Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha WR250R 2010.Likriktare? Laddningsregulator? ECU? Batteri? Error Code 1 (Err 1)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Yamaha WR250R 2010.Likriktare? Laddningsregulator? ECU? Batteri? Error Code 1 (Err 1)



    Hej. Precis köpt en Yamaha WR250R 2010 som bara gått 240 mil, gick att starta utan problem första tre gångerna.

    Sen när jag kom hem lade elstarten av och det bara surrade och klickade när jag försökte starta ( se film, https://youtu.be/Q0bPR-23ifc ). Fick rulla igång den i backen hemma så jag fick köra den lite iallafall (tänkte att den kanske laddas när jag kör lite och går att starta sen) men elstarten gav fortsatt ett konstant klickande och surrande. Jag tänkte givetvis att det kanske är batteriet så jag plockade av det och satte det på laddning, fulladdat batteri i hojen igen och den startar utan problem, kör en glädjetur på någon kilometer och ställer in den i garaget. Sommaren är räddad.


    Nästa dag, samma problem, ett jäkla surrande och klickande och när jag håller inne startknappen ett par sekunder så står det "Err 1".

    Sökt på detta fanatiskt och hittat amerikanska/australiensiska forum/diskussioner men folk säger så olika och jag vill gärna höra med mina landsmän eftersom vi har tillgång till samma försäljare och talar samma språk samt att jag kunde få det förklarat för mig av någon som haft samma problem, vill bara att den ska funka.


    En liten varningsklocka att tidigare ägare haft problem ringer när jag plockar av ett biltemabatteri på en hoj som gått 240 mil och är i helt nyskick. Förra ägaren hade också laddat detta biltemabatteri natten till när jag köpte den.


    Jag vill bara ut och köra i skogen nu men är rädd för att det inte är bra att rulla igång den för någon sade det på ett amerikansk forum att det inte var bra? Men det måste väl vara lugnt till jag hittat felet?


    Eftersom jag inte är så bra på detta med el så är min närmsta lösning att köpa den här grejen (https://www.motoaction.se/regulator-...r-2010#v130899) och byta ut den, och hoppas att den funkar sen. Eventuellt ett nytt "bättre" batteri också.


    Trevlig Sommar och tack för ert engagemang.


    #2
    Börja med att sätta i ett fräscht batteri. Sen kan du börja felsöka. Finns Shido för WR250R, har ett i min. Så slipper man underhållsladda också.

    Comment


      #3
      Regulatorn du länkar till påverkar bara laddning under färd, det är den som ser till att batteriet laddas med rätt spänning. Om den är kass ser du genom att mäta spänningen över batteripolerna när hojen är igång.

      Alla inspruthojar får generellt fnatt om batteriet inte ger bra startström. Surrande/klickande relä är också typiskt beteende när batteriet har får dåligt med kräm, eller glappkontakt.

      Yamahas verkstadshandbok är ganska bra, finns på: https://www.manualslib.com/manual/11...ha-Wr250r.html (kan laddas ner som PDF).

      En WR går sällan sönder. Blysyrebatterier däremot, går garanterat sönder förr eller senare.

      Och som av en ren slump är forum och grupper i sociala medier fyllda av startproblem just på våren när batterier stått hela vintern.
      Last edited by k1322; 5 days ago.

      Comment


        #4
        Originally posted by k1322 View Post
        Regulatorn du länkar till påverkar bara laddning under färd, det är den som ser till att batteriet laddas med rätt spänning. Om den är kass ser du genom att mäta spänningen över batteripolerna när hojen är igång.

        Alla inspruthojar får generellt fnatt om batteriet inte ger bra startström. Surrande/klickande relä är också typiskt beteende när batteriet har får dåligt med kräm, eller glappkontakt.

        Yamahas verkstadshandbok är ganska bra, googla fram den eller skicka PM till mig så kan jag skicka en PDF-kopia.

        En WR går sällan sönder. Blysyrebatterier däremot, går garanterat sönder förr eller senare.

        Och som av en ren slump är forum och grupper i sociala medier fyllda av startproblem just på våren när batterier stått hela vintern.

        Hej, nytt batteri på väg och jag mätte spänningen över batteripolerna;

        12.4 innan jag startade den.

        När hojen är igång (fick rulla igång den) så sjönk den till 11.7.

        Gasar jag går den ner under 11, och sen upp igen.

        Den laddar inte alls eller? För det verkar ju som den bara går på batteri?

        Comment


          #5
          Originally posted by Pippistrello View Post


          Hej, nytt batteri på väg och jag mätte spänningen över batteripolerna;

          12.4 innan jag startade den.

