Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snabbast däckkrängning på soe.se

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kränger däck för första gången idag... inte så svårt som jag fasat över, men ett litet frågetecken har kommit upp som jag hoppas ni kan räta ut;
    På gamla slangen sitter en mutter på "insidan" av fälgen (och en på utsidan) på nippeln. Även med nya slangen kommer två muttrar... vad är vitsen med att sätta en på var sida? Varför en på insidan? Mindre belastning av ventilen om däcket skulle rotera? Annat?
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	575.8 KB
ID:	848553

Comment

Jag använder bara en mutter å då på utsidan... Rätt eller fel? Funkar för mig i alla fall.

Comment

Jag antar att den håller brickan mot gummit som i sin tur ser till att ventilen tätar mot slangen.
        Men funkar det utan så är ju det bra, mindre roterande massa : )
        / Blutor

Comment

Originally posted by Blutor View Post
          Jag antar att den håller brickan mot gummit som i sin tur ser till att ventilen tätar mot slangen.
          Men funkar det utan så är ju det bra, mindre roterande massa : )
          Vaddå?? Ventilen är ju fastvulkad i slangen, oavsett om brickan är där eller inte... jag förstår inte vad du menar.

Skulle inte muttern sitta och hålla ner brickan skulle brickan sitta direkt mot fälgbandet och ändå behålla sin plats när ventilen förts genom fälgbanan, så den inre muttern är onödig om den inte fyller nån uppgift jag inte förstår.

Och den roterande massan en mutter utgör påverkar iallafall inte min maskin 😂

Comment

Originally posted by Linusp3 View Post
            Kränger däck för första gången idag... inte så svårt som jag fasat över, men ett litet frågetecken har kommit upp som jag hoppas ni kan räta ut;
            På gamla slangen sitter en mutter på "insidan" av fälgen (och en på utsidan) på nippeln. Även med nya slangen kommer två muttrar... vad är vitsen med att sätta en på var sida? Varför en på insidan? Mindre belastning av ventilen om däcket skulle rotera? Annat?
            [ATTACH=CONFIG]82615[/ATTACH]
            Roterar däcket är du rökt oavsett en eller två muttrar så drar man av ventilen från slangen , kör med båda nu bara för att det följer med ,drar den utanpå fälgen löst så syns det om ventilen lutar att däcket rört sig på fälgen .
            kört utan den inre också när jag resonerat som du ,att den yttre drar allt mot fälgen , då drogs den till mer
            Däcklås kan ju va värt att fundera på om det inte sitter redan
            Last edited by sundström; 03-19-2016, 08:28 AM.
            Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by Linusp3 View Post
              Vaddå?? Ventilen är ju fastvulkad i slangen, oavsett om brickan är där eller inte...
              Det påstående är inte alltid korrekt. Den inre brickan kan var helt lös också, typ på de slangar som har två muttrar.
              Kör "nån jävla moppegrej"! lol
              (™Geggamoja)
              http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Krängt bakdäck.

Tagit tid på byte när hjulet sitter fast på hojen, allt draget till det sitter där igen med nytt däck och pumpad slang. 14min 48sek

Comment

10m 35s, följt reglerna... 18”

Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Om ja ska köra in motorn på 70% av dess kapacitet, då innebär det att jag ska köra på 200% av min egen.. hur ska det gå till??

Comment

Working...
                  X