Announcement

Collapse
No announcement yet.

spår / åka räls....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Okej, vad är nu tricket för att köra i snöspår?

Och då menar jag långa spår, där det inte funkar att stå upp, hålla stumt och titta framåt, inte heller menar jag svängar som blivit spår som är ganska korta, utan hela endurospår som är som ett enda långt snöspår.

Sitta ner, hala fotsulor, vikten var? Sist jag körde kändes det bäst att sitta lite säckigt och hålla så löst i styret som möjligt. Absolut inte spänna sig och luta sig framåt.

Eller?

Snöspår is coming up på lördag och jag måste få klart för mig vad det är jag ska tänka på då för jag är värdelös på det, men kan inte undvika det i resten av mitt enduroliv så jag ska ta det som träning.
    KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

För mig är det viktigast att som du skrev: hålla så löst i styret som möjligt (detta gäller ju alltid). Slapna av och absolut inte spänna sig, sen är det bara att åka med så fort det bara går, jag sitter "lätt" på rumpan med lite extra bakåtvikt för att inte få för nervös framända.
      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Kan du utveckla det sista? Menar du att du nästan står, men duttar rumpan i sadeln? Vad gör framändan nervös?
        KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
          Kan du utveckla det sista? Menar du att du nästan står, men duttar rumpan i sadeln? Vad gör framändan nervös?
          Precis som du upfattat det, framändan blir mindre nervös om det blir mindre tryck så att framhulet "surfar ovanpå" de djupaste spåren, lite överdriven knästyrning och det är ju skitjobbigt när man står "lågt".
          Nästan lika som att åka i djup mjuk sand, eller boondocka på snöskotern.
          Last edited by DigiMan; 03-13-2009, 11:12 AM.
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Körning i spår är inte lätt. Jag hamnade i ett isspår nyligen och började återigen tänka på varför det ska vara så jäkla svårt. Efter överläggningar med brorsan kom vi fram till att vid körning i spår så är motstyrningen vår fiende.

Tänk dig att du kör i ett spår och kör mot högerkanten i detta. Vad händer, jo hojen vill luta höger eftersom hjulen inte klättrar ur. Vad gör man då, jo helt automatiskt styr man ännu mera åt höger för att få hojen att svänga vänster (motstyrning). Men det är ju precis detta som inte går och sitter man i sadeln så klotar man.
            Om man står upp kan man istället blixtsnabbt förflytta kroppstyngden åt höger, för att få hojen att luta/svänga vänster. Problem solved.
            Man kan alltså inte styra med styret i spår.
            Hojresor
            Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
              Okej, vad är nu tricket för att köra i snöspår?

Och då menar jag långa spår, där det inte funkar att stå upp, hålla stumt och titta framåt, inte heller menar jag svängar som blivit spår som är ganska korta, utan hela endurospår som är som ett enda långt snöspår.

Sitta ner, hala fotsulor, vikten var? Sist jag körde kändes det bäst att sitta lite säckigt och hålla så löst i styret som möjligt. Absolut inte spänna sig och luta sig framåt.

Eller?

Snöspår is coming up på lördag och jag måste få klart för mig vad det är jag ska tänka på då för jag är värdelös på det, men kan inte undvika det i resten av mitt enduroliv så jag ska ta det som träning.
              Hala sulor är prio ett,utan det kommer du inte i närheten av någon avslappnad körning. Prova gärna att tejpa dit ett stöd på dynan modell stepseat.Det är skitjobbigt annars om(när)man trampar fast med fötterna i spåren och får sitta och dra sig fram på dynan igen.

Comment

En bra träning är att ta bort fot pinnarna och kapa ett par miniskidor som man spänner fast på stövlarna med gamla cykel slangar eller liknande.
                Kärsta Carlsson

Comment

Att åka i vinterspår.

Att åka i snöspår är roligaste Enduroåkningen, bara om man kan det annars är det skit. Tidigare vintrar har jag annordnat träningsläger hemma hos mig, det började när jag såg alla dessa barn och unga i Vintercupen som blev utsatta för rena rama barnmisshandel på tävlingarna. Och efter första så har det blivit tjat så det har blivit några till. Lycka för mig och belöning nog har varit när de unga har kommit fram och tackat (bla vinterns raket i spåren som vann sin klass Oskar Enoksson). Det tar ca: fyra år om man tragglar själv och tävlar och svär, och bara längtar efter sommarföre. Men lugn kamrater det finns ett sätt som jag utvecklat så alla lär sig åka och älska spår åka till den milda grad så ni kommer att drömma om det både natt och dag. Leta på en slät raksträcka ca: 400m lång. Tag 4 Konsumkassar per stövel, tejpa hårt så det blir slätt under. Eller om ni har släta vinterstövlar så vallar ni så det glider lätt. Luta cykeln lite vänster och ha vä fot glidande, höger på fot pinnen. Efter 20 meter så lutar du cykeln till höger och sätter ner höger fot och upp med vänster fot på fotpinnen. Sen kör du så skiftande några gånger hela sträckan. Tänk så intensivt på att hålla ett ben nere och glida på och det andra uppe och skifta så du tar styret som ett bihang endast till för att vila händerna på. Efter tjugo gånger har du fått bort reflexerna till att styra för att hålla balansen. Efter en timme så klarar alla, ja absolut alla, att hålla full pelle i spåret utan minsta risk att köra ikull. Resten är en barnlek, men jag kan ju tipsa om att när det är storgropigt så behåller man kroppen på samma våglinje och trycker ner cykeln med ett ben. Sen när det är fladdrigt, tillexempel före en vänsterkurva när det fladdrar lite åt höger först så låt bara hojen följa spåret lite höger först, inte kroppen den planerar du för en snabb nervinkling med hoj vänster. Tänk på det att ingen har för dålig balans för att lära sig detta, det är bara andra synapser som ska sköta åkningen. Håll hjulen rullande. MVH. Kalevi.

Comment

Mitt tips för snöspårskörning:

Svetsa fast styret!

(Mentalt förstås, inte på riktigt...)

Som någon nämnde - det går inte att styra, så det är lika bra att låta bli. Så om man "övertygar sig själv" att styret är fastsvetsat så finns det bara ett sätt att hålla balansen: Att vicka hojen i sidled under sig. Vips, så går det mycket lättare att köra snöspår!

Detta borde i princip kunna göras stående, men i realiteten är det för svårt. Så det blir 100% sitta, och (som tidigare nämnts): Hala skor.

bge

Comment

Working...
                    X