Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggtråd Elektrisk motard

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Av någon anledning börjar kolla youtube på elektrifierade MC.
    Håller med Engen, tänk om man kunde använda tanken på något bra sätt.

Allmän fråga.
    Vad räknar du med för prestanda?
    Tänker räckvidd, laddtid i första hand.
    Snabbladdning?
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Tanken än för liten för de moduler jag använder, det är en kortsida av batteripacket man ser på bilden. Höjd 220, bredd 300 och tjocklek 35mm per modul och det är 7 st moduler i bredd.
      Går att ladda till 8V, vid 80% laddning, per modul så jag har 56V och ca 60 Ah. Jag har inte nån riktig kläm på vad jag kan få ut, men 500 A i peak som dessa kan ge, ger väl 28kW under mycket korta intervaller. Det är ett experiment för mig och allt är nytt. Lär under tiden.
      Jag har funderat på tanken och jag måste ju ha nåt där för att sadeln ska sitta fast så jag tror det får bli nåt som liknar en tank. Behöver ha säkerhetsbrytaren nånstans tex.
      Jag kommer att dreva den för ca 80 i toppfart till att börja med och se vad jag tycker, den ska gå i skogen och på skogsvägar.
      Laddning har jag ingen aning om än.
      Det finns mindre batteripack och definitivt lättare, mitt väger ca 30kg och mer vill jag inte lasta på. Modulerna väger 3,8kg styck! Det är också en grej om man ger sig på att köra med mer än 60V för då måste man ha andra säkerhetssytem, bla snabburladdning vid nödfall, så det är därför jag lagt mig på max 58,8V som det skulle bli om jag laddade 100%.
      Det blir ett 12V system också till lampor och annat, bla ett tändningslås som med 12V slår igång det "stora" systemet med hjälp av en kontaktor.
      Långt inlägg blev det.
      Last edited by jai134; 10-28-2021, 07:59 AM.

Comment

Hela paketet på en Nissan Leaf från 2011 är på 24kwh, 360V och består av 48 moduler. Det blir 0,5kwh per modul. Med mina 7 skulle det då bli 3,5kwh. Har jag fattat det rätt då, månntro?

Comment

Fantastiskt projekt!
          Bonusfråga, har du kopplingshantaget inkl fästet kvar?
          Och har du motorn kvar, hade den kick?
          Har själv en TE610 E också från -99, har bara elstart så tänkte montera dit kickaxel & kick, om jag får tag på delarna -Om de nu går.
          Och ett kopplingshandtag är en bra reservdel att ha på hyllan inkl fästet.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by jai134 View Post
            Hela paketet på en Nissan Leaf från 2011 är på 24kwh, 360V och består av 48 moduler. Det blir 0,5kwh per modul. Med mina 7 skulle det då bli 3,5kwh. Har jag fattat det rätt då, månntro?
            P=U*I
            P: Effekt, Watt
            U: Spänning, Volt
            I: Ström, Ampere

Effekten i ditt batteripaket är då: 56V * 60A = 3360W ~3,3kWh. Om det är fulladdat så blir det 58,8*60=3,5kWh

Comment

Originally posted by Yxan View Post
              Fantastiskt projekt!
              Bonusfråga, har du kopplingshantaget inkl fästet kvar?
              Och har du motorn kvar, hade den kick?
              Har själv en TE610 E också från -99, har bara elstart så tänkte montera dit kickaxel & kick, om jag får tag på delarna -Om de nu går.
              Och ett kopplingshandtag är en bra reservdel att ha på hyllan inkl fästet.
              Jag har sålt motorn men kopplingshandtaget har jag kvar.

Comment

Originally posted by Engen View Post

P=U*I
                P: Effekt, Watt
                U: Spänning, Volt
                I: Ström, Ampere

Effekten i ditt batteripaket är då: 56V * 60A = 3360W ~3,3kWh. Om det är fulladdat så blir det 58,8*60=3,5kWh
                Då räknade jag rätt

Comment

Nu är ramen hos svetsaren för svetsning av motorfäste (jag är tokdålig på att svetsa så ett sånt här jobb lejer jag bort) och batteripacket är hos batterimannen för ihopkoppling, BMS och laddare. Vi bestämde att det blir garageladdning hemmavid och ingen lyxig snabbladdare som på bilar. Det blr förmodligen en 20A ladddare så en full laddning tar ca 3 timmar. Nu är det bara att vänta på att leksakerna kommer tillbaka..
                  Last edited by jai134; 10-31-2021, 01:44 PM.

Comment

BMS ?

Jag var tvungen att goo...söka. https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

Gärna ngn mer bild(er) när klapparna kommer tillbaka. : )

Comment

Fick ramen igår. Gick undan gjorde det och det blev dessutom mycket bra (och billigt).

Comment

Jag väntar fortfarande på att få batteripacket från killen som bygger ihop det. Det går inte fort men det blir nog klart nån gång. Jag har fått bakramen fixad av svetsaren, lite breddad och en plåt som jag monterar motorns styrenhet på. Marko på IH Svets i Ställdalen är grym. Trevlig och skicklig. Bild på ramen kommer imorgon.
                        Under tiden plockar jag ihop hojen och undrar om någon har ett bra knep för att få dit fästena till styret? Det är gummibussningar uppifrån och nerifrån genom gaffelkronan som bultarna ska igenom. Det bökiga är att det är som en valk eller fläns på bultarna så de trycker ur den undre bussningen. Jag gissar att det inte är ovanligt men jag har ite stött på det tidigare.
                        EDIT! Jag löste problemet med styret. Våld och vaselin.
                        Last edited by jai134; 12-09-2021, 08:22 PM.

Comment

Comment

Kul, nu börjar det likna något. Ställdalen,inte så lång bort från Gustafs. Kanske kan passera till våren och kolla?
                            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Coolt!
                              Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Jag har en gammal Husqvarna 570TE, moddad till supermotard, som jag går i elektrifieringstankar kring. Nu är det så barnsligt att jag ursprungligen köpte den enbart för att lära mig köra på bakhjulet och jag antar att det krävs väldigt mycket kräm för att göra samma balanstrick på el. OM man ska elektrifiera en motorcykel själv, är de barndomsdrömmarna bara att glömma? Vad tror forumet?

Comment

Working...
                                X