Det skrivs ofta om vikten av att köra med rätt (och lågt) däcktryck, men varför och hur påverkar det körningen?
Jag vet att ett lågt däcktryck ger bättre grepp i dålig terräng men vilka övriga fördelar ger det?
Och vad är "lågt" däcktryck? Hälften av normala? Visst, man får prova sig fram, men ändå.
Ni som mest kör grusbus, har ni samma tryck på grusvägarna som när ni ger er ut i lite bökigare terräng eller då ni transporterar er längre sträckor på asfalt?
Jag kör mest grus- och traktorstigar blandat med asfalt och söker ett optimalt däcktryck för mina hojar då jag inte ständigt kan/orkar variera trycket.
Trycket (bak) för min KLX250 är 1,5bar och där har jag "vågat" gå ned till 1,2bar och märker en viss skillnad.
På min KTM 950 Adv. så är det ju hela 2,6bar bak och här har jag bara gått ned till 2,4bar på det nymonterade Mitas E09 Dakar.
Tänker inte sänka trycket så lågt att jag behöver däcklås...
Några funderingar från en rookie :)
Jag vet att ett lågt däcktryck ger bättre grepp i dålig terräng men vilka övriga fördelar ger det?
Och vad är "lågt" däcktryck? Hälften av normala? Visst, man får prova sig fram, men ändå.
Ni som mest kör grusbus, har ni samma tryck på grusvägarna som när ni ger er ut i lite bökigare terräng eller då ni transporterar er längre sträckor på asfalt?
Jag kör mest grus- och traktorstigar blandat med asfalt och söker ett optimalt däcktryck för mina hojar då jag inte ständigt kan/orkar variera trycket.
Trycket (bak) för min KLX250 är 1,5bar och där har jag "vågat" gå ned till 1,2bar och märker en viss skillnad.
På min KTM 950 Adv. så är det ju hela 2,6bar bak och här har jag bara gått ned till 2,4bar på det nymonterade Mitas E09 Dakar.
Tänker inte sänka trycket så lågt att jag behöver däcklås...
Några funderingar från en rookie :)
Comment