Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etanolkonvertering 4t förgasare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Utryckte mig väl slarvigt i vanlig ordning..
    Att slipa på nålen inte något jag rekomenderar eller ens skulle ge mig på,
    det är bara något som stod på ett par olika "etanolsiter"
    Jag skulle som sagt justera höjden på den befintliga eller byta till en annan.

/ Tommi
    Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by lizzard View Post
      varför inte bara sätta i munstycken som är 20% större, tanka e85, starta och se hur hojjen går om den verkar gå som vanligt, provkör en sväng å lyssna, känn efter om den verkar att gå bra. stanna och kolla stiften.
      Har redan gjort det och konstaterade att det är ganska mycket jobb med att "känna" sig fram. Jag skulle få riva och plocka ihop hojen massor av ggr om jag bara satte igång och rev i det på känn. Jag försöker mig på att begränsa de olika sakerna jag skall testa genom att få så mycket som möjligt rätt från början.

Högsta vinsten vore ju om vi här kunde komma fram till ett sätt att konvertera vilken offroad 4t som helst genom att utgå ifrån en välfungerande setup för bensin, veta vad man skall skruva på och hur mycket och lämna så så få variabler som möjligt åt att lösas av var och en på känn. Annars måste ju alla som konverterar gå igenom samma arbetsamma kaosprocess.

Sedan dras jag med en excentrisk liten egenhet i att jag tycker att det är kul att (åtminstånde försöka) förstå vad jag sysslar med

Comment

Vad fyller nålen för funktion och hur idenifierar man om nålen behöver höjas eller sänkas och hur skiljer man detta från situationen att munstyckena är för stora eller för små?

Beträffande blandningsskruven har jag läst att man behöver justera den, det skall stå annorlunda för E85. Och justeringen går till som vanligt. Den nitlott man riskerar här är att det inte går att skruva så mycket som man skulle behöva och då får man byta skruv. Jag vet inte hur vanligt det är att man måste göra det.

Comment

Har en gammal sachs moppe som jag kör på e85.

På dom är det så att nålen styr första 2/3 av "gasen", huvudmunstycket
          sista tredjedelen.

Jag fick höja nålen max och lägga ett varv med ståltråd som en extra bricka under klipset i trotteln för att få den högt nog.

Med nålen för lågt så går den bara på höga varv.

Comment

På dessa siter kan man läsa om förgasare och hur de olika munstyckena och nålen fungerar:

http://www.gadgetjq.com/keihin_carb.htm
            http://www.ducatimeccanica.com/dello.../dellorto.html

/ Tommi

Comment

Teori och praktik är helt olika saker när det gäller etanolkonvertering. Många förståsigpåare räknar hit och dit... Förutom att E85 innehåller 30% mindre energi så ingår det även en syremolekyl i C2H5OH (till skillnad från gamla dinosaurier) som hjälper förbränningen och gör det hela lite mer komplicerat. Men bli inte rädd för detta.

Konverterade min för bästa effekt på rullande landsväg för att få bästa möjliga förbränning.
              Om du inte gör detta:
              1. Lambda ska vara 1,0 precis som för bensin.
              2. Det munstycke jag bytte till var mycket mindre än det var präglat med. Fick därför borras upp. Dessutom justerades nålen uppåt två snäpp och det räckte att justera tomgångsskruven. Vi behövde därför inte byta lågfartsmunstycket.
              3. Det är inte så mycket rör och stor tank på en MC så att det finns särskilt mkt. skit som kan lossa i jämförelse med en bil. Bränslefilterbyte/rengöring lär därför inte behövas. (FYI: Inte ens min Violvo 850 som gått 20000 mil har behövt filterbyte medan jag vet att andra behövt göra detta. Säger mer om hur skadligt fulbränsle är för en motor än E85 tycker jag...)
              Lycka till och meddela gärna ditt resultat och erfarenheter.

Mvh // Micke

Comment

Originally posted by Newlund View Post
                så ingår det även en syremolekyl i C2H5OH (till skillnad från gamla dinosaurier) som hjälper förbränningen och gör det hela lite mer komplicerat.
                Vad lite mer exakt är det som blir mer komplicerat? Jag trodde det där bara var en av komponenterna som låg till grund för det ändrade blandningsförhållandet, dvs en av orsakerna till att det är 10:1 och inte 14,5:1.

Konverterade min för bästa effekt på rullande landsväg för att få bästa möjliga förbränning.
                Det är klart att det är bäst att låta ett proffs göra hela jobbet från scratch med alla verktyg och instrument men jag vill se om det går att undvika detta då jag nyss gjort allt detta för bensin och eftersom E85s egenskaper relativt bensin är välkända så ... det är därför jag frågar allt det här.

Vi behövde därför inte byta lågfartsmunstycket.
                Då används inte lågfartsmunstycket i din hoj numera om det funkar lika bra med helt fel inblandning. Torde utgöra ett undantag gissar jag. I min hoj tvärdör motorn med standardlågfartsmunstycken.

