Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inflammation/körskador

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Inflammation/körskador

Hej.

Jag är nu 40 och tänkte dela med mig om hur jag rehabiliterar mindre skador. Jag är den typ av snubbe som hela livet skadat mig pga ärthjärna och mha av BMX, pulkor, skateboards, snowboards, parcour, motocross, rally bla bla bla...

Normalt går det till såhär:
    Jag skadar nåt och söker inte vård av stolthet / skadar mig och ignorerar det / märker inte ens vad fan det är frågan om förrän jag märker hmm når är knas / eller faktiskt hamnar på sjukan och får skäll.

Alla mynnar ut till en viloperiod och sedan vill jag på hojen igen. Men då faller det. Gubbkadavret är inte redo. Jag har sabbat ryggen i en krasch, löparknä, tennisarmbåge och problem med händer. Jag har varit hos Doktorn, naprapaten, sportläkaren, polaren, massören. Jag har testat träning, strechning, akupuktur, elterapi, styrketräning och ta mig fan allt.
    Samma resultat på alla dessa, dvs noll:
    INGEN fattar vad jag menar och jag måste själv lösa problemet.

I fallet Ryggkrasch fick jag helt enkelt finna mig i att jag är en cm kortare och måste hålla igång eller ha ont.
    I fallet Löparknä måste jag springa ett par gånger i veckan. Ju mer jag springer destå mindre problem.
    I fallet Tennisarm gav jag armen körförbud och klämde på onda punkten hela tiden. Efter tre dagar blev det bättre och jag fortsatte.

Så min poäng är att först lösa problemet själv. Funkar inte det, fundera på allvar VAD problemet är och sök svar.

/Calle

I alla fallen hjälpte det att öka blodtrycket mha träning och INGEN fattade/kände bättre än jag.

På ryggproblemet hjälper nästan all form av träning, bäst av allt är hojkörning ironiskt nog, eftersom jag skadade mig på crossbanan.
    Last edited by Hagenblad; 09-22-2017, 05:27 PM.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Inflammation/körskador

Känner igen mig. Också löparknän och trasiga menisklar. Doktorn ville operera men jag sade nej. Bytte löpningen mot MTB och mer enduro. Knäna har aldrig känts så bra.

Frakturer i armbågarna efter highsider. Sjukgymnastiken gav inte mycket. X antal mil på rullskidor och armbågarna blev bra.
    Last edited by Petter Ivarsson; 09-21-2017, 09:54 PM.

Comment

Working...
    X