Announcement