Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 500 EXC 2018 Sixdays

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by k1322 View Post
    Jag har inget att bidra med i sakfrågan. Men om du inte får ordning på det Oden så ska Clake verkligen ses som ett alternativ. Jag kör med det på min EXC 250 sedan några år och är mycket nöjd. Det är en annorlunda känsla, men maximerar kontroll och kan ställas in så lätt att man kan koppla med lilltån.

Om du nu mot förmodan råkar befinna dig i närheten av Fjollträsk och vill provköra så finns möjligheten. Den är dock riktigt stökig att lufta, så inte riktigt läge att skruva av och skicka upp för test/lån.

Midwest-greppen gör en del del också, men upplevde att de flyttade dragläge och att greppet hamnade längre ut. Jag blev aldrig vän med det, men har körkompisar som är nöjda med sina.

Hoppas det löser sig.

Tack för input. Detta är helt klart ett alternativ.

Jag tror att det är ganska lätt att låna Magurapumpen från RFR:en och testa om det hjälper. Som jag skrev tidigare hjälpte detta nog mycket för att vara accepterbart, jag kan köra flera dagar men kopplar ju inte så mycket med den jämförelsevis mot endurobröt. Endra kruxet är att pumpen är van med mineralolja och de har bytt till bromsolja sedan bytet till Brembo.

Det kan finnas ett annat alternativ att någon hjälper till att skapa ett nytt trängre "lopp" till originalpumpen till RFR:en (75002030000) så att man kan använda "50302032000 REP.SET PISTON MAGURA D=10.5". Jag vet att Lyndon Poskitt har bytt ut loppen med hårdmetall i pump och slavcylinder för att det ska hålla längre och är övertygad om att han kan fixa detta.

Comment

Originally posted by oden View Post

Jag har beställt en https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/ som kanske hjälper.
      Den jäveln kostar 1272KR totalt. Tullen vill ha 333kr. Får den väl levererad på ett par dagar, vilket i lappländska mått mätt betyder typ i mitten på nästa vecka.

Hjälper den inte åker den av direkt och blir till salu här på en gång.

Comment

Hade samma problem på min KTM 690 RFR. För tungt att manövrera kopplingshandtaget. Jag bytte till en Magurapump till en KTM 950 SE som hjälpte rätt mycket.

På KTM 690 RFR sitter det en Magurapump med 11mm kolv.
        På KTM 950 SE sitter det en Magurapump med 10,5mm kolv.
        På KTM 500 EXC sitter det en Brembopump med 10mm kolv.

Om jag lyckas ändra så att kolven blir 9/9,5mm så tror jag att det löser problemet. Det kan finnas KTM:er med dessa pumpar men jag vet inte vilka.

Beställde ett rep kit och mätte för att veta måtten till Brembopumpen.

Comment

Sitter 9mm Magura på KTM RFS runt -05 och 9,5mm på Husabergarna fast då är det tätningar för hydraulolja.

Comment

Originally posted by k1322 View Post
            Jag har inget att bidra med i sakfrågan. Men om du inte får ordning på det Oden så ska Clake verkligen ses som ett alternativ. Jag kör med det på min EXC 250 sedan några år och är mycket nöjd. Det är en annorlunda känsla, men maximerar kontroll och kan ställas in så lätt att man kan koppla med lilltån.

Om du nu mot förmodan råkar befinna dig i närheten av Fjollträsk och vill provköra så finns möjligheten. Den är dock riktigt stökig att lufta, så inte riktigt läge att skruva av och skicka upp för test/lån.

Midwest-greppen gör en del del också, men upplevde att de flyttade dragläge och att greppet hamnade längre ut. Jag blev aldrig vän med det, men har körkompisar som är nöjda med sina.

Hoppas det löser sig.

Jag tackar så mycket för erbjudandet. Det kan faktiskt bli aktuellt framöver, hör av mig då.

Comment

För att summera pumpar en aning.

Brembo:

79202030044 har 9mm kolv och sitter bla. på 125-250 2t fom. 2016
              5480200310030 har 10mm kolv och sitter bla. på 250-500 fom. 2006

Magura:

? har 9,5mm kolv och sitter bla. på 125-??? 2t 2000-2008?

Mailade Magura som skickade en PDF, det finns massor med pumpar att välja på.

Om jag har tur kan jag få låna en 9mm Brembo för att testa dels hur mycket det hjälper samt om den alls räcker till för att frikoppla.

Comment

Click image for larger version

Name:	20201002_165200.jpg
Views:	65
Size:	451.9 KB
ID:	1000375 Click image for larger version

Name:	20201002_170145.jpg
Views:	63
Size:	409.6 KB
ID:	1000376
                Har inte varit ut och testat men initalt känns det inte som någon skillnad till det bättre. Snarare tvärt om därför att det ryms bara två fingrar där. Gissar att det blir samma effekt som att bränna upp 1272 kronor och kapa original lika kort.

Fy fan vilken bluff!

Comment

Hade både broms å kopplings handtag för några års sen.. Förstår att skillnaden inte är så stor i förhållande till priset, men jag köpte dom för att ha typ en fingers istället för org som två fingers..
                  Va inte så nöjd me kopplingen för man fick sjustera om den mellan varm å kall motor..

Comment

Working...
                  X