Säger mer om hur skadligt fulbränsle är för en motor än E85 tycker jag...
                Där kom nåt som hör hemma i en helt annan tråd - du kunde verkligen inte låta bli...

Visst, resulatet kommer jag att fortsätta skriva om här. Nyss bröt jag sönder trottelsensorns axel och kom förbi datorn letandes efter snabblimmet...

Comment

Hittils stämmer teori och praktik.

I mitt första försök satte jag in nya huvudmunstycken endast. 115 original byttes mot 150, en ökning på 30,4%. Då gick hojen inte alls på tomgång och mellangas. Bara om man chokade _mycket_. På fullgas och där i närheten gick den som en dröm.

I mitt andra försök hade jag borrat lågfarten från 0,38 mm c:a till 0,45 mm. En ökning av arean med c:a 40%. Borde vara mer än nog. Men enligt mina egna bonnflödesmätningar orsakade denna modifiering bara en ökning i flödet med 11% där jag jämför bensin i originalmunstycket mot E85 i det uppborrade munstycket. Hojen gick bättre på låga gaspådrag - nu var den inte _helt_ hopplös men den krävde fortfarande choke. Och när man gasade dog den. På fullgas forfarande som en dröm.

I mitt tredje försök hade jag borrat lågfarten till 0.50 mm - en ökning av arean mot originalmunstycket med 73%. Bonnflödesmätningen gav en flödesförhållande mellan bensin i originalmunstycket och E85 i det uppborrade munstycket på c:a 35%. Nu gick hojen perfekt på mycket låga pådrag. Men dog fortfarande vid gaspådrag, såvida jag inte chokade. Och fullgas oförändrat bra.

Nu verkar det som om det som saknas är att se till att blandningen blir fetare även på mellangas och där är det ju nålen som styr har jag nyss lärt mig. Då jag har "Dynojet stage I" har jag justerbar nål. Får testa vidare i morrn. Upp ett par hack är planen, om det finns nåt att ta av dvs

Reflexion: Det är klart att nålen skall upp. Hur kunde jag tro ngt annat? Nålen skall ju upp av precis samma anledning som att munstyckena skall göras större. Alla tre styr blandningen inom varsitt område.

Bonnflödesmätningsresultattabellen uppdaterad:

Code:
                  Munstycke              E85            Bensin
                  "40"                   36s,35s        Ej mätt
                  "42"                   33s,33s        28s,28s
                  "42 I" borrat 0.45mm   29s,27s,28s    25s,25s
                  "42 II" borrat 0.45mm  29s            Ej mätt
                  "42 I" borrat 0.50mm   23s,23s        Ej mätt
                  "42 II" borrat 0.50mm  23s            Ej mätt
                  Last edited by xrvdaniel; 03-16-2007, 12:27 AM.

Comment

riktigt fränt det här, om du höjjer nålen så tror jag att hojjen kommer gå bättre för det är jumellanregistret av gasen som nålen påverkar mest. om det inte blir bra får du skaffa en nål som är kraftigare konad, alltså har en större taperning. då kommer den att släppa på mer bränsle tidigare.
                    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                      Hittils stämmer teori och praktik.

I mitt första försök satte jag in nya huvudmunstycken endast. 115 original byttes mot 150, en ökning på 30,4%. Då gick hojen inte alls på tomgång och mellangas. Bara om man chokade _mycket_. På fullgas och där i närheten gick den som en dröm.

I mitt andra försök hade jag borrat lågfarten från 0,38 mm c:a till 0,45 mm. En ökning av arean med c:a 40%. Borde vara mer än nog. Men enligt mina egna bonnflödesmätningar orsakade denna modifiering bara en ökning i flödet med 11% där jag jämför bensin i originalmunstycket mot E85 i det uppborrade munstycket. Hojen gick bättre på låga gaspådrag - nu var den inte _helt_ hopplös men den krävde fortfarande choke. Och när man gasade dog den. På fullgas forfarande som en dröm.

I mitt tredje försök hade jag borrat lågfarten till 0.50 mm - en ökning av arean mot originalmunstycket med 73%. Bonnflödesmätningen gav en flödesförhållande mellan bensin i originalmunstycket och E85 i det uppborrade munstycket på c:a 35%. Nu gick hojen perfekt på mycket låga pådrag. Men dog fortfarande vid gaspådrag, såvida jag inte chokade. Och fullgas oförändrat bra.

Nu verkar det som om det som saknas är att se till att blandningen blir fetare även på mellangas och där är det ju nålen som styr har jag nyss lärt mig. Då jag har "Dynojet stage I" har jag justerbar nål. Får testa vidare i morrn. Upp ett par hack är planen, om det finns nåt att ta av dvs

Reflexion: Det är klart att nålen skall upp. Hur kunde jag tro ngt annat? Nålen skall ju upp av precis samma anledning som att munstyckena skall göras större. Alla tre styr blandningen inom varsitt område.

