Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 500 EXC 2018 Sixdays

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    KTM 500 EXC 2018 Sixdays

    Hej,

    Köpte en ny KTM 500 EXC 2018 Sixdays (otestad) 2018 och har sedan dess stört mig nå jävulskt på tungjobbad kopplingspump. Troligen är det den nymodiga "konbrickan" (78932005000 Belleville spring) som ställer till det. Fick prova en Husqvarna FE 450 2015 igår som visade sig ha mycket mer lättjobbad koppling.

    KTM 450 EXC och Husqvarna FE 450 2016 har samma artikelnummer "78132005000" för konbrickan.

    Frågan är tvåfaldig. Är konbrickan 78132005000 mjukare än 78932005000 samt går det byta mellan?

    Eller, finns det tredjepart som har mjukare konbricka till min hoj?

    Har rekluse nu men slipper helst detta.


    #2
    Har du mätt tjockleken på kopplingsstacken och anpassat till rätt läge av de tre möjliga på ”Belleville spring” utefter kopplingens tjocklek?
    Metallsmak i munnen

    Comment


      #3
      Jag har för mig att 500 och 450 har samma "konbricka". Antar att du kollat t.ex ktmshop och jämfört de olika brickorna. Hur som helst, ju tunnare den är ju lättare blir det. Och jag vågar påstå att dom passar mellan varandra lite hur som helst.
      Jag köpte en bricka för 450 sx-f för att sätta i min 300 exc för att jag ville ha mer bett i kopplingen med rekluse vilket funkade. Men det blev lite tyngre på kopplingsgreppet.

      Jag har en ny oanvänt belleville spring till 450 sx-f som du får billigt om du är intresserad. Måste kolla artikelnumret bara så det inte är samma som till 500 exc.

      Comment


        #4
        Originally posted by Bommen View Post
        Har du mätt tjockleken på kopplingsstacken och anpassat till rätt läge av de tre möjliga på ”Belleville spring” utefter kopplingens tjocklek?
        Jag satte den i ett läge så att det blev lättast att hantera. Allt är injusterat så bra det går. Det är ett tag sedan jag monterade reklusen och justerade in detta men kommer inte ihåg så bra.

        Comment


          #5
          Originally posted by G-Enis View Post
          Jag har för mig att 500 och 450 har samma "konbricka". Antar att du kollat t.ex ktmshop och jämfört de olika brickorna. Hur som helst, ju tunnare den är ju lättare blir det. Och jag vågar påstå att dom passar mellan varandra lite hur som helst.
          Jag köpte en bricka för 450 sx-f för att sätta i min 300 exc för att jag ville ha mer bett i kopplingen med rekluse vilket funkade. Men det blev lite tyngre på kopplingsgreppet.

          Jag har en ny oanvänt belleville spring till 450 sx-f som du får billigt om du är intresserad. Måste kolla artikelnumret bara så det inte är samma som till 500 exc.

          450 SX-F och 500 EXC från 2016 har samma konbricka.

          Det som vore intressant att veta är om en KTM 500 EXC till och med 2015 är lättare att koppla än 2016 och framåt. Någon som med säkerhet vet?

          Jag har beställt en https://slavensracing.com/shop/cleve...west-mountain/ som kanske hjälper.

          Det enda som återstår är följande:

          * Fortsätta med Rekluse
          * Byta hoj till en KTM 450/500 EXC till och med 2015
          * Byta konbricka och riskera slir.
          * Byta allt som krävs i motorn så att kopplingen blir som 2015?
          * Byta till annan pump, Clake eller alternativt Magura
          * Sluta köra

          Jag har en handledsskada som gör att jag får ont som fan om jag måste koppla för mycket och/eller har för trög koppling. Eftersom jag satte rekluse lyckades jag inte få framhjulet över en dubbel washout i fjol höst vilket gav en trolig meniskskada. Helst vill jag slippa rekluse.

          Comment


            #6
            Det kan ju omöjligt bli snällare mot handen än att låta bli att använda(manuella)kopplingen helt så att fortsätta med Rekluse är enklast.
            Med Rekluse Torq Drive lameller går det att använda lite mjukare fjäder om du vill ha manuell koppling.

