Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Slup View Post
    Tänkte att jag slänger upp lite bilder & länkar på hur jag fick drivning från hojen för en 7,4v & 8,4v batteripacks led lampa ... kan ju kanske var lätt & pedagogiskt om nån annan också ledsnat på batterier i ryggan som inte räcker tillräckligt länge.

Grundförutsättning: Hade redan 12v-kabel med Biltemas kontaktdon framdraget bakom lyktmasken med strömbrytare på styret ...

En overview bild:
    1 från lampan Magicshine ms-628 (7,4v) i GoPro-fäste https://www.xxl.se/magicshine-magics...092257_1_style
    2 via ordinarie runda ogängade kontaktkoppling (klippt en förlängningskabel) https://www.xxl.se/magicshine-mj-808...068357_1_style
    3 till ett BT kontaktdon http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...on-2000031729/
    4 in på en Monacor highly flexible 1,5mm2 kabel från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/strom...ex-2x15mm.html
    5 vidare till en "ryck"-skarv med XT60+ också från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/xt60-...par-60amp.html
    6 in i en DC-DC omvandlare från 12v till 9v god för 10A 90w från Ebay (stor som en mindre tändsticksask) https://www.ebay.com/itm/291639375006
    7 och slutligen anslutning in på hojens 12v via befintlig kabel med BT kontaktdon (går direkt mot batteri & avsäkrad för 10A)
    8 Och lite diverse BT limmad krympslang & lite kabelhölje

[ATTACH=CONFIG]84722[/ATTACH]

Närbilder:

Lamp/Hjälm kopplingar
    [ATTACH=CONFIG]84723[/ATTACH]

DC-DC omvandlaren klar med kontaktdon & skyddshöljen/krympslang
    [ATTACH=CONFIG]84724[/ATTACH]

Ryck-kontakt med XT60+ (ännu inte ditsatt)
    [ATTACH=CONFIG]84725[/ATTACH]

Funktionskoll av ansluten DC-DC omvandlare ... funkar galant, både på 7,4v & 8,4v lampor, vid uppmätning så gav den ut 9,08v
    [ATTACH=CONFIG]84726[/ATTACH]

Så nu slutligen återstår att löda dit XT60 kontakterna & krimpa dit ett BT kontaktdon ... sen är det bara att börja kvällsåka utan risk för batteritorsk :) kommer ändå ha en bat.pack i ryggan så att jag lite snabbt kan koppla in den så jag har lyse utan att vara fast i hojen, bra vid varvpauser & om nåt skulle börja strula med hojelen mitt på spåret. Nu behöver jag bara bestämma om ryckkabeln skall dras längst med armen eller dras ut vid midjan innan jag sätter tången i den.

Hela min ljuslösning borde möjliggöra fortsatt motionsenduro även efter solnedgången ... hoppas jag :)

På hojen 4500 lumen med en Endurotech dual5:
    [ATTACH=CONFIG]84727[/ATTACH]

Och på huvudet 3200 lumen med riktigt,riktigt bra spridning med en Magicshine ms-628 på endast 130gram inkl. GoProfäste & hjälmfäst kabel
    [ATTACH=CONFIG]84728[/ATTACH]
    Ljusbild endast hjälmlampa:
    [ATTACH=CONFIG]84729[/ATTACH]

Sådär ... nu var allt färdigmonterat & testat. Då jag siktade på att dra kabeln genom höger ärm samtidigt som ryck-kontakten placerades på vänstra sidan av styret så ger det tillräcklig rörelsefrihet att t.ex höja armen ovan hjälmen eller kanske ner mot höger stövel utan problem, vid körning så löper slacket parallellt med styret och är inte ivägen alls. Längden är också tillräcklig för att dra ut vid midjan om man skulle föredra det nån gång.