Bonnflödesmätningsresultattabellen uppdaterad:

Code:
                      Munstycke              E85            Bensin
                      "40"                   36s,35s        Ej mätt
                      "42"                   33s,33s        28s,28s
                      "42 I" borrat 0.45mm   29s,27s,28s    25s,25s
                      "42 II" borrat 0.45mm  29s            Ej mätt
                      "42 I" borrat 0.50mm   23s,23s        Ej mätt
                      "42 II" borrat 0.50mm  23s            Ej mätt
                      Kanske detta kan hjälpa dig (byt filändelse från doc till xls).
                      Attached Files
                      -------------------------------------------
                      Om du söker efter information, sök på inlägg
                      istället för på trådar så får du lättar svar på
                      din fråga, eller fråga en admin, tex Hagenblad
                      hur du skall gå till väga.
                      --------------------------------------------

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                        Vad lite mer exakt är det som blir mer komplicerat? Jag trodde det där bara var en av komponenterna som låg till grund för det ändrade blandningsförhållandet, dvs en av orsakerna till att det är 10:1 och inte 14,5:1.
                        Det jag ville säga med detta inlägg var att det är svårt att teoretiskt räkna sig fram till rätt förändringar som ger perfekt förbränning över hela registret. Det finns för många påverkande faktorer och man måste prova sig fram, vilket du ju gör. GoGoGo..
                        Originally posted by xrvdaniel
                        Då används inte lågfartsmunstycket i din hoj numera om det funkar lika bra med helt fel inblandning. Torde utgöra ett undantag gissar jag. I min hoj tvärdör motorn med standardlågfartsmunstycken.
                        Förklaringen jag fick var att en justeringen av tomgångsskruven (=luftskruven?) till viss gräns kan kompensera ett för litet/stort lågfartsmunstycke. Rätt eller fel?
                        Där kom nåt som hör hemma i en helt annan tråd - du kunde verkligen inte låta bli...
                        Skyldig där.
                        Visst, resulatet kommer jag att fortsätta skriva om här.
                        Gott. Jag har inte tillräcklig kunskap själv, men är intresserad och följer tråden med stort intresse. Det är bra att vi blir fler. //Micke

Comment

En positiv bieffekt när man bor i äldre villa med garage i källaren är att när moppen står och läcker lite soppa luktar det bara gammal fylla istället för bensin.

Comment

Originally posted by Newlund View Post
                            Det jag ville säga med detta inlägg var att det är svårt att teoretiskt räkna sig fram till rätt förändringar som ger perfekt förbränning över hela registret. Det finns för många påverkande faktorer och man måste prova sig fram, vilket du ju gör. GoGoGo..
                            Jag vill gärna försöka förstå, eller åtminstånde vara medveten om, de relevanta av dessa faktorer. Det lär finnas högvis av insignifikanta småfaktorer men dessa struntar vi i.

Jag har naivt räknat fram 31% skillnad i bränslevolym och har tyvärr varken fått detta bekräftat eller dementerat med en tillhörande förklaring. Så jag fortsätter att anta 31% över hela registret tills vidare.

Jag är medveten om två faktorer som spelar roll när man går från bensin till E85:
                            1) Man behöver skicka in 31% mer bränslevolym
                            2) E85 är tjockare än bensin vilket gör att det får signifikant sämre flöde i små munstycken (jag tänkte försöka snickra ihop en liten kurva här så småningom så man enkelt kan kompensera för detta utan att alla skall behöva jobba ihjäl sig med att prova själva)

Hittils verkar det ju inte allt för komplicerat

Fler signifikanta faktorer finns förmodligen. Nån som kan bidra med en åtminstånde?

Förklaringen jag fick var att en justeringen av tomgångsskruven (=luftskruven?) till viss gräns kan kompensera ett för litet/stort lågfartsmunstycke.
                            Precis vad jag också sedan kom att tänka på som möjlig förklaring. Och det kanske är så att om man skickar in 31% mer bränsle på lågfarten så skall man inte röra blandningsskruven - var den rätt förr är den rätt sen också.
                            Last edited by xrvdaniel; 03-16-2007, 06:33 PM. Reason: stavning

Comment

Kul att du orkar trixa och fixa Daniel, speciellt flödesmätningarna.
                              Tack för Excelarket Domifuling, riktigt trevligt!
                              Newlund, du har alldeles rätt i att man kan kompensera med vad du kallar tomgångsskruven eftersom det i praktiken är ett ställbart munstycke.
                              Men om man redan har sin blandarskruv långt utskruvad så måste man gå upp i storlek på lågfartsmunstycket också.
                              Kanske jag ska ge mig på att alkoholisera min KLX nu är ni gjort detta eminenta förarbete..

/ Tommi

Comment

Intressant detta! Jag följer med intresse detta projekt...

Comment

Working...
                                X