Var ute i garaget och pysslade lite med hojen, fyllde på olja och kylet. För att se nivån på oljan så ska man starta hojen och köra nån minut på tomgången enligt handboken. Körde den kanske i 60 sek och såg att avgasröret glödde precis intill cylindern. Har läst här i forumet att det blir så varmt ibland. Men redan efter nån minut? Har aldrig sett det förut på hojen. Är det nått som är fel? Eller är det helt normalt? Lite orolig... :(
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Glödande avgasrör
Collapse
X
-
min wr 400 var lika den oxå. står mycket om det fenomenet i det här inlägget
Wr450F glödande krök. tänk vad mycket man hittar när man söker på glödande krök...Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.
-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-
Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!
-
Originally posted by toye View PostDet känns ju lite knepigt att ha ett rör som är 600-800 grader 10mm från kylet. Konstigt att jag inte sett det innan, har ju ändå haft hojen i ett år...
Comment
-
Aha! Är det titan! Trodde faktiskt det var rostfritt... Vet inte när titan blir rött men vanligt svart och vitt stål blir ju det vi ca 600 grader.
Edit: Kollade upp detta. Det skiljer bara 100 grader i smältpunkten på titan och järn. 1500 på järn och 1600 på titan. Så antingen mätte ni fel eller nått eller så är jag ute och cyklar...
Comment
-
Originally posted by Busabergar´n View PostVi testade och mätte titankröken på en hoj med IR termometer på jobbet,och det var inte några exterma temperaturer det var fråga om.Kommer inte ihåg exakt,men några 800 grader var det inte i närheten av iallafall.
titan har mycke sämre värmeledningsförmåga än stål
bara en tanke....
annars har jag inte nån direkt koll på temperaturerna
/Micke
Comment
-
Originally posted by Danielktm View Postnär de "glöggar" så dära brukar det betyda att de får för lite bränsle. Smäller den mycket då du släpper på gasen?
Jag blev livrädd när jag köpte min WR450-06 och ringde därmed butiken i panik och undrade om det verkligen var säkert att fortsätta köra eller om man skulle se över bestyckningen. Dom skrattade lika gott åt mig som åt alla andra som ringt in lika panikslagna när dom upptäckt den glödande kröken.
På WR är det alltså helt normalt att kröken blir lysröd om man kör sakta brötenduro eller står still på tomgång.
Btw, detta diskuteras ju redan i tråden som länkats till i denna tråden.
Så åter igen, en glödande krök på en yamaha WR är fullt normalt iom att titankröken är så vansinnigt tunnväggig.
//TobbeBepansrat garage försett med larm och totalt galen hojägare....
Comment
Comment