Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det här med däcktryck...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det här med däcktryck...

Det skrivs ofta om vikten av att köra med rätt (och lågt) däcktryck, men varför och hur påverkar det körningen?

Jag vet att ett lågt däcktryck ger bättre grepp i dålig terräng men vilka övriga fördelar ger det?

Och vad är "lågt" däcktryck? Hälften av normala? Visst, man får prova sig fram, men ändå.

Ni som mest kör grusbus, har ni samma tryck på grusvägarna som när ni ger er ut i lite bökigare terräng eller då ni transporterar er längre sträckor på asfalt?

Jag kör mest grus- och traktorstigar blandat med asfalt och söker ett optimalt däcktryck för mina hojar då jag inte ständigt kan/orkar variera trycket.
    Trycket (bak) för min KLX250 är 1,5bar och där har jag "vågat" gå ned till 1,2bar och märker en viss skillnad.
    På min KTM 950 Adv. så är det ju hela 2,6bar bak och här har jag bara gått ned till 2,4bar på det nymonterade Mitas E09 Dakar.
    Tänker inte sänka trycket så lågt att jag behöver däcklås...

Några funderingar från en rookie :)
    Gamla förhållanden
    ------------------------------
    KTM EXC 250R -05
    KTM 950 Adventure -05
    Kawasaki KLX250 -09
    Yamaha XTZ660 -96

Ca 1bar funkar bra för mig. Ligger väl strax över för säkerhetsskull men moussen ger mellan 0,9 till 1,2 beroende vilket du köper. Hellre sabba fälgen o ha bra grepp än o inte ha grepp o komma sist!
    /Palle

Comment

Himla stor skillnad på var man åker å de går inte att ha någon som funkar på allt...

När jag kör asfalt så är det me motardhjul å 2 fram å 2,3 bak...
      Endurokörning 0,8 fram å 0,7 bak...
      En tyngre hoj å förare behöver nog mer tryck, å lättare hoj å förare lägre...

Comment

Korv permanentlöser detta problem.
        Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Det eller vårrullar, beror på om man smörjer med soja eller senap!
          /Palle

Comment

Ok. Mina tankar gick nog först och främst åt grusbus-hållet. Förstår att det skiljer en hel del gentemot cross och enduro...
            Gamla förhållanden
            ------------------------------
            KTM EXC 250R -05
            KTM 950 Adventure -05
            Kawasaki KLX250 -09
            Yamaha XTZ660 -96

Comment

Haft en uppsättning smalare fälgar med däcklås till 950n så gått lägre, med original fälgar har jag hållit mig över 2 bar utan bekymmer.

Nu gått på slanglös lösning så man ska ju kunna gå lägre om däcket vrider sig lite på fälgen ska ju inte bli katastrof som med slang, blir spännande prova.

Kör tubliss fram.

/Johan
              www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Har nyligen monterat tubliss både fram och bak. På det lilla jag hunnit köra är jag glatt överraskad över det grymma fästet.
                Kör med 0.5 bar både fram och bak.

Edit: Efter lite labbande har jag på slutet kört 0,7bar fram och 0,3 bar bak och det ger ett grymt fäste.
                Last edited by Bearwood; 06-21-2016, 11:33 AM.

Comment

Working...
                X