          När hojen är igång (fick rulla igång den) så sjönk den till 11.7.

          Gasar jag går den ner under 11, och sen upp igen.

          Den laddar inte alls eller? För det verkar ju som den bara går på batteri?
          Då låter det helt klart som att regulatorn är paj.
          Kolla Lelles felsökningsguide här:
          https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tip...e_elfel_mc.pdf

          Comment


            #6
            Denna tråd var min första träff efter en Google-sökning, och du har exakt samma beteende som jag har avseende ljudet vid försök av start med elstart. Nu vill jag inte på något sätt kidnappa din tråd, men du får gärna berätta så fort du får fram någon ny information gällande ditt problem.

            Jag misstänker att mitt ingångsläge inte riktigt är detsamma, då jag av misstag råkade felkoppla startkablarna när jag skulle försöka få igång MC'n (lyckades med konststycket att koppla kablarna rätt från bilen, men satte båda på + på MC'n). Ja, det blev lite varma startkablar, så jag misstänker att något brunnit på min hoj (inga säkringar har löst ut).

            Den sak som avger det klickande ljudet verkar vara del 27 i denna länk https://www.motorcyclespareparts.eu/...d/electrical-2. STARTER RELAY ASSY (RC19-076A). Nu har vi inte samma årsmodell, men troligen har inte mycket ändrats under åren.

            Jag felsöker vidare, men är intresserad av att höra hur du lyckades lösa ditt problem!

            Comment


              #7
              Originally posted by Wharfedale View Post
              Denna tråd var min första träff efter en Google-sökning, och du har exakt samma beteende som jag har avseende ljudet vid försök av start med elstart. Nu vill jag inte på något sätt kidnappa din tråd, men du får gärna berätta så fort du får fram någon ny information gällande ditt problem.

              Jag misstänker att mitt ingångsläge inte riktigt är detsamma, då jag av misstag råkade felkoppla startkablarna när jag skulle försöka få igång MC'n (lyckades med konststycket att koppla kablarna rätt från bilen, men satte båda på + på MC'n). Ja, det blev lite varma startkablar, så jag misstänker att något brunnit på min hoj (inga säkringar har löst ut).

              Den sak som avger det klickande ljudet verkar vara del 27 i denna länk https://www.motorcyclespareparts.eu/...d/electrical-2. STARTER RELAY ASSY (RC19-076A). Nu har vi inte samma årsmodell, men troligen har inte mycket ändrats under åren.

              Jag felsöker vidare, men är intresserad av att höra hur du lyckades lösa ditt problem!
              Provade du senare att starta MC:n med rätt kopplade startkablar?
              Om du kopplade båda kablarna från bilen till MC:ns PLUS så borde MC:n inte ha blivit skadad.

              Det som klickar är startreläet. Det ger i sin tur spänning till startmotorn.
              Om det inte finns tillräckligt med ström i batteriet så blir det bara lite klickande. Inget mer händer.
              Så kolla att ditt batteri är laddat.

              Comment


                #8
                Originally posted by Engen View Post

                Provade du senare att starta MC:n med rätt kopplade startkablar?
                Om du kopplade båda kablarna från bilen till MC:ns PLUS så borde MC:n inte ha blivit skadad.

                Det som klickar är startreläet. Det ger i sin tur spänning till startmotorn.
                Om det inte finns tillräckligt med ström i batteriet så blir det bara lite klickande. Inget mer händer.
                Så kolla att ditt batteri är laddat.
                Låter trevligt att det kanske gick bra med hojjen trots allt... =)
                tack för ditt svar!
                Mc'n gick inte att starta igen efter att jag kopplade startkablarna rätt tyvärr.

                Batteriet är fulladdat, men jag skall börja med att köpa ett nytt innan jag felsöker vidare.
                Just nu när jag försöker starta viss Er_1 i displayen (ECU?).

                Jag har kört igenom Diagnostic Mode, och några av de saker jag kunde hitta var att batteriet inte ger någon spänning enligt mc'n. Jag förstår inte riktigt hur man skall utläsa koderna men under d1:61 fanns fel nr30 (Lean angle sensor?)" och under d1:52 finns Er_4 (ECU?).

                Jag börjar med ett nytt batteri, fungerar inte det så är det väl "säljes i delar" som gäller =)

                Comment


                  #9
                  Lean angle sensor. Det låter som den sensorn som stänger av hojen om man har vurpat/lagt den ned på sidan.
                  Om den tror/indikerar att hojen ligger på sidan så kommer den ej att starta.
                  Sen vore det bra om du kan hitta vad den andra felkoden betyder, Er_(ECU)

                  Comment

                  Working...
                  X