            Comment


              #7
              Originally posted by Busabergar´n View Post
              Det kan ju omöjligt bli snällare mot handen än att låta bli att använda(manuella)kopplingen helt så att fortsätta med Rekluse är enklast.
              Med Rekluse Torq Drive lameller går det att använda lite mjukare fjäder om du vill ha manuell koppling.
              Jag har kört med rekluse i ett år ungefär och hatar det. Visst, jag kan åka längre tid men inte köra aktivt. Hade en 200 EXC innan där jag orkade med kopplingen, men om jag kommer i närheten som den där Husqvarnan så är jag i hamn tror jag.

              Vi får se hur handtaget jag beställt visar sig.

              Comment


                #8
                Vad kör du med för Rekluse nu?
                Jag testade med en Radius på min FE501 -17 och den hindrade ingen "aktiv" körning vad jag kunde märka.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Busabergar´n View Post
                  Vad kör du med för Rekluse nu?
                  Jag testade med en Radius på min FE501 -17 och den hindrade ingen "aktiv" körning vad jag kunde märka.
                  Det är v3, varianten utan kåpan. Injusterad så bra det går. Säljer den direkt om jag får till kopplingshandtaget, annars byter jag helt enkelt hoj nu då jag vet att det är min hoj som är problemet.

                  Comment


                    #10
                    Har provat både 2012 450 exc och 2017 450 exc och båda har väldigt lätt koppling.

                    Har svårt att tro att det skulle vara fjädern. Har du jämfört med någon annan 2017+ exc hoj? Föregående ägare kanske har haft fel olja i kopplingen, slangen kanske har gått sönder så den begränsar flödet, packningar kanske har svällt och kärvar?

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by hekke View Post
                      Har provat både 2012 450 exc och 2017 450 exc och båda har väldigt lätt koppling.

                      Har svårt att tro att det skulle vara fjädern. Har du jämfört med någon annan 2017+ exc hoj? Föregående ägare kanske har haft fel olja i kopplingen, slangen kanske har gått sönder så den begränsar flödet, packningar kanske har svällt och kärvar?
                      En bekant har en exakt likadan, men i Umeå. Hade jag vetat detta förra helgen hade jag kunnat stanna till på vägen hem från södra sverige och provat kopplingen. Jag vet ingen inom 30 mil som har en 2017+.

                      Men, iofs. Lindroths i Luleå har väl nya man kan klämma på och jag råkar befinna mig i Luleå nu. Är det samma i 2020, 2021 EXC?

                      Comment


                        #12
                        Testat klämma på en ny. Samma sak, för trög.

                        Comment


                          #13
                          Testa att byta till 78132005000 fjädern då,kostar ju bara 160:-
                          Fjädern är 0,1mm tunnare och sitter även i 250/300
                          Kopplingen känns lite lättare i min TE300 än i 501:an men någon astronomisk skillnad är det inte.
                          Slavcylindern skiljer också mellan 300/501 och det kan ju såklart också påverka.

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Busabergar´n View Post
                            Testa att byta till 78132005000 fjädern då,kostar ju bara 160:-
                            Fjädern är 0,1mm tunnare och sitter även i 250/300
                            Kopplingen känns lite lättare i min TE300 än i 501:an men någon astronomisk skillnad är det inte.
                            Slavcylindern skiljer också mellan 300/501 och det kan ju såklart också påverka.
                            Kalas. Det sitter rekluse slavcylinder nu, har för mig att det inte gör så stor skillnad.

                            Comment


                              #15
                              Jag har inget att bidra med i sakfrågan. Men om du inte får ordning på det Oden så ska Clake verkligen ses som ett alternativ. Jag kör med det på min EXC 250 sedan några år och är mycket nöjd. Det är en annorlunda känsla, men maximerar kontroll och kan ställas in så lätt att man kan koppla med lilltån.

                              Om du nu mot förmodan råkar befinna dig i närheten av Fjollträsk och vill provköra så finns möjligheten. Den är dock riktigt stökig att lufta, så inte riktigt läge att skruva av och skicka upp för test/lån.

                              Midwest-greppen gör en del del också, men upplevde att de flyttade dragläge och att greppet hamnade längre ut. Jag blev aldrig vän med det, men har körkompisar som är nöjda med sina.

                              Hoppas det löser sig.


                              Comment

                              Working...
                              X