Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gaffel / dämpning CRF250R -10

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Gaffel / dämpning CRF250R -10

Hallå där,

Jag har ett problem. Jag "klickade bort mig" med fjädringen.

Jag kör min CRF250R -10 som enduro. Men så skulle jag köra crossbana och tänkte därför "Jag vrider väl lite så fjädringen ska bli hårdare".
    Men dum som jag var så antecknade jag inte antal klick hit och dit.
    Nu kan jag knappt köra i skogen. Jag studsar hejvilt och får ingen rytm, alls.

Vad gör de olika skruvarna så jag har en chans att försöka hitta "min" inställning? Just nu slår det i framstyret så jag knappt kan hålla i mer än några minuter och bakändan vill slänga av mig..

Jag är 190cm och väger precis under 100kg med utrustning ifall det hjälper.

Oerhört tacksam för hjälp!

Har du nån speciell anledning till att inte läsa manualen?
    KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Originally posted by fiBula View Post
      Har du nån speciell anledning till att inte läsa manualen?
      Ja, kära nån. Ursäkta.
      Ska kolla manualen när tillfälle ges.
      Last edited by Ponitus; 07-08-2015, 04:46 PM.

Comment

Generellt kan man säga att ju mer du skruvar in en justerskruv, ju långsammare passerar oljan igenom kompressions eller returdelen i gaffelbenet eller stötdämparen. När du ställer in antal klick enligt boken så räknar du från helt inskruvat läge. Kompressionens inställning bestämmer hur snabbt fjädringen trycks ihop. Mycket inskruvat = långsamt och tvärtom då. Ställ in enligt standard och utgå från det. Returens inställning bestämmer hur snabbt fjädringen går tillbaka mot ursprungsläget. Mycket inskruvat ger en långsammare återgång och tvärtom. Ställ in enligt standard och utgå från det. Det luriga är att allt hänger ihop. Kompression och retur. Ändrar du det ena så påverkas det andra... Men om du känner att bakänden vill slänga av dig kan det bero på för snabb retur dvs du behöver skruva in returskruven. Det finns metervis skrivet om detta men börja i standardläge som sagt. Har du rätt fjädrar för din vikt? När du fixar med det din fjädring så ändra bara en sak i taget och testa innan du gör nästa ändring och gör anteckningar. Du som dom flesta andra av oss tror att man kommer ihåg vilket sällan stämmer Lycka till

Comment

Originally posted by Sjöstedt View Post
          Generellt kan man säga att ju mer du skruvar in en justerskruv, ju långsammare passerar oljan igenom kompressions eller returdelen i gaffelbenet eller stötdämparen. När du ställer in antal klick enligt boken så räknar du från helt inskruvat läge. Kompressionens inställning bestämmer hur snabbt fjädringen trycks ihop. Mycket inskruvat = långsamt och tvärtom då. Ställ in enligt standard och utgå från det. Returens inställning bestämmer hur snabbt fjädringen går tillbaka mot ursprungsläget. Mycket inskruvat ger en långsammare återgång och tvärtom. Ställ in enligt standard och utgå från det. Det luriga är att allt hänger ihop. Kompression och retur. Ändrar du det ena så påverkas det andra... Men om du känner att bakänden vill slänga av dig kan det bero på för snabb retur dvs du behöver skruva in returskruven. Det finns metervis skrivet om detta men börja i standardläge som sagt. Har du rätt fjädrar för din vikt? När du fixar med det din fjädring så ändra bara en sak i taget och testa innan du gör nästa ändring och gör anteckningar. Du som dom flesta andra av oss tror att man kommer ihåg vilket sällan stämmer Lycka till
          Tackar så mycket för förklaringen!
          Kollade i manualen och skruvade allt till orginal. Imorgon får det bli provkörning.
          Ha en trevlig afton. :)

edit: Om jag har rätt fjädrar för min vikt vet jag inte. Vet inte hur mycket vikt orginalfjädrar är till för. Är det som natt och dag att byta fjädrar eller är det mer nåt som proffs gör?
          Last edited by Ponitus; 07-09-2015, 12:39 AM.

Comment

Du har säkert för mjuka fjädrar för din vikt. Jag vet inte riktigt men originalfjädrarna brukar vara för en förare på 70-80 kg. Mät hänget så ser du om fjädrarna är för mjuka och det är väl värt att byta till rätt fjädrar för din vikt även för oss glada amatörer

Comment

Ska spana in andra fjädrar med, då. Tack igen. :)

Comment

Om du inte fått till fjädringen än så har du en bra beskrivning här:
                http://kumlinsmotor.se/fjadringstips/

Comment

Working...
                X