Ryck-kontakten monterad på styre med tillräckligt utstick så att den kan böjas lite i alla tänkbara dragriktningar:
    [ATTACH=CONFIG]84735[/ATTACH]

DC-DC omvandlaren monterad med 3M Dual lock kardborre på lyktmaskens insida (https://www.kjell.com/se/sortiment/d...rreband-p40127)
    [ATTACH=CONFIG]84736[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]84737[/ATTACH]

Och så till sist ljusresultatet :)

Fullt flås på både Magicshine ms-628 & hojlampan Endurotech dual5, känns som om det kommer att funka galant under motionssvängarna i endurospåret:
    [ATTACH=CONFIG]84738[/ATTACH]

Bara Endurotech dual5 helljus:
    [ATTACH=CONFIG]84739[/ATTACH]

Bara Endurotech dual5 halvljus:
    [ATTACH=CONFIG]84740[/ATTACH]

Bara Magicshine ms-628 på hjälmen:
    [ATTACH=CONFIG]84741[/ATTACH]

Tack för den. Bra tips med ryckkontakten på styret. Ska ändra om min som du gjort.

Comment

..........
      Attached Files
      Last edited by WestW; 11-06-2017, 08:45 AM.

Comment

Jag har ett lipo batteri, 11.1V 3 cell 8 A, om jag sätter det i laddaren (imax b6)så säger den att det är fulladdat, men då jag testar med alarmet man sätter på batteriet, då visar cell 1. 0.5 cell 2. 6.7 cell 3. 3.8 är det bara att kassera det?
        jag körde med larm förut, men det bara lossnade så sen slutade jag med larm, kan väl ha knäckt batteriet nån gång.
        men hur räknar man ut hur länge jag kan köra på batteriet, har 60 w illuminium, det är väl under 3 v man inte bör gå?
        alltså är det 9 v man ska räkna på?

Comment

Har 3 lipo batterier, testade ett batteri med hjälmlyset efter 1 timme var det 0 i en cell 3,2 i dom andra, ska det inte dra ur lika mycket i varje cell?
          om man vill slippa bekymret med lipo batterier, vilka batterier med bra effekt ska man köpa då,

Comment

Originally posted by mattehow View Post
            Har 3 lipo batterier, testade ett batteri med hjälmlyset efter 1 timme var det 0 i en cell 3,2 i dom andra, ska det inte dra ur lika mycket i varje cell?
            om man vill slippa bekymret med lipo batterier, vilka batterier med bra effekt ska man köpa då,
            Har förbrukat några lipo de senaste åren och börjat tröttna på det. Funderar på att köpa dessa https://www.brl.se/sv/artiklar/li-io...volt-10ah.html

Comment

Såg intressant ut, hittar inget hur stora dom är, men ser väl ut att vara som Lip on
              batterierna?

Comment

Lipo ackar är bra batterier helt klart. MEN är mycket känsliga för för stor urladdning, man måste ha en cutoff brytare som bryter när volten sjunker för mycket i någon cell.
                Ett lipo ack kan vid felaktig användning bli riktigt farligt då det kan svälla och i värsta fall börja brinna.
                Kan även vara känsliga för ett allt för kraftigt effektuttag. Nu är är uttaget för belysning väldigt linjärt om man jämför med radistyrda bilar tex. Så ingen större fara.
                Sen gäller ju allmänt att man "aldrig" lämnar ett lipo ack utan uppsikt vid laddning samt använder laddpåse.
                Som sagt riktigt bra batterier men kräver att man vårdar och använder dom korrekt.
                Talar utifrån egen erfarenhet.

Som svar på tidigare fråga. 0 volt i en cell.. jag skulle kasserat direkt.
                Sök på lipo fire på youtube sånser ni vad som kan hända.

Comment

Och på huvudet 3200 lumen med riktigt,riktigt bra spridning med en Magicshine ms-628 på endast 130gram inkl. GoProfäste & hjälmfäst kabel
                  [ATTACH=CONFIG]84728[/ATTACH]
                  Ljusbild endast hjälmlampa:
                  [ATTACH=CONFIG]84729[/ATTACH]

Jag upplever personligen att det är just spridning man inte vill ha på hjälmen, utan man vill ha en spot där man kollar (speciellt när det är lite sämre väder). Beror så klart på vilken åkning man utför...
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                    Jag upplever personligen att det är just spridning man inte vill ha på hjälmen, utan man vill ha en spot där man kollar...
                    Allt är som vanligt en personlig preferens ... själv vill jag ha en spridning precis så pass att jag kan använda mitt perifiera seende som på dagen, därav också behovet av jämt ljus utan en spot som tar över i mitten. Känns annars som att köra i ett rör & kräver för mycket aktivt tittande åt sidorna för att se. Just jämnt ljusflöde sägs vara lättare för ögat att hantera än skillnader i ljusstyrka, med en avsevärt starkare spot i mitten så ser man inte en svagare upplyst periferi.
                    Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

