampans effekt man anger till 35W, isåfall tillkommer väl lite förluster i drivdonet (ballasten).
                        Om man använder celler från ett ackumulatorpaket till R/C bilar så har varje cell en kapacitet på runt 3Ah och en spänning på 1,2V. För att komma upp i 12V och 6Ah så behöver vi med andra ord 20 (2x10) celler. Ett sådant paket skulle väga runt 1,2 kg.
                        Två R/C bilspaket seriekopplade till 14,4V har ju fortfarande 3Ah, om vi anväder det till en halogenspot på 20W (som ju tyvärr inte lyser så mycket) så kommer spoten att dra runt 1,7A. Med 3 Ah så kommer den att lysa ungefär 3/1,7=1,76h. Med två spotar blir det förstås 0,88h.
                        Att ladda ett paket på 14,4V med mc:n blir lite svårt, men varför då inte driva spoten direkt på mc:ns elsystem? Om du ändå har effekt över menar jag.
                        Oj, vad mycket text det blev!
                        Lycka till!

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by MaxiMarcus View Post
                          men varför då inte driva spoten direkt på mc:ns elsystem? Om du ändå har effekt över menar jag.
                          Oj, vad mycket text det blev!
                          Lycka till!
                          Min tanke med att ha ett batteri till hjälmlyset, är för att om något händer tex, en vurpa, någon kör fast, någon/man själv får problem, ja de gångerna man behöver va en bit ifrån hojen, då är det jädrigt trevligt att kunna dra ur kontakterna, och att lampan på hjälmen fortsätter att lysa..

                          Har själv vurpat mitt i natten med enduro hoj i skogen, kablarna/kontackterna drogs isär och hojen hamnade cirka 6-10 meter bort.. Den dog naturligtvis direkt, där låg jag vimmelkantig och funderade på vart hojen tog vägen! Hörde ingenting, och det va direkt becksvart, jag visste inte ens åt vilket håll hojen borde finnas.. Fick krypa och lysa med mobilen innan jag hittade den, att sedan kolla över hojen och få liv i den igen va inte heller helt enkelt. När den väl gick så pluggade jag i hjälm lampan igen och den funkade fint, tänkte då att, fan man borde nog ha batteri backup på hjälm lyset

                          Där har du min motivering till batteri för hjälmlamporna!
                          Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                          -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                          Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                          Comment


                            #14
                            Jag förstår tanken! Men om du inte kör ikull så ofta (!) så kanske en ordentlig diodficklampa kan funka? Med ett fäste på styret om du behöver vingla ut ur skogen ?

                            Comment


                              #15
                              Jo jag har varit inne på att ha en diod lampa på hjälmen, då enbart för att få ljus om någon kör fast, eller att någon kraschar/hojen stannar av någon anledning.. Som de flesta säkert redan vet så stannar ju en hoj bara där det är som sämst, och likadant så kör man ju alltid fast på de ställena som är dummast att köra fast på!
                              Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

                              -Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

                              Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

                              Comment

                              Working...
                              X