Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälmljus-lösningar! Den officiella tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Tändningen borde gå på en separat krets och därför inte påverkas, men jag vet inte hur KTMs system är uppbyggt. Beroende på hur hög effekt du har i framlampan och hur många övriga förbrukare du använder samtidigt kan det gå att ha hjälmljus och framlampa igång samtidigt. Det är bara att addera effekten i de förbrukare du använder.

    Originally posted by Stephan View Post
    Hej!
    Här kommer en fråga av en "el-specialist"..haha ..
    förstår jag rätt att min stator av min KTM EXC 300 modell 2009 producerar 110 Watt? Borde jag i så fall kunna koppla bort framlyktan på hojens batteri och driva en 55 Watt Xenon-hjälmlampa istället utan att batteriet laddas ur?! Vet inte hur mycket el tändningen drar eller finns det något annat som påverkar det betydligt?!


    Tacksam för hjälp!
    "Det där med luftmängden 9m3/liter bränsle håller vi nog tyst om, tänk om miljöpartiet visste. Vilken sjuhelvetes SKATT på luft det skulle bli."

    Comment


      Originally posted by Stephan View Post
      Hej!
      Här kommer en fråga av en "el-specialist"..haha ..
      förstår jag rätt att min stator av min KTM EXC 300 modell 2009 producerar 110 Watt? Borde jag i så fall kunna koppla bort framlyktan på hojens batteri och driva en 55 Watt Xenon-hjälmlampa istället utan att batteriet laddas ur?! Vet inte hur mycket el tändningen drar eller finns det något annat som påverkar det betydligt?!


      Tacksam för hjälp!
      Det är 2 kretsar på elsystemet.
      En växelströmskrets som driver lyset.
      En likströmskrets som laddar batteriet och driver hastighetsmätaren, tuten, ev fläkt, blinkers.
      Så totalt kan det vara 110w men du får inte ut det då det är både lik och växelström.

      Comment


        Originally posted by Stephan View Post
        Hej!
        Här kommer en fråga av en "el-specialist"..haha ..
        förstår jag rätt att min stator av min KTM EXC 300 modell 2009 producerar 110 Watt? Borde jag i så fall kunna koppla bort framlyktan på hojens batteri och driva en 55 Watt Xenon-hjälmlampa istället utan att batteriet laddas ur?! Vet inte hur mycket el tändningen drar eller finns det något annat som påverkar det betydligt?!


        Tacksam för hjälp!
        Står här hur man gör, har provat själv på två av mina hojar och det har funkat bra.

        https://www.google.se/url?sa=t&sourc...NFBKekV3ifpwjw
        Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

        Comment


          Tack för alla tips!!!


          Omlödningen vågar jag mig inte riktigt på som proffs-elektriker...
          Det där med 2 olika kretsar med lik- och växelström var bra, det var jag inte medveten om!
          Har kört min 55 Watts hjälmlampa med separat batteri i ryggsäcken förut men tycker att det är egentligen för farligt och håller inte jätte lång tid.
          Men är osäkert om min hoj orkar ladda batteriet tillräckligt när Xenon lampan samtidigt suger ut strömen. Vill inte förstöra batteriet heller...

          Comment


            Originally posted by Stephan View Post
            Tack för alla tips!!!


            Omlödningen vågar jag mig inte riktigt på som proffs-elektriker...
            Det där med 2 olika kretsar med lik- och växelström var bra, det var jag inte medveten om!
            Har kört min 55 Watts hjälmlampa med separat batteri i ryggsäcken förut men tycker att det är egentligen för farligt och håller inte jätte lång tid.
            Men är osäkert om min hoj orkar ladda batteriet tillräckligt när Xenon lampan samtidigt suger ut strömen. Vill inte förstöra batteriet heller...
            Okej........ men meningen med mitt inlägg var att visa hur man likriktar UTAN att behöva löda om. Läs längs nere på PDF:n
            Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

            Comment


              Originally posted by fiBula View Post
              Okej........ men meningen med mitt inlägg var att visa hur man likriktar UTAN att behöva löda om. Läs längst nere på PDF:n
              Sorry det var fel länk! Här kommer den rätta

              https://www.google.se/url?sa=t&sourc...OW-vknSPWf1aPA
              Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

              Comment


                Någon som testat de här?


                http://www.extraljuskungen.se/baja-d...hjalmlampa-84w


                Hur är de i jämförelse med LedX eller EMX Xenon i ljus och kvalité?

