Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glödande avgasrör

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Glödande avgasrör

Var ute i garaget och pysslade lite med hojen, fyllde på olja och kylet. För att se nivån på oljan så ska man starta hojen och köra nån minut på tomgången enligt handboken. Körde den kanske i 60 sek och såg att avgasröret glödde precis intill cylindern. Har läst här i forumet att det blir så varmt ibland. Men redan efter nån minut? Har aldrig sett det förut på hojen. Är det nått som är fel? Eller är det helt normalt? Lite orolig... :(

min wr 400 var lika den oxå. står mycket om det fenomenet i det här inlägget
    Wr450F glödande krök. tänk vad mycket man hittar när man söker på glödande krök...
    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Jag lyckades fjutta eld på min oljeindränkta trasa på kröken när jag skulle lufta ur oljesystemet på min KTM 660 jag hade innan jag såg ljuset. Vissa krökar blir ju verkligen ohyggligt varma på tomgång.

Comment

sökte faktiskt på glödande och glödande avgasrör och fick inte upp ett skit. Vet ju att det har disskuterats här förut...

Comment

Hmm... sökte igen nu och fick fram massa svar. Knepigt... Kanske stavade fel förut...

Comment

Det är precis samma sak med min hoj. Ser så fint ut på kvällen så.
            Onroad:
            KTM 950 SM -2005

Offroad/bana:
            Yamaha YZ426F -2001 -SÅLD-
            Honda CR 125 -1993 -SÅLD-
            Kawasaki KX250 -1992 -SÅLD-

Comment

Det känns ju lite knepigt att ha ett rör som är 600-800 grader 10mm från kylet. Konstigt att jag inte sett det innan, har ju ändå haft hojen i ett år...

Comment

Originally posted by toye View Post
                Det känns ju lite knepigt att ha ett rör som är 600-800 grader 10mm från kylet. Konstigt att jag inte sett det innan, har ju ändå haft hojen i ett år...
                Vi testade och mätte titankröken på en hoj med IR termometer på jobbet,och det var inte några exterma temperaturer det var fråga om.Kommer inte ihåg exakt,men några 800 grader var det inte i närheten av iallafall.

Comment

Originally posted by toye View Post
                  Det känns ju lite knepigt att ha ett rör som är 600-800 grader 10mm från kylet.
                  Vad är problemet med detta?

[Lite ledande fråga - tänk på fysiklektionerna!]

bge

Comment

Aha! Är det titan! Trodde faktiskt det var rostfritt... Vet inte när titan blir rött men vanligt svart och vitt stål blir ju det vi ca 600 grader.

Edit: Kollade upp detta. Det skiljer bara 100 grader i smältpunkten på titan och järn. 1500 på järn och 1600 på titan. Så antingen mätte ni fel eller nått eller så är jag ute och cyklar...
                    Last edited by toye; 03-26-2007, 04:09 PM. Reason: komplettering

Comment

Originally posted by bcskbge View Post
                      Vad är problemet med detta?

[Lite ledande fråga - tänk på fysiklektionerna!]

bge
                      Tycker det borde bli lite som en kok-platta med en kastrull på, typ samma funktion. Hur som helst så hjälper ju inte ett hett avgasrör till att kyla vattnet i kylet.

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
                        Vi testade och mätte titankröken på en hoj med IR termometer på jobbet,och det var inte några exterma temperaturer det var fråga om.Kommer inte ihåg exakt,men några 800 grader var det inte i närheten av iallafall.
                        kan ju skillja en hel del i temeratur på ett titan och ett rostfritt.
                        titan har mycke sämre värmeledningsförmåga än stål

bara en tanke....
                        annars har jag inte nån direkt koll på temperaturerna

/Micke

Comment

när de "glöggar" så dära brukar det betyda att de får för lite bränsle. Smäller den mycket då du släpper på gasen?

Comment

Originally posted by Danielktm View Post
                            när de "glöggar" så dära brukar det betyda att de får för lite bränsle. Smäller den mycket då du släpper på gasen?
                            Nej inte WR!!
                            Jag blev livrädd när jag köpte min WR450-06 och ringde därmed butiken i panik och undrade om det verkligen var säkert att fortsätta köra eller om man skulle se över bestyckningen. Dom skrattade lika gott åt mig som åt alla andra som ringt in lika panikslagna när dom upptäckt den glödande kröken.
                            På WR är det alltså helt normalt att kröken blir lysröd om man kör sakta brötenduro eller står still på tomgång.
                            Btw, detta diskuteras ju redan i tråden som länkats till i denna tråden.

Så åter igen, en glödande krök på en yamaha WR är fullt normalt iom att titankröken är så vansinnigt tunnväggig.
                            //Tobbe
                            Bepansrat garage försett med larm och totalt galen hojägare....

Comment

Working...
                            X