Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soppapumpen får bara kort signal (KTM950SE)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Soppapumpen får bara kort signal (KTM950SE)

Soppapumpen går inte som den ska. Kom efter diverse mätning fram till att signalen från ECU'n som driver pump-reläet (inte det i pumpen alltså) bara finns i 1-2 sekunder efter att jag slår på tändningen. Precis så att jag hinner få ett mätvärde på multimetern. Det blir alltså ett eller två slag i pumpen, sedan är det tyst. Reläet är kollat, kablaget är kollat, har öppnat och tittat på brytarna i pumpen, säkringen kollad.

I normala fall så går den kanske 5 sekunder om man glömt slå på soppakranen, sedan slås den av.

Idéer någon?
    Kör idag!

Letat vidare. Det visade sig att pumpen har kärvat ihop. Den gick en stund när jag hade den lös, så jag satte ihop alltihop igen. Sedan har den bara klickat. Nu gör den ingenting eftersom det blivit kortslutning i den Pumpaxeln går väldigt trögt.

Gissar att elektroniken övervakar hur pumpen jobbar på något vis och slår av för att skydda den och/eller se till att det inte blir så varmt att det börjar brinna. Om jag inte försökt tvångsköra den utan dränkt den olja eller så så hade resultatet kanske blivit annorlunda.

Nu skall jag leta vakumpump!!
    Kör idag!

Comment

Originally posted by xrv View Post
      Nu skall jag leta vakumpump!!
      Ska nu SE också drabbas av skitpumpar! Vi är förföljda.

Men är det verkligen en bra idé på en så stor motor? Vad jag förstår har vacuumpumpar den egenskapen att de levererar som minst när du behöver som mest. Vad jag förstår kräver det korta fullgasrepor alternativt alternativt riktigt stora flottörhus... En riktig Hardipump istället kanske?

/bränslesystemsamatören

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
        Ska nu SE också drabbas av skitpumpar! Vi är förföljda.

Men är det verkligen en bra idé på en så stor motor? Vad jag förstår har vacuumpumpar den egenskapen att de levererar som minst när du behöver som mest. Vad jag förstår kräver det korta fullgasrepor alternativt alternativt riktigt stora flottörhus... En riktig Hardipump istället kanske?

/bränslesystemsamatören
        Är ju en likadan pump som till AT'n...

Det tenderar att gå så fort efter längre fullgaskörning med en 950, så det kanske är ett akademiskt problem att pumpen ger för lite Dessutom bygger man in en automatisk fartdämpare. Man ska ju inte köra på det viset (egentligen).
        Kör idag!

Comment

Om det funkar som på bilar skall du inte ha spänningsmatning i mer än två sekunder vid tändningstillslag, detta för att lyfta systemtrycket inför start till lämplig nivå.
          När du sedan kör på starten skall pumpen hoppa igång igen, och fortsätta gå efter det att signal erhålles om att motorn numera tuffar och går.

Vet dock inte om det funkar likadamt på en slik hoj, men man kan ju misstänka det.
          tänkte dela med mig av infon för att du skall slippa mäta bort dig på nåt som funkar tillfredställande.

Att pumpen är paj låter ju inte så otroligt, de lär trots allt få en del stryk på en hoj som körs aktivt i skitiga miljöer.. för det gör du väl?
          Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
          http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

Comment

Originally posted by EnsamWargen View Post
            Om det funkar som på bilar skall du inte ha spänningsmatning i mer än två sekunder vid tändningstillslag, detta för att lyfta systemtrycket inför start till lämplig nivå.
            När du sedan kör på starten skall pumpen hoppa igång igen, och fortsätta gå efter det att signal erhålles om att motorn numera tuffar och går.

Vet dock inte om det funkar likadamt på en slik hoj, men man kan ju misstänka det.
            tänkte dela med mig av infon för att du skall slippa mäta bort dig på nåt som funkar tillfredställande.

Att pumpen är paj låter ju inte så otroligt, de lär trots allt få en del stryk på en hoj som körs aktivt i skitiga miljöer.. för det gör du väl?
            Jo, jag tänkte ju att det var nåt sånt. Men när man tömt bränsleledningarna så går den ju en stund vid tändningspåslag. Betydligt längre än den gjorde nu.
            Gör ett försök med vacumpump i alla fall. Med en gammal AT-pump beredd i tankväskan. Om det är som vissa misstänker (även jag) att det är pumpen som är boven i dramat när hojjen går dåligt när det skakar så lär jag märka det nu. Hoppas på att det skall komma nåt gott ur eländet!
            Kör idag!

Comment

Working...
            X