                Comment


                  Regerade bara på att dom angav vikten till 680g, blir dj-ligt tungt att ha på hjälmen. Tror LedX väger 1/3-del av det.

                  Comment


                    Ljusare och ljusare blir det....
                    http://www.moonlightmountaingear.com...day-12000.html

                    Ska nog hellre köra med ledx, skönt med färdigt kit och 12v matning.

                    Comment


                      Hög tid för mera ljus i skogen ... och lite trött är jag på batteripackar, så nu knåpas det på direktuttag från hojen.

                      Så lär mig ... hänger kabeln mellan hjälmen & ryck-kontakten fritt, eller drar man den via jackärmen eller nån annan väg för att slippa dinglande kabel mellan huvudet & styret? Och hur lång kabel ungefär har ni mellan styre & hjälm, mycket slack eller bara precis så att det räcker till vid stående rätad rygg med kanske en position långt bak... så långt armarna räcker vill säga :)
                      Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

                      Comment


                        Kabeln brukar ja dra via ärmen så den inte ligger och slänger precis som du beskriver. Sen hur lång kabeln ska vara får du mäta ut, det skiljer ju lite hur man vill ha det men lite slack har jag allt.. :)
                        Om ja ska köra in motorn på 70% av dess kapacitet, då innebär det att jag ska köra på 200% av min egen.. hur ska det gå till??

                        Comment


                          Originally posted by Norrlandspojken View Post
                          Kabeln brukar ja dra via ärmen så den inte ligger och slänger precis som du beskriver. Sen hur lång kabeln ska vara får du mäta ut, det skiljer ju lite hur man vill ha det men lite slack har jag allt.. :)
                          Är det inte jobbigt o inte kunna röra ena armen fritt?

                          Själv kör jag kabeln innan för jackan eller vad man nu har på sig, och ut från midjan. Kör även med spiralkabel så man slipper ha slack men man är ändå rörlig eftersom den kan dra ut sig bra mycket.
                          Metallsmak i munnen

                          Comment


                            Jamen tackar för dom tipsen, ärmen eller midjan, hmm ... blir till & fundera på det.
                            Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

                            Comment


                              Originally posted by Bommen View Post
                              Är det inte jobbigt o inte kunna röra ena armen fritt?

                              Själv kör jag kabeln innan för jackan eller vad man nu har på sig, och ut från midjan. Kör även med spiralkabel så man slipper ha slack men man är ändå rörlig eftersom den kan dra ut sig bra mycket.
                              Kan röra armen fritt ändå eftersom att linan slackar lite men midjan kanske är ännu bättre? Fast då hänger den ner mer när man råkar dra ut den eller vill ha den uttdragen ur kontakten.
                              Om ja ska köra in motorn på 70% av dess kapacitet, då innebär det att jag ska köra på 200% av min egen.. hur ska det gå till??

                              Comment


                                Tänkte att jag slänger upp lite bilder & länkar på hur jag fick drivning från hojen för en 7,4v & 8,4v batteripacks led lampa ... kan ju kanske var lätt & pedagogiskt om nån annan också ledsnat på batterier i ryggan som inte räcker tillräckligt länge.

                                Grundförutsättning: Hade redan 12v-kabel med Biltemas kontaktdon framdraget bakom lyktmasken med strömbrytare på styret ...

                                En overview bild:
                                1 från lampan Magicshine ms-628 (7,4v) i GoPro-fäste https://www.xxl.se/magicshine-magics...092257_1_style
                                2 via ordinarie runda ogängade kontaktkoppling (klippt en förlängningskabel) https://www.xxl.se/magicshine-mj-808...068357_1_style
                                3 till ett BT kontaktdon http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...on-2000031729/
                                4 in på en Monacor highly flexible 1,5mm2 kabel från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/strom...ex-2x15mm.html
                                5 vidare till en "ryck"-skarv med XT60+ också från BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/xt60-...par-60amp.html
                                6 in i en DC-DC omvandlare från 12v till 9v god för 10A 90w från Ebay (stor som en mindre tändsticksask) https://www.ebay.com/itm/291639375006
                                7 och slutligen anslutning in på hojens 12v via befintlig kabel med BT kontaktdon (går direkt mot batteri & avsäkrad för 10A)
                                8 Och lite diverse BT limmad krympslang & lite kabelhölje

                                Click image for larger version

Name:	1 Overview.jpg
Views:	1
Size:	166.7 KB
ID:	849539

                                Närbilder:

