Announcement

Collapse
No announcement yet.

Michelin UHD slang paj efter en vecka. Tankar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Michelin UHD slang paj efter en vecka. Tankar?

Tjena. nybörjare på terrängkörning och grushojar och vill gärna ha lite andra åsikter i vad som har skett.

Har en DR650SE som jag nyligen bytte däck på. Första gången jag gjorde det själv men det gick bra ändå.
    Körde på en 130/80 - 17 Mefo Explorer bak med Michelin Ultra Heavy Duty 4mm slang. Kört ~40 mil på 25PSI tills idag och det har inte varit några konstigheter.

Tänkte köra lite i ett sandtag så gick ned till ~18PSI bak och det verkade fungera bra.

På vägen hem tog jag och accelererade ganska rejält på 1an och 2an på en grusväg inte ens 500 meter hemifrån och kände direkt att jag hade förlorat luft i bakdäcket Rullade försiktigt hem och tog bort däcket för att inspektera slangen.

Tankar? Är rimlocks ett måste för att köra med lägre däcktryck även med UHD slangar? Värt att nämna är att slangen var 18 tums men jag läste på forum att det var okej. Kan ju inte vara det som orsakade en sådan skada.
    .

Jag är för lat för att översätta PSI till bar som är den enhet jag begriper. Så jag vet inte vilket tryck du kört på. Men loss sliten ventil brukar betyda att det varit för lågt tryck eftersom däck och slang snurrat på fälgen. Den tumregel jag fått lära mig är att inte under 1,3 bar utan däcklås.

/ Tommi

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Ja man ska ha däcklås med lågt tryck , kan inte psi/vs kilo men vid lågt tryck bra grepp snurrar däcket på fälgen annars.
      gjort sådär ett antal gånger på både 4mm och andra slangar värst var 690 motardfälgarna där jag ryckte x antal slangar när jag ryckte upp framhjulet och sen fick fisköra hem och byta
      tjockare slang tål mer innan den blir punkterad och är tåligare i montage men sånt där tål inga slangar
      Last edited by sundström; 3 days ago.
      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Vad smörjer du med när du kränger däcken ? Sånt påverkar också men 18psi är vid en snabb googling 1.2kilo och då bör du ha lås om du inte vill dra ventiler
        handla lås och montera så slipper oroa dig för att däcket rör sig och kan gå ner mot kilot utan bekymmer
        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Vid lägre tryck så kör vissa me dubbla däckslås... Även fram bör man köra me däckslås, lätt å bromsa av ventilen..

Comment

Jag kör 0,8 kg i bakdäcket och ett däcklås. Det funkar bra.

Comment

Working...
            X