Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 500 EXC 2018 Sixdays

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post

    Endast provmonterad, så låt oss säga att den suttit på en timme?

    Till salu 500KR + frakt. Nypris 1272KR från USA (https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/).

    Passar dessa hojar: https://www.ktmshop.se/index.php?search=54802031000
    SÅLD till en person som bor i schälläftä

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Click image for larger version  Name:	20201002_165200.jpg Views:	258 Size:	451.9 KB ID:	1000375 Click image for larger version  Name:	20201002_170145.jpg Views:	254 Size:	409.6 KB ID:	1000376
    Endast provmonterad, så låt oss säga att den suttit på en timme?

    Till salu 500KR + frakt. Nypris 1272KR från USA (https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/).

    Passar dessa hojar: https://www.ktmshop.se/index.php?search=54802031000

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Kan efter några veckor på barmark säga att fixen håller. Det kostar alltså bara 160kr att få lika lättjobbad koppling som en 125:a typ. Nej, märker inte att kopplingen slirar.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Engen View Post

    Men shit!
    Har du slirat mycket på kopplingen? Legat på för hög växel så att den har behövt slira mycket?
    Har den varit rätt justerad?

    Jag har kört med Rekluse i några år nu. Funkar bra tycker jag.
    Jo, det funkar ganska bra tills det inte funkar mer.

    Troligen ska man inspektera ofta (10h, varje dag?) så att det inte går så här långt. Det är friktionsytorna (lamellmaterialet) på aluminiumdelen som helt försvunnit på ena sidan, den yttersta sidan. Efter detta har aluminiumet haft direktkontakt med den yttersta metalldelen (vad skivorna mellan lamellerna nu heter) där friktionen gjort så att aluminiumet i det närmaste smält, spruckit och warpat. Den andra sidan av denna aluminiumdel är i nyskick vilket betyder att det har slirat mest på ena sidan som orsakade haveriet.

    Det är av den här anledningen jag inte kommer att kunna lita på rekluse och aldrig mer lägga pengar på denna skit.

    Leave a comment:


  • oden
    commented on 's reply
    Osäker. Kanske 50

  • oden
    replied
    Originally posted by sundström View Post
    Måste säga att jag är imponerad av din envishet
    hade nog i din sits tröttnat för länge sen
    Inget konstigt, jag vill kunna fortsätta köra så mycket jag mäktar med. Jag uppskattar att denna förändring gör att jag orkar köra tre dagar i stället för en (mixad gubbkörning).

    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Måste säga att jag är imponerad av din envishet
    hade nog i din sits tröttnat för länge sen

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post


    450 SX-F och 500 EXC från 2016 har samma konbricka.

    Det som vore intressant att veta är om en KTM 500 EXC till och med 2015 är lättare att koppla än 2016 och framåt. Någon som med säkerhet vet?

    Jag har beställt en https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/ som kanske hjälper.

    Det enda som återstår är följande:

    * Fortsätta med Rekluse
    * Byta hoj till en KTM 450/500 EXC till och med 2015
    * Byta konbricka och riskera slir.
    * Byta allt som krävs i motorn så att kopplingen blir som 2015?
    * Byta till annan pump, Clake eller alternativt Magura
    * Sluta köra

    Jag har en handledsskada som gör att jag får ont som fan om jag måste koppla för mycket och/eller har för trög koppling. Eftersom jag satte rekluse lyckades jag inte få framhjulet över en dubbel washout i fjol höst vilket gav en trolig meniskskada. Helst vill jag slippa rekluse.
    Jag kan meddela att jag bytt konbrickan nu och satan vilken skillnad. Jag tror att den blev lika lätt att koppla som den där huskvarna 450 fe 2014 som jag fick testa i somras.

    Det som återstår är att invänta sommaren och prova om kopplingen slirar med kraftigt pådrag på asfalt.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by oden View Post

    Den jäveln kostar 1272KR totalt. Tullen vill ha 333kr. Får den väl levererad på ett par dagar, vilket i lappländska mått mätt betyder typ i mitten på nästa vecka.

    Hjälper den inte åker den av direkt och blir till salu här på en gång.
    Den är till salu nu. I nyskick. 500kr plus frakt?