                                Lamp/Hjälm kopplingar
                                Click image for larger version

Name:	2 Lamp-hjälm koppling.jpg
Views:	1
Size:	551.1 KB
ID:	849540

                                DC-DC omvandlaren klar med kontaktdon & skyddshöljen/krympslang
                                Click image for larger version

Name:	3 DC-DC 12v-9v.jpg
Views:	1
Size:	724.0 KB
ID:	849541

                                Ryck-kontakt med XT60+ (ännu inte ditsatt)
                                Click image for larger version

Name:	4 Ryck XT60.jpg
Views:	1
Size:	702.7 KB
ID:	849542

                                Funktionskoll av ansluten DC-DC omvandlare ... funkar galant, både på 7,4v & 8,4v lampor, vid uppmätning så gav den ut 9,08v
                                Click image for larger version

Name:	5 DC-DC funkar.jpg
Views:	1
Size:	707.0 KB
ID:	849543

                                Så nu slutligen återstår att löda dit XT60 kontakterna & krimpa dit ett BT kontaktdon ... sen är det bara att börja kvällsåka utan risk för batteritorsk :) kommer ändå ha en bat.pack i ryggan så att jag lite snabbt kan koppla in den så jag har lyse utan att vara fast i hojen, bra vid varvpauser & om nåt skulle börja strula med hojelen mitt på spåret. Nu behöver jag bara bestämma om ryckkabeln skall dras längst med armen eller dras ut vid midjan innan jag sätter tången i den.


                                Hela min ljuslösning borde möjliggöra fortsatt motionsenduro även efter solnedgången ... hoppas jag :)

                                På hojen 4500 lumen med en Endurotech dual5:
                                Click image for larger version

Name:	dual5.jpeg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	849544

                                Och på huvudet 3200 lumen med riktigt,riktigt bra spridning med en Magicshine ms-628 på endast 130gram inkl. GoProfäste & hjälmfäst kabel
                                Click image for larger version

Name:	ms628.jpg
Views:	1
Size:	314.3 KB
ID:	849545
                                Ljusbild endast hjälmlampa:
                                Click image for larger version

Name:	Ljusbild ms-628.jpg
Views:	1
Size:	280.2 KB
ID:	849546


                                Sådär ... nu var allt färdigmonterat & testat. Då jag siktade på att dra kabeln genom höger ärm samtidigt som ryck-kontakten placerades på vänstra sidan av styret så ger det tillräcklig rörelsefrihet att t.ex höja armen ovan hjälmen eller kanske ner mot höger stövel utan problem, vid körning så löper slacket parallellt med styret och är inte ivägen alls. Längden är också tillräcklig för att dra ut vid midjan om man skulle föredra det nån gång.

                                Ryck-kontakten monterad på styre med tillräckligt utstick så att den kan böjas lite i alla tänkbara dragriktningar:
                                Click image for larger version

Name:	Ryck kontakt på styret.jpg
Views:	1
Size:	114.5 KB
ID:	849552

                                DC-DC omvandlaren monterad med 3M Dual lock kardborre på lyktmaskens insida (https://www.kjell.com/se/sortiment/d...rreband-p40127)
                                Click image for larger version

Name:	DC-DC montage 1.JPG
Views:	1
Size:	855.7 KB
ID:	849553 Click image for larger version

Name:	DC-DC montage 2.JPG
Views:	1
Size:	848.1 KB
ID:	849554

                                Och så till sist ljusresultatet :)

                                Fullt flås på både Magicshine ms-628 & hojlampan Endurotech dual5, känns som om det kommer att funka galant under motionssvängarna i endurospåret:
                                Click image for larger version

Name:	9 ET Dual5 hel & ms-628.jpg
Views:	1
Size:	206.9 KB
ID:	849555

                                Bara Endurotech dual5 helljus:
                                Click image for larger version

Name:	10 ET Dual5 hel.jpg
Views:	1
Size:	184.9 KB
ID:	849556

                                Bara Endurotech dual5 halvljus:
                                Click image for larger version

Name:	11 ET Dual5 halv.jpg
Views:	1
Size:	137.3 KB
ID:	849557

                                Bara Magicshine ms-628 på hjälmen:
                                Click image for larger version

Name:	12 ms-628 bara.jpg
Views:	1
Size:	179.0 KB
ID:	849558
                                Last edited by Slup; 10-29-2017, 08:26 PM.
                                Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

                                Comment

                                Working...
                                X