Announcement

Collapse
No announcement yet.

spår / åka räls....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

spår / åka räls....

Ni som har kört Östra Open vet nog vilka spår jag syftar på , ett spår för framhjulet 2 för fötterna , sen är det "e ´ba åk" , finns inget plats för vingel-utrymme... hur fan gör man det bra ? Har snackat med elit åkare dom menar på att "påslag" eller "bromsning" ger balans i spår.... nån som har mer hälsosamma eller andra knep ?

(bortsett från bakvikt & blicken långt fram)

-Det skulle välkomnas...

/ Urban_H
    Team Formsvacka Enduro Klubb

Skidor vetja!

Comment

Det är nog som dom säger, grabbarna som har åkt en del och kan hantera cycklen..ha mera fart i spåren
      Citat från Anders Eriksson i nån mc tidning vilken det nu var:
      Stå upp, slå på, blicken långt fram...
      Låter ju lätt men fan va svårt det är
      Men har själv märkt när man åker i spår som du beskriver blir det lättare ju snabbare det går likaså i kurvor..

Men man lär sej väl kanske nån gång

Comment

Jag är inte heller någon spårfantast, men det låter logiskt. Med högre hastighet snurrar hjulen fortare och skapar mer gyroeffekt, vilket gör det hela stabilare. Ligger man och accelererar så blir ju framhjulet lättare och följer kanske inte spåret lika mycket som när man tuffar fram. Med högre hastighet kommer man dessutom förbi partien med spår snabbare...

Men teori är en sak, verklighet en helt annan. Jag vet bara vad som händer när balansen inte riktigt är med. Då är det ingen höjdare att gasa, om man säger så...
        /H

Comment

det funkar, men det blir ju och gå så fort när man ger järnet och då gör det himla ont att ramla.
          Vill bli när jag blir stor: Molekylärbiolog med inriktning på Lera och dyhål.

Comment

Tycker också det är grymt svårt. Körde i Tierp i fjol. Lerspår har jag dock lärt mig hyfsat bra nu, så man kan ju alltid hoppas att tekniken går att göra över dit.
            Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Som jag ser det är det väl övning det där, men det finns ju tillfällen mellan fullt påslag och broms, (där jag förnärvarande befinner mej) och då är det verkligen inte lätt. Det värsta är ju när man väl bestämt sig för att slå på, så tar ju rakan snabbare slut än man ibland tänkt sig.. Men det är väl som med allt: öva, öva och öva.
              Hörde ett citat från någon race fantast när det gäller sena inbromsningar: "Håll stumt tills du ser Gud, då kan du bromsa.."
              Åk aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga...
              Yamaha WR426F -01
              BMW F800GS -08

Comment

Originally posted by Swissman
                Som jag ser det är det väl övning det där, men det finns ju tillfällen mellan fullt påslag och broms, (där jag förnärvarande befinner mej) och då är det verkligen inte lätt. Det värsta är ju när man väl bestämt sig för att slå på, så tar ju rakan snabbare slut än man ibland tänkt sig.. Men det är väl som med allt: öva, öva och öva.
                Hörde ett citat från någon race fantast när det gäller sena inbromsningar: "Håll stumt tills du ser Gud, då kan du bromsa.."
                och vi som är blinda då :cool: hehe,bara jokade fullt påslag är ju lätt men jag brukar alltid torska på bromsen.lite sen i tanken men det är ju träning det med.
                vässad TT600-84

Comment

I snöspår kan det underlätta om du bromsar lite med frambromsen. En del limmar på plast under stövlarna så de ska glida bättre å inte påfresta höfterna så mycke.
                  -------------------------------------------
                  Om du söker efter information, sök på inlägg
                  istället för på trådar så får du lättar svar på
                  din fråga, eller fråga en admin, tex Hagenblad
                  hur du skall gå till väga.
                  --------------------------------------------

Comment

[quote="TT-Mannen"]
                    Originally posted by Swissman
                    "Håll stumt tills du ser Gud, då kan du bromsa.."
                    "YOU SEE GOD, THEN YOU BRAKE"
                    Citat Kevin Schwantz
                    Man får ej glömma denna hjälte!

Comment

Slänger in en fråga/tips här. När man kommer till svängar, typ 90, 180gradare, med ganska djupa spår och man som jag ibland fegar så blir ju det lätt att inte framhjulet sjunker ner i spåret utan tar ett litet hoppa över hela svängen och man får hälsa på skogstomtarna. Fick tips av en kille som kör både cross och enduro att låsta framhjulet precis innan så glider den lixsom rakt in i spåret automatiskt. låter ju bra Nån som gör så här lr har testat?
                      "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Har inte testat den metoden. Lite jobbigt läge om man missar spåret i alla fall... Dessutom borde man tappa en del stabilitet i hojen genom att göra så, tycker jag... Men det kanske funkar?

Jag tycker ofta att det är lättare att komma ner i spåret om man lutar ner hojen, inåt i svängen. Håller man hojen alltför upprätt i svängen så tenderar framhjulet att klättra/glida ur spåret.
                        /H

Comment

Prova med sitta ännu längre fram ,mycket framvikt /nerläggnings å blir väl framhjulet mer "målsökande"... det e min teori.

/ Urban_H
                          Team Formsvacka Enduro Klubb

Comment

Jag tycker mig märka att om man glor i spåret några meter framför hojen går det aldrig bra..... Men om man kollar dit man ska och gasar lite lagom brukar det lösa sig.... (sen ska tilläggas att jag har långt dit men får till det ibland) och det är ju som många sagt tidigare, blicken långt fram, lättare sagt änn gjort.......

En tanke om östra open.... Jag hade nytt AC10 framdäck och det gick att köra hur som helst i vendel spåren var som utsuddade.... men i takt med att yttersta raderna med dubb försvann gick det sämre.... I sala var det rent hemskt där framhjulet aldrig ville gå min väg .... Så jag tror nog att skicket och kvaliten på framhjulet har en avgörande betydelse.....

JW
                            Jag kom inte sist, Det var flera som bröt.....

hUSABERG 600, xtz 750......

Comment

Spår =Hög fart =Gyro=Stabil

Comment

Working...
                              X