Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justering eller bara ovan förare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Justering eller bara ovan förare?

Hej igen gott folk. Här kommer ytterligare en "dum" fråga från en avdankad 2-takt förare.
    Har märkt att min CRF250R har väldigt svårt att hålla sig vid liv vid krypkörning. Ett scenario är när man smygkör i svår terräng vid skogspartier. Själv tycker jag att det går för "fort" på ettan, att jag många gånger måste använda kopplingen. Gör jag inte det så får jag oftast stopp på motorn.
    Nu är jag som sagt inte helt hundra, men är detta något man kan få bättre genom justering, eller är det bara jag som är för kass?

Och hur illa är det att använda kopplingen för mkt under körning? Det blir lite slirning på kopplingen för att undvika "kärringstopp"

Finns två sätt antingen höja tomgången lite eller den lite dyrare varianten, installera Rekuse koppling...

Comment

Skulle säga att det är ok att slira på kopplingen vid knökigare partier där man inte kan hålla lite fart.

Comment

Ett tredje sätt, mindre drev fram / större bak, är i alla fall billigare än Rekluse

Comment

Rekluse är ju slirkoppling. Bättre att få in feelingen i vänster hand.

Jag har provat rekluse på min hoj men det var inget för mig, det åkte av med detsamma.

Comment

Om det är mycket långsam och knixig terräng som ska köras så är crf250-x enduron, ett bättre alternativ, på de flesta vis.

Mycket slirande ger i slutändan varm koppling, slitage och även varm motor etc.

En cross är inte riktigt gjord för att gå sakta och knivigt några längre tider.

//J
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Crossar är inte gjorda för finlir på tomgång. Hög etta och täta växlar.
              Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Att byta "flywheel" kan förändra, som jag förstått det har enduro tyngre "svänghjul" än cross och får därför ett stabilare bottendrag, som gör det lättare itajtkörning.

Comment

Många tips och det tackar vi för :)
                  Just nu kör jag inget alls på bana, utan det är bara skogspartier, och på 2 timmars körning så gäller det kanske 10 min snigelfart där jag får problem och måste använda kopplingen.
                  Testade ställa upp tomgången lite men det gav bara en motverkan. Alltså snigelfart på ettan blev något snabbare.
                  Att köpa ny hoj blir det nog inte, så jag får nog börja med att hantera crossen först :)

Samåkaren som kör en Kawasaki har dock inte samma problem, så därav frågan om det gick att justera.

Comment

Tyngre svänghjul eller svänghjulsvikt som redan tipsats sägs göra stor skillnad på de flesta crossar i skogen. Att ettan är hög tycker inte jag borde vara ett problem egentligen. Jag har använder aldrig 1:an på någon endurocykel vid normal endurokörning. Jag antar att 1:an på en cross inte är högre än 2:an på en enduro.

Comment

Tyngre svänghjul gör CRF:n till en helt ny hoj. Hade en -07 för några år sedan som jag byggde om till skogsmaskin, med bättre fjädring och tyngre svänghjul blev den riktigt bra... 1:a växeln användes nästan bara vid rena trailövningar och det var med org drevning. Nuvarande CRF250R-X har jag satt 1 kugg större framdrev men insprutet gör skillnad.
                      Last edited by Gilbert; 07-14-2015, 11:39 PM.
                      Gilbert

Honda
                      CRF250-RX

Comment

Working...
                      X