Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggtråd Elektrisk motard

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by cooluser View Post
    Jag har en gammal Husqvarna 570TE, moddad till supermotard, som jag går i elektrifieringstankar kring. Nu är det så barnsligt att jag ursprungligen köpte den enbart för att lära mig köra på bakhjulet och jag antar att det krävs väldigt mycket kräm för att göra samma balanstrick på el. OM man ska elektrifiera en motorcykel själv, är de barndomsdrömmarna bara att glömma? Vad tror forumet?
    Nej nej nej, inte bygg om den fina hojen. Jag köper den av dig isf istället. Jag hade en sådan 2006-2008 och den var min bästa vän. Är den e- eller lv-reg? Min var e-reg.

För övrigt behövs inte mkt kräm för att balanstrixa på bakhjulet med en motorcykel. Det funkar med en moppe, allt handlar om teknik och inget handlar om effekt. Din 570 funkar utmärkt att bakhjula med.

Min bild här till vänster är från när jag körde min 570.
    Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Mahhbechh - jag såg din avatar när jag gogglade runt för några år sedan för att lära mig mer om 570'n.. Jo, har sett femtonåringarna på diverse parkeringsplatser som bygger stuntmopeder och kör på slangen i små cirklar, riktigt imponerande. När jag var liten så läste jag om Arto Nyqvist, en galen finne som körde Kawasaki Z1300 på bakhjulet, och någonstans sitter väl det i att man behöver kubik och hästkrafter i mängder.

Den 570 jag har är lv-reggad. Ingen skönhet men funktionsduglig. Hade tänkt att ha den mest för att ha något att pilla lite på (och som sagt lära mig bakhjulsåka en gång för alla innan jag blir för gammal) och nu fick jag en ide om att elkonvertera den.. men jag vet inte. Jag har egentligen inte tiden. Jag tror på något plan att motorcyklar har själar och blir ledsna om de inte får köras men har efter en del funderande bestämt mig för att konvertera till elfordon, så det kanske är bättre om Qvarnan ägs av någon som uppskattar den mer än vad jag gör. Antar att du vill ha en e-reggad hoj men skicka mig gärna ett PM om du ändå är intresserad (går det att göra här på forumet?) så skickar jag regnummer.

Comment

Nu ska jag inte skräpa ner den här fina byggtråden, ser fram emot fortsättningen av projektet som trådstartaren jobbar på!

Comment

Click image for larger version

Name:	20211219_141749.jpg
Views:	144
Size:	445.4 KB
ID:	1002411 Click image for larger version

Name:	received_456989649114765.jpg
Views:	146
Size:	87.9 KB
ID:	1002412
          Batteri på plats. Kontaktor som ska bryta strömmen på 48V-systemet med hjälp av 12V och tändningslås på plats också. Ett gashandtag beställt från miromax.lt och batterimannen kommer i mellandagarna så allt blir korrekt kopplat. Snart ska det nog börja snurra men först ska julen klaras av.
          God Jul

Comment

Spännande o följa det här projektet.

Tänker vridmoment, en vinande farkost som tar sig fram, enda avtrycket är spåren av däcken, intressant verkligen.

God Jul !

Comment

Kopplade ihop grejerna lite provisoriskt och motorn startade långsamt och fint. Jag ökade varvet med en tillfällig potentiometer och den spann grymt bra Det enda lilla kruxet är att den går ojämnt om jag håller stadigt på halvgas ungefär men jag skyller det på antingen mina taskiga kopplingar eller det tillfälliga gasreglaget. Synd att det inte går att ladda upp mp4.

Comment

Om Du lägger upp det på Youtube först o sedan länkar via "Insert video"-knappen borde det väl funka?

Comment

Jag ska göra det vid tillfälle. Under tiden vill jag visa min (tycker jag) skojiga placering av nödbrytaren. Click image for larger version

Name:	received_2869155370042988.jpg
Views:	91
Size:	81.4 KB
ID:	1002420

Comment

Snyggt!
                    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Nu blev det skit! Jag monterade på kedjan och det visade sig att jag måste placera motorn högre upp vilket gör att jag inte får plats med batteriet som jag tänkt Dock funkar det om jag vrider batteripacket ett kvarts varv så just det ska nog lösa sig.
                      Nu en fråga. På bilden är bakhjulet helt utfjädrat, hojen står på mekpall och hjulet når inte ner till golvet. Kedjan ligger emot svingen och jag undrar hur jag ska tänka. Ska den gå helt fritt även när fjädringen är helt utfjädrad? Nu har jag höjt motorn ca 20mm Click image for larger version

Name:	20220122_202536.jpg
Views:	18
Size:	457.1 KB
ID:	1002505

Comment

Om du bara ställer ner hojen på golvet, går kedjan fritt då?
                        Då kanske det räcker.

Jämfört med den gamla bensinmotorn så sitter framdrevet på elmotorn mycket längre fram framför svingaxeln.
                        Om du trycker ihop fjädringen mycket nu så kommer kanske kedjan att ta i på undersidan av svingen.
                        Det kanske inte gör så mycket. Men det är nog bra att kolla det innan du bygger vidare.

Ju längre fram framför svingaxeln framdrevet sitter desto mer problem får du med kedjan. Så för sök att komma så nära original positionen som möjligt.

Name:	Drev.jpg
Views:	9
Size:	234.6 KB
ID:	1002510

Bild från elhojen Stark Varg. Dom verkar ha någon form av växellåda som även flyttar kedjedrevet till en lämplig position.

Name:	image_2022-01-24_101636.png
Size:	386.3 KB
ID:	1002511

På BMW 450X gick man så långt så att svingaxeln går IGENOM motorn och framdrevet! => Inget som helst problem med kedja som tar i något och det är lätt att spänna kedjan.

Name:	image_2022-01-24_102258.png
Views:	8
Size:	441.1 KB
ID:	1002512 Click image for larger version

Name:	image_2022-01-24_102415.png
Size:	372.9 KB
ID:	1002514
                        Attached Files

Comment

Tack så mycket Ja, det blir krångligt. Jag tror jag kan klara så kedjan går precis fri i ändlägena. Det är knepigt. Nu har jag 10 och 45 på fram resp bakdrev. Går jag upp till 15 fram får jag ju upp kedjan också. Trial and error

Comment

1 kugg fram är ungefär som 3 bak.
                            Om du går upp till 12 fram så bör du ha 51 bak för att behålla samma utväxling som 10-45
                            15 fram betyder 60 bak. Tveksamt om det finns att få tag på...

Comment

Jo, jag vet. Jag pratade med en kille som också byggt elhoj och han kände till en firma som tillverkar drev på beställning. Kan vara utanför budget men det kanske blir nåt sånt.

Comment

Fick svar från honom nu via sporthoj. https://www.nikasilproffsen.se/
                                Inte så dyrt heller

Comment

Working...
                                X