Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

    Visa era hjälmljus-lösningar i denna tråd! Kan ju vara kul att ha på ett ställe!

    Jag har nu byggt klart mitt hjälmljus, i kombination med en ny, starkare generator. Jag har inte nappat på xenonljus, mest pga jag inser att jag kommer kvadda ljusen vid nån klotning, och då bli ytterst arg på mig själv.

    Lyktorna är lamphus från Mila (www.mila.se), 70 mm diameter. I dessa monterade jag först "spot-fästen" (G6,4). Körde med 2 st 50W och en st 35W. Blev dock besviken på ljusstyrkan. Provade då med att montera H1-lampor istället. Vilken oerhörd skillnad! Jag kan starkt rekommendera att jobba med H1/H3 istället för "hushållsspottar av olika slag! Har nu 2 st H1 (55W) och en "hushållsspot" 35W när jag kör. Har på bildena nedan försökt visa på skillnaden mellan en H1-lampa och en hushållsspot på 50W. Detta är ju så svårt på bild, men jag hoppas att det syns ändå.

    Mina byggnationer kanske inte får pris för estetiskt utförande, men de funkar... Är nöjd över infästningen av sidolamporna, tack vare gummiduken under fästet. Det gör att det är enkelt att justera höjden på lamporna när man kör, men de "ramlar" inte ner, pga friktionen mot gummiduken (sönderklippt slang).

    Har även några bilder på min kåsalykta, som är byggd från en Volvo 240-insats. Lyser riktigt bra! Den är ca 200 mm i diameter, kostar ca 300 kr på Mekonomen. Dock, som framkommit i andra trådar - när man kör är det bara hjälmlyset som gäller! Jag märker faktiskt ingen skillnad när jag kör (enduro)- kåsalyse på eller ej. Däremot när man kör på väg så märker man förstås stor skillnad.

    bge
    Attached Files

    #2
    Ops, den sista bilden kom inte med...

    Kanske nån som vill köpa denna lykta? Som synes, passar på "alla" KTM.

    bge
    Attached Files

    Comment


      #3
      Kåsalyset är lite likt det på meksidan :D
      Här är mitt hjälmlyse, 150:- på biltema om är två. 10:- för vingmutter.
      2 minuter för att sätta på en kabel, 1 minut att montera på hjälmen -hållaren medföljer ju. K L A R T!
      Med vingmuttrarna är det bara att ta av det dagtid, fungerar kanoners på grusvägen(lite för smal,stark ljusbild för enduro på vintern + lite för tung), lyser bra och för 160:-! och ett minimum av arbete
      http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=91318
      Attached Files
      Kör "nån jävla moppegrej"! lol
      (™Geggamoja)
      http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

      Comment


        #4
        Funkar bäst före och efter körning:
        Attached Files
        Fågelvägen är målet!

        F.d. hojar:
        DRZ-400S Saknar denna.. snyft!
        XR650R Mördarmaskinen WAAH!
        F650GS Dakar - 75mil på en dag, inga problem)
        DR650SE Blub blub..
        VFR800 Saknar denna.. snyft!
        SV650S The beginning

        Comment


          #5
          Re: Posta era hjälmljus-lösningar!

          Originally posted by bcskbge
          Jag har nu byggt klart mitt hjälmljus...
          Kör du utan relä på hjälmlyset eller har du gömt undan det någonstans?
          Annars blir det tufft för strömbrytaren att bryta strömmen till lampan...
          Ett tips för att få kabelskarvar och kabelanslutningar som håller länge är annars att använda riktig kontaktpressningstång, den är värd sin vikt i guld.
          Dessutom kan man använda krympslang över kabelskorna så att det blir helt isolerat och ingen fukt kan tränga in.
          Attached Files
          ----------------------------------
          http://www.4strokes.com/tech/suzuki/drz400su.asp

          Comment


            #6
            Re: Posta era hjälmljus-lösningar!

            Originally posted by NickeLilltroll
            Originally posted by bcskbge
            Jag har nu byggt klart mitt hjälmljus...
            Kör du utan relä på hjälmlyset eller har du gömt undan det någonstans?
            Annars blir det tufft för strömbrytaren att bryta strömmen till lampan...
            Kablarna från batteriet är 2,5 mm2, ca 0,8 m. Gummikablen är 1,5 mm2, totalt ca 1 m. Strömbrytaren är rated 16 A, och min ström är ca 12-13 A. Så det ska nog klara sig.

            Kul det här med ljus! Bifogad fil är en kort film där jag först har på halvljuset, slår sen på helljuset. Därefter slår jag på hjälmljuset, och sist slår jag av kåsalampan helt.

            Notera även hur tydligt det syns vilken hjälmlampa som INTE är en H1:a! Betydligt gulare "prick".

            bge
            Attached Files

            Comment


              #7
              En annan som inte har så mycket effekt, får hålla tillgodo med två spottar på hjälmen...
              Yamaha WR250F -03 med orginal elsystem och två 35wattare på hjälmen. Funkar för mig.
              En sak som är viktig är ju att hålla nere vikten/Koncenterera den så nära huvudet/nacken som möjligt.
              Hadde ljuset längre fram/upp på skärmen förut, och det blev en väldig skillnad att köra med den nu när jag har flyttade bak/ner lamporna.
              Attached Files
              “The world is full of kings and queens who blind your eyes and steal your dreams, it’s Heaven and Hell”
              [EXC525-07|SuperEnduroR-06|BMWR1200GSA-06|DR800-Chopper-03 |ChinaMiniMoto-03|PW50-87|PW50-85|PUCHMagnumCross-81|PUCHMagnumCross-80|CR250-79|Gilera50Touring-78]

              Comment


                #8
                Re: Posta era hjälmljus-lösningar!

                Originally posted by bcskbge
                Strömbrytaren är rated 16 A, och min ström är ca 12-13 A. Så det ska nog klara sig.
                Jo, fast ratingen gäller väl växelström och den är lättare att bryta än likström , men det kanske fungerar ändå. Ett extraljusrelä kostar inte många kronor annars. Intressant tråd i övrigt.
                ----------------------------------
                http://www.4strokes.com/tech/suzuki/drz400su.asp

                Comment


                  #9
                  Så här ser mina ut. 2 st Philips Masterline ES 20W. Lyser fint
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Och så här e de monterade, dock lyser de för lågt så jag måste vinkla upp dem lite annars får man så ont i nacken. Av/På med vanlig strömbrytare utan relä.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      2st trailtech xenon spottar 26W

                      Ber om ursäkt för den söndriga och osanitära hjälmen!!
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Peter K: Förstår mycket väl att du kommer få ont i nacken om du inte riktar upp dom mer...
                        Men du kommer känna av i nacken trots att du riktar upp dom...
                        Hadde mina lampor ungefär lika långt fram på skärmen förut, och det blir jobbigt för nacken...
                        Min rekomendation är att slipa av plasten(avloppsrören) så att lamporna kommer närmare hjälmen. och flytta bak dom så mycket som möjligt...
                        Mina sitter strax bakom skärmen med 3 stag fram till skärmen.(se bild!)
                        Blir förmodligen ännu mindre påfrestning på nacken om man fäster dom lika långt bak som "snoogans" har gjort. Men då får det väl bli med lim/kardborre...Vill ju inte borra i hjälmen



                        snoogans skrev: Ber om ursäkt för den söndriga och osanitära hjälmen!!
                        Det borde ju jag be om ursäkt för, om man tittar på den skitiga/äckliga/trasiga inredningen...
                        “The world is full of kings and queens who blind your eyes and steal your dreams, it’s Heaven and Hell”
                        [EXC525-07|SuperEnduroR-06|BMWR1200GSA-06|DR800-Chopper-03 |ChinaMiniMoto-03|PW50-87|PW50-85|PUCHMagnumCross-81|PUCHMagnumCross-80|CR250-79|Gilera50Touring-78]

                        Comment


                          #13
                          Eftersom jag bara har ca 80W att leka med så vad jag tvungen att bygga om hoj ljuset till 1st 20w spott och en lysdiod spott för att få något ljus på huvudet. på hjälmen sitter en 50W spott.

                          Här kommer min Micky-lost-one-ear-but-still-going-strong-version
                          .

                          (bilderna är tagna med mobil=kvaliten)
                          Attached Files
                          "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

                          Comment


                            #14
                            Såhär ser mitt ut. Dock något uppdaterat sedan bilden togs med annan kontakt och lite säkring av kablarna vid ballasten. lampan ska nog flyttas bak lite också då det blir lite framtungt. Grejerna kommer från www.extraljus.com och är en 35 w xenon som lyser riktigt bra. Det hela matas från en trailtech fullvågsriktare.
                            Attached Files
                            KTM 950 SE -07

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Honken
                              Såhär ser mitt ut. Dock något uppdaterat sedan bilden togs med annan kontakt och lite säkring av kablarna vid ballasten. lampan ska nog flyttas bak lite också då det blir lite framtungt. Grejerna kommer från www.extraljus.com och är en 35 w xenon som lyser riktigt bra. Det hela matas från en trailtech fullvågsriktare.
                              Vad gick kalaset på?Ser väldigt intressant ut.

                              Edit: Såg att bara EN enskild lampa kostar 2300:-.

                              Lite för dyrt för mig.
                              "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

                              Comment

                              Working...
                              X