    Leave a comment:


  • Bommen
    replied
    Originally posted by JPT View Post
    Efter typ 50 timmar ville jag prova rekluse igen fast den nya modellen CX någe.. Hade den typ bara 10 timmar.. Gilla inte när man går ner på tomgång då den inte driver..
    Radius CX?

    Det går ju att justera skruven på slavcylindern så du får kopplingen att greppa där du vill?

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by JPT View Post
    Jag har haft flera exc 500 me Rekluse å den gemensamma har varit att med rekluse blir kopplings handtaget trögare eller tyngre att tycka in..
    Funkat kanon me de då.. 530 från -08 med en modellen som hade kulor. Sen 2016 6-days ny me Rekluse kördes typ 110 timmar å ville sen prova utan ett tag för att få mer bett på drivningen.. Hade den hårt ställd men den slira ytterst lite.. Hade även Rekluses vänsterhands broms till bakbromsen. Året efter köptes en ny 6-days 2017 fast utan rekluse.. Efter typ 50 timmar ville jag prova rekluse igen fast den nya modellen CX någe.. Hade den typ bara 10 timmar.. Gilla inte när man går ner på tomgång då den inte driver..

    Har kanske ett svar varför de gått sönder vissa delar då..
    Köpte liknande modell men med rekluse kopplings kåpa, men använde inte den.. Hade orginal Kopplingskåpan å extra tjock packning till den som man bör ha.. När jag montera bort kåpan så hade samma del blivit lite märken på från insidan av kåpan samt från olje pluggen... Hade den orange eloxerade modellen.. .

    Frågan är då om du haft extra tjock packning mellan kåpan å blocket? Skadan ser ut som att den tagit i kåpan..
    Skadan har skett mellan diskarna eftersom själva reklusedelen i aluminium som på bilden agerar lamell. Det som kan ta är skruvarna om man inte har extra tjock packning eller deras kåpa.

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Engen View Post

    Men shit!
    Har du slirat mycket på kopplingen? Legat på för hög växel så att den har behövt slira mycket?
    Har den varit rätt justerad?

    Jag har kört med Rekluse i några år nu. Funkar bra tycker jag.
    Rätt justerad men har förmodligen haft fel växel. Det är värdelöst i myr och snö, man vet inte var det slirar.

    Men oavsett om det är handhavandefel, materialfel eller helt enkelt slitet så ger jag detta inte en till chans. Skiten ska väck.

    Leave a comment:


  • JPT
    replied
    Jag har haft flera exc 500 me Rekluse å den gemensamma har varit att med rekluse blir kopplings handtaget trögare eller tyngre att tycka in..
    Funkat kanon me de då.. 530 från -08 med en modellen som hade kulor. Sen 2016 6-days ny me Rekluse kördes typ 110 timmar å ville sen prova utan ett tag för att få mer bett på drivningen.. Hade den hårt ställd men den slira ytterst lite.. Hade även Rekluses vänsterhands broms till bakbromsen. Året efter köptes en ny 6-days 2017 fast utan rekluse.. Efter typ 50 timmar ville jag prova rekluse igen fast den nya modellen CX någe.. Hade den typ bara 10 timmar.. Gilla inte när man går ner på tomgång då den inte driver..

    Har kanske ett svar varför de gått sönder vissa delar då..
    Köpte liknande modell men med rekluse kopplings kåpa, men använde inte den.. Hade orginal Kopplingskåpan å extra tjock packning till den som man bör ha.. När jag montera bort kåpan så hade samma del blivit lite märken på från insidan av kåpan samt från olje pluggen... Hade den orange eloxerade modellen.. .

    Frågan är då om du haft extra tjock packning mellan kåpan å blocket? Skadan ser ut som att den tagit i kåpan..

    Leave a comment:


  • Engen
    replied
    Originally posted by oden View Post
    Aldrig mer Rekluse. Vilket satans skit!

    Tur att bitarna lossnade då jag skruvade bort skiten och inte hamnade i motorn.

    Den har warpat och spruckit på alla ställen runt om, som där bitarna lossnat.
    Men shit!
    Har du slirat mycket på kopplingen? Legat på för hög växel så att den har behövt slira mycket?
    Har den varit rätt justerad?

    Jag har kört med Rekluse i några år nu. Funkar bra tycker jag.

    Leave a comment:


  • Busabergar´n
    replied
    Hur många timmar har den gått?

    Leave a comment:

Working...
X