Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aaaaa, sönderdragen insexmutter...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aaaaa, sönderdragen insexmutter...

Skulle byta olja på min KTM SX450 - 04 idag, har inte gjort det förut sen jag köpte den begagnad.
    Såg till min lilla förskräckelse att den kåpa/mutter som håller fast den lilla metallsilen under motorn är helt runddragen. Har prövat lite och pillat och knackat in en lite större nyckel där men den sitter fast.
    Hur ska jag göra? Vill ju inte sabba gängorna eller godset runt.

/ Lars

Som alltid, värma, slå, kapa, borra och grejja. Min tråd med liknande problem(det står mycket på forumet om liknande problem -om man hittar).
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Inkantbultar kan du försöka slå in en torx i om dom är skadade - välj en som är lite för stor för att få in enkelt och banka in den med hammare.

Comment

Jag brukar såga med en järnsåg ett jack rakt över skruven så man kan skruva ut den med en skruvmejsel. Men efter det så är det bäst att byta ut den skruven.

Allt under 477 cc är fjolligt!

Comment

Jag har haft det problemet också

Jag tror nästan alla KTM ägare har haft det strulet.
          För det första så hade jag inte motorn i ramen utan i en jigg.
          Min lösning på problemet var att ta en insexnyckel som sitter på en halvtumshylsa för spärrskaft. Den satte jag i det synnerligen noggrannt rengjorda insexhålet, tillsammans med lite grov ventilslippasta. Sen tog jag ett fast skaft som är böjt i 45 graders vinkel, typ ett sånt som man kan köpa för hjulbultar, ja ni vet...
          Knackade i hylsan satte dit skaftet, tryckte ner skaftet så att jag liksom "böjde" fast insexnyckeln i bulten, tog i litegrann och voila'! Bulten släppte fint, och tack vare det tryck som insexnyckeln la på bulten så gled den inte alls!
          Köpte genast en ny bult som jag lossar ofta, kladdar kopparpasta på och inte drar för hårt.
          Mvh
          /T

Comment

Är det bara jag som inte vet vad en insexmutter är?
            KLX 650 C -94
            - Har man mer än en cylinder behöver man mer än en motorcykel -

Comment

Originally posted by KLX-Martin View Post
              Är det bara jag som inte vet vad en insexmutter är?
              Näpp, jag vet inte heller. Om det inte är insexbult/skruv han pratar om.
              3 gånger Honda, 1 Zündapp & 1 Volvo 240

Comment

Klxmartin; En mutter med insexfattning

Lösningen; Svetsa på en mutter och dra loss den. obs vänta tills det kallnat först
                Ktm exc 300 -02

Comment

Originally posted by Ljunghusen View Post
                  Klxmartin; En mutter med insexfattning
                  Och vad exakt är detta? Har du en bild?
                  (har aldrig hört talas om det -men sitter den fast gäller det vanliga som nämns i tråden)
                  Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                  (™Geggamoja)
                  http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Är nog denna som han menar: se bild.

Skall hamra/knacka på den innan man lossar, enligt instruktionsboken!
                    Åtragningsmoment: 10Nm

Smörjer min med kopparpasta... (Skall smörjas med olja enligt instruktionsboken!)
                    Attached Files
                    “The world is full of kings and queens who blind your eyes and steal your dreams, it’s Heaven and Hell”
                    [EXC525-07|SuperEnduroR-06|BMWR1200GSA-06|DR800-Chopper-03 |ChinaMiniMoto-03|PW50-87|PW50-85|PUCHMagnumCross-81|PUCHMagnumCross-80|CR250-79|Gilera50Touring-78]

Comment

Skulle prova med att slå in en aningen större inbus hylsa (som torx men den är tolvkantig). Det brukade vi oftast göra på verstan där jag jobbade tidigare

Comment

Jag hade samma problem, provade med torxhylsa mm utan framgång, till slut borrade jag mitt i bulten och använde en konisk skruvutdragare (grispitt). Fungerade kanon men man måste använda en ganska stor utdragare så den får grepp i godset på sidorna eftersom bulten är ihålig. Kommer inte ihåg om silen klarade sig men skulle tippa på det eftersom den har hål i änden.

/Christian
                        Member of SSFOGHA

Comment

Tack för alla svar..

Jag har inte tittat det i veckan men ska påt i helgen. Lutar nog åt att svetsa fast en bult på den och sen dra lös den.
                          Eller kanske en torx som jag slår in, måste kika påt ordentligt.

Borra känns som en sista utväg då jag inte vill sabba silen och råkar man dra av pitten sitter man illa till

Comment

Originally posted by *KOLBÄCK* View Post
                            Är nog denna som han menar: se bild.
                            Jag skulle kalla det där för en insexbult/skruv.
                            3 gånger Honda, 1 Zündapp & 1 Volvo 240

Comment

Kan ibland även gå att dra loss dem med en vänster gängad bult.

Comment

Working...
                              X