Comment

Jag kör med Baja Designs Squadron pro (4200 lumen) med 60° spridning = "arbetsljus/flood" på hojen. Detta för att få extremt bra spridning och periferiseendet . Sedan har jag Illumin NW på hjälmen. Denna kombo har funkar riktigt bra. Innan hade jag betydligt mer "spot" på hojen, men det blev irriterande med en guppande ljusstrut (blev nästan lite sjösjuk av det upplevde jag).

Comment

Originally posted by Knoxville View Post
                        ...Innan hade jag betydligt mer "spot" på hojen, men det blev irriterande med en guppande ljusstrut (blev nästan lite sjösjuk av det upplevde jag).
                        Riktmärket är väl egentligen mer ljus på huvudet än på hojen just för att undvika den där "sjösjukan" du beskriver ... huvudet är stabilare, så kan ljuset där få dominera över hojens (styrke & spridningsmässigt) så märks inte hojens guppande lika mycket.

Comment

Allt är som vanligt en personlig preferens ... själv vill jag ha en spridning precis så pass att jag kan använda mitt perifiera seende som på dagen, därav också behovet av jämt ljus utan en spot som tar över i mitten. Känns annars som att köra i ett rör & kräver för mycket aktivt tittande åt sidorna för att se. Just jämnt ljusflöde sägs vara lättare för ögat att hantera än skillnader i ljusstyrka, med en avsevärt starkare spot i mitten så ser man inte en svagare upplyst periferi.
                          Menar inte detta spydigt men vad ska du se i periferin? Du ska ju kolla ditt du ska ;)
                          Vit KTM FE 350 2019
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          Suzuki 450 RM-Z 2008
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          KTM 250 SX/F 2007
                          KTM 450 EXC-R 2006
                          KTM 250 EXC 2004
                          KTM 250 EXC 2000
                          KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                            Menar inte detta spydigt men vad ska du se i periferin? Du ska ju kolla ditt du ska ;)
                            [emoji4] Åjo... så är det väl säkert i teorin, dit man ska behöver man ju egentligen ingen mer bredd än däckavtrycket. Nä menar att en smalare upplyst bredd än mitt dagtida synfält får mig att känna det som att åka i en tunnel... men som jag skrev, det är nog väldigt personligt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Comment

Riktmärket är väl egentligen mer ljus på huvudet än på hojen just för att undvika den där "sjösjukan" du beskriver ... huvudet är stabilare, så kan ljuset där få dominera över hojens (styrke & spridningsmässigt) så märks inte hojens guppande lika mycket.
                              Ja, det är ju precis så det blir för mig. Vid spridning från hojen, som inte är så starkt (4200 lumen spritt på stor yta) och sedan 7000 friska lumen på skallen mer riktat dit jag tittar. Kanonkombo enligt mig.
                              Last edited by Knoxville; 11-16-2017, 09:06 AM.

Comment

Originally posted by Knoxville View Post
                                Jag kör med Baja Designs Squadron pro (4200 lumen) med 60° spridning = "arbetsljus/flood" på hojen. Detta för att få extremt bra spridning och periferiseendet . Sedan har jag Illumin NW på hjälmen. Denna kombo har funkar riktigt bra. Innan hade jag betydligt mer "spot" på hojen, men det blev irriterande med en guppande ljusstrut (blev nästan lite sjösjuk av det upplevde jag).
                                Sugen på att gå på lite seriösare belysning. Illumin verkar man ju inte kunna köpa i dagens läge, vad är "motsvarande"? LEDX Cobra 6500?
                                Vit KTM FE 350 2019
                                KTM 450 EXC-R 2008
                                Suzuki 450 RM-Z 2008
                                KTM 450 EXC-R 2008
                                KTM 250 SX/F 2007
                                KTM 450 EXC-R 2006
                                KTM 250 EXC 2004
                                KTM 250 EXC 2000