Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 500 EXC 2018 Sixdays

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by oden View Post

Den jäveln kostar 1272KR totalt. Tullen vill ha 333kr. Får den väl levererad på ett par dagar, vilket i lappländska mått mätt betyder typ i mitten på nästa vecka.

Hjälper den inte åker den av direkt och blir till salu här på en gång.
    Den är till salu nu. I nyskick. 500kr plus frakt?

Comment

Originally posted by oden View Post

450 SX-F och 500 EXC från 2016 har samma konbricka.

Det som vore intressant att veta är om en KTM 500 EXC till och med 2015 är lättare att koppla än 2016 och framåt. Någon som med säkerhet vet?

Jag har beställt en https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/ som kanske hjälper.

Det enda som återstår är följande:

* Fortsätta med Rekluse
      * Byta hoj till en KTM 450/500 EXC till och med 2015
      * Byta konbricka och riskera slir.
      * Byta allt som krävs i motorn så att kopplingen blir som 2015?
      * Byta till annan pump, Clake eller alternativt Magura
      * Sluta köra

Jag har en handledsskada som gör att jag får ont som fan om jag måste koppla för mycket och/eller har för trög koppling. Eftersom jag satte rekluse lyckades jag inte få framhjulet över en dubbel washout i fjol höst vilket gav en trolig meniskskada. Helst vill jag slippa rekluse.
      Jag kan meddela att jag bytt konbrickan nu och satan vilken skillnad. Jag tror att den blev lika lätt att koppla som den där huskvarna 450 fe 2014 som jag fick testa i somras.

Det som återstår är att invänta sommaren och prova om kopplingen slirar med kraftigt pådrag på asfalt.

Comment

Måste säga att jag är imponerad av din envishet
        hade nog i din sits tröttnat för länge sen
        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
          Måste säga att jag är imponerad av din envishet
          hade nog i din sits tröttnat för länge sen
          Inget konstigt, jag vill kunna fortsätta köra så mycket jag mäktar med. Jag uppskattar att denna förändring gör att jag orkar köra tre dagar i stället för en (mixad gubbkörning).

Comment

Originally posted by Engen View Post

Men shit!
            Har du slirat mycket på kopplingen? Legat på för hög växel så att den har behövt slira mycket?
            Har den varit rätt justerad?

Jag har kört med Rekluse i några år nu. Funkar bra tycker jag.
            Jo, det funkar ganska bra tills det inte funkar mer.

Troligen ska man inspektera ofta (10h, varje dag?) så att det inte går så här långt. Det är friktionsytorna (lamellmaterialet) på aluminiumdelen som helt försvunnit på ena sidan, den yttersta sidan. Efter detta har aluminiumet haft direktkontakt med den yttersta metalldelen (vad skivorna mellan lamellerna nu heter) där friktionen gjort så att aluminiumet i det närmaste smält, spruckit och warpat. Den andra sidan av denna aluminiumdel är i nyskick vilket betyder att det har slirat mest på ena sidan som orsakade haveriet.

Det är av den här anledningen jag inte kommer att kunna lita på rekluse och aldrig mer lägga pengar på denna skit.

Comment

Working...
            X