Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by cyberknutte View Post
    Försökte googla på milahus men det blev inga vettiga träffar. Var kan man köpa detta?

// Andreas
    http://www.mila.se/web/folder.asp?folderID=165

kanske ? :P

Eller här: http://www.letro.se/default.asp?prodid=20929
    Last edited by S-näs; 09-30-2009, 11:22 PM.
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
      Haha :)

det funkade bättre utan "hus"...

Tack!

// Andreas

Comment

Originally posted by borsiin View Post
        Nej...

Nu skall jag inte försöka att vara för neggo men tillverkaren av LED specar 200lumen /LED =600 lumen totalt. Det är ungefär vad en 35w halogenspot ger.
        Ok, kollade inte så jäkla noga på just den delen men ser det nu, tack för svaret iaf.

/Roger
        _______--------No Guts No Glory--------_______

Comment

Hej.
          Har ett batterilöst system hojen(AC).
          Som jag vill driva en hjälmlampa(xenon) med samt ha en batteribackup i ryggan, så det inte svartnar när man åker av.
          Räcker det med att bara likrikta och koppla på ett batteri eller måste man ha nån "ladd-regulator" för att inte bränna batteriet?
          /Daniel

Och vet nån var man köper billig bra likriktare snabbt?

Comment

Vad sitter det för stator? En kokusan eller?

Comment

DanO
              Hur länge kör du i mörker?
              Räcker det inte med batteri drift av lampan.
              //Micke
              webshop.pmteknik.se
              Försäljning, Tillverkning av Belysning
              (0705-220884)

Comment

Var med och testade ett Trailtech dubbelxenon på en exc förra veckan. Bra med lys men ändå inte riktigt bra. Kompletterades med en Osram hjälm-lampa som lös mer än trailtechen´s båda lysen tillsammans.

Comment

Originally posted by DavidÅ View Post
                  Var med och testade ett Trailtech dubbelxenon på en exc förra veckan. Bra med lys men ändå inte riktigt bra. Kompletterades med en Osram hjälm-lampa som lös mer än trailtechen´s båda lysen tillsammans.
                  Japp kan bara hålla med. Har ett Trailtech Extreme light(glada gubben kallat) Tyckte det lös bra. Men nu har jag byggt 2 hjälmlyse med Osram generation 5 prylar å mila hus, å då ser man verkligen skillnaden.

Funderar på att Bara konvertera om ett Bosh Big nick extraljus med osram grejor å sälja Glada gubben..
                  Livet är för kort för att snåla bort!

KTM 300 EXC 2009
                  --------
                  Yamaha WR450F 2007 - Såld
                  Suzuki RMZ 450 2006 - Såld
                  KTM 450SXF 2004 - Såld

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                    Vad sitter det för stator? En kokusan eller?
                    Vet inte, men rotorn står det ducati på.
                    Hur funkar den likriktaren du hade? går det att montera den i ryggan tillsammans med batterierna och dra sladdarna från hellyset dit?

Jag har 9Ah batterier som borde räcka i 3h.

Comment

Jag tycker att det är fel väg att gå att ha själva likriktningen i ryggan och sen dra ström tillbaka till hojen. Det är lite baklänges liksom! Men funkar gör det ju, det är ju bara sladdar!

Hur många strömkablar har du som går ut ifrån statorn? Är någon av dom kopplad till ramen?

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                        Jag tycker att det är fel väg att gå att ha själva likriktningen i ryggan och sen dra ström tillbaka till hojen. Det är lite baklänges liksom! Men funkar gör det ju, det är ju bara sladdar!

Hur många strömkablar har du som går ut ifrån statorn? Är någon av dom kopplad till ramen?
                        Det ser ut att vara 5 varav 3 till tändspolen 1 till jord och 1 till lysen och sånt.
                        Attached Files
                        Last edited by DanO; 10-05-2009, 07:21 PM.

Comment

Okej, men då borde det bara vara att lyfta väck de anslutningarna och sen koppla in likriktaren där istället. Har du möjlighet att mäta? Isf för att vara säker så kan du lossa sladdarna och sen mäta mellan dom, där ska du ha en oreglerad spänning som stiger med motorvarvet. Sen för att det ska vara säkert att likrikta så ska du inte ha någon spänning mellan ramen och någon av sladdarna. Funkar ju även att Ohma om du kan det!

EDIT:

Såg bilden nu, det är lite riskabelt att likrikta detta elsystemet, då du kommer att blanda AC och DC i samma kablar, men det kan funka. Har inte meckat med denna typen av system så jag blir lite osäker. Eller har du fem fysiska sladdar och dom har ritat elschemat lite dumt?
                          Last edited by snoogans; 10-05-2009, 07:27 PM.

Comment

Det är 5 sladdar.
                            Varav 1 till förbrukningen och jord via ramen.
                            skulle helst inte fippla med dom som går till tändboxen utan nöja mig med förbrukningen
                            Vet inte riktigt hur likriktare till hojar fungerar. men det borde väl gå att behålla ac:n som den är och bara likrikta helljuset?

Comment

Men då ska det inte vara något problem, denna likriktare funkar som vilken annan likriktare som helst.

Du kan likrikta endast helljuset om du vill men jag hade inte gjort så, org.kabelhärvorna brukar vara ganska underdimensionerade så att dra eget kablage till Xenonlysena är att föredra samt vettiga strömbrytare.

Comment

Behövs det verkligen? hellyset är ju på 60w och hiden på 35w eller har jag missat något.

Jag konverterade ktm:en och använde originalkablarna utan relä.
                                Kan det hänga ihop med den löjligt långa tändtiden (svag-starkt sken) eller är det så dom fungerar?

Comment

Working...
                                X