Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbdäck för "allround-bruk"?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dubbdäck för "allround-bruk"?

Hej!

Jag har aldrig kört med dubb förut, men börjar bli mer och mer sugen.
    Förut har jag haft alldeles för tunga hojar, men nu har jag faktiskt en Honda Dominator som borde vara lite mer lämpad tycker jag.

Främst så planerar jag väl att åka mindre landsvägar / grusvägar där det är hårdpackad snö.

Jag bor dock i Västerås, så det är tyvärr oundvikligt att behöva åka kortare sträckor på saltad asfalt för att komma iväg någonstans.
    Och det hade ju vart roligt att ta någon sväng in mot stan bara för att man kan.

Antar att full endurodubbning kan bli rätt halt på asfalt. Kan ca 4-5mm utstick vara lagom?

Och hur ska man tänka kring mönster i däcken?
    Verkar ju vara många som kör på typ K60, eller Mitas E07 och liknande som har ganska mycket gummi. Enduro-däcken verkar ju dock vara mer nabbiga?

Hej

Saarela har ju lite tips, i och för sig bor han aningen längre norrut.
    http://www.saarela.se/vinterkorning.html

/Lasse

Comment

Jag är långt ifrån någon expert på området men har kört någon vinter i Stockholm och lite stig och is på enduro.

Det blir en massa kompromisser och där får du försöka vara realistisk.

En fisljummen Stockholmsvinter väljer jag definitivt bildubb. Däckprofil handlar om fördelningen asfalt/annat. Att köra hoj med dåligt grepp är egentligen inget problem i sig men att köra i trafik är inte helt avslappnat. Alla har bättre bromssträcka än dig och i korsningar och rondeller är det bara att glömma att hålla trafiktempo.

I övrigt är styrmuffar ett måste och gogglar är mindre dåligt än visir. Stenhårda stövlar och ordentliga knäskydd är billigare än sjukskrivning även om du bara ska testa iom att det är rätt sannolikt att du kommer att kana någon gång med en tung hoj över benet.

I Finland är folk lite hårdare än här så det finns mer vintervana än här och kring Helsingfors verkar folk förtjusta i sava mc32 https://winterride.com/page/3/
      Mjukt gummi med lameller och få dubb. Jag tror att det är klart bäst på asfalt och hård vinterväg men tyvärr hann jag skaffa endurodäck med bildubb till motarden innan jag fick nys om dom.

Endurodubb är fantastiskt på allt annat än asfalt men vidrigt på asfalt.

Så för att knyta ihop det hela:
      I mitt fall är asfalt och trafik det största problemet så jag borde nog egentligen köra på sava. Väl ute på vinterväg är jag nöjd med hur endurodäck med bildubb beter sig. Greppet är jämndåligt, ungefär som på rullgrus oavsett underlag och förmodligen det du bör ha om du har förmånen att slippa stadskörning. Kantdubb med större utstick kan vara bra om du kan välja själv.

Det finns en anledning till att inte fler kör hoj på vintern men jag säger go for it. Om man bara ska ta sig från a till b finns det bekvämare sätt men en fin vinterdag på hoj ute bland buskarna är svårslaget.

Edit: Lågt lufttryck är din vän och saltad väg sliter oförskämt mycket. För att vara helt ärlig drar jag mig från att använda hojen för att slippa tvätta bort saltmodden. Med det sagt håller jag fast vid att dom få gnistrande höst/vinter/vårdagarna gör det värt att vara rustad för det.
      Last edited by Spakapan; 01-12-2017, 11:22 AM.

Comment

Originally posted by Spakapan View Post
        Jag är långt ifrån någon expert på området men har kört någon vinter i Stockholm och lite stig och is på enduro.

Det blir en massa kompromisser och där får du försöka vara realistisk.

En fisljummen Stockholmsvinter väljer jag definitivt bildubb. Däckprofil handlar om fördelningen asfalt/annat. Att köra hoj med dåligt grepp är egentligen inget problem i sig men att köra i trafik är inte helt avslappnat. Alla har bättre bromssträcka än dig och i korsningar och rondeller är det bara att glömma att hålla trafiktempo.

I övrigt är styrmuffar ett måste och gogglar är mindre dåligt än visir. Stenhårda stövlar och ordentliga knäskydd är billigare än sjukskrivning även om du bara ska testa iom att det är rätt sannolikt att du kommer att kana någon gång med en tung hoj över benet.

I Finland är folk lite hårdare än här så det finns mer vintervana än här och kring Helsingfors verkar folk förtjusta i sava mc32 https://winterride.com/page/3/
        Mjukt gummi med lameller och få dubb. Jag tror att det är klart bäst på asfalt och hård vinterväg men tyvärr hann jag skaffa endurodäck med bildubb till motarden innan jag fick nys om dom.

Endurodubb är fantastiskt på allt annat än asfalt men vidrigt på asfalt.

Så för att knyta ihop det hela:
        I mitt fall är asfalt och trafik det största problemet så jag borde nog egentligen köra på sava. Väl ute på vinterväg är jag nöjd med hur endurodäck med bildubb beter sig. Greppet är jämndåligt, ungefär som på rullgrus oavsett underlag och förmodligen det du bör ha om du har förmånen att slippa stadskörning. Kantdubb med större utstick kan vara bra om du kan välja själv.

Det finns en anledning till att inte fler kör hoj på vintern men jag säger go for it. Om man bara ska ta sig från a till b finns det bekvämare sätt men en fin vinterdag på hoj ute bland buskarna är svårslaget.

Edit: Lågt lufttryck är din vän och saltad väg sliter oförskämt mycket. För att vara helt ärlig drar jag mig från att använda hojen för att slippa tvätta bort saltmodden. Med det sagt håller jag fast vid att dom få gnistrande höst/vinter/vårdagarna gör det värt att vara rustad för det.
        Kört i Stockholm senaste 6 vintrarna, dagligen, och aldrig ställt hojen pga vädret. Kör 690 Enduro nu, tidigare avverkat 3 st DR650. KTM:en är bäst hittills. Jag har hela tiden kört på TKC 80 med bildubb och det har funkat utmärkt. De stora klackarna ger bra gummiyta vid barmark och dubben sticker tillräckligt för bra grepp på snö/is. Bara gått omkull i P-hus på polerad betong... Endurodubb går fetbort utom i skogen eller möjligen på endast grusväg. Dessutom tror jag farbror blå har synpunkter på det på allmän väg.

Comment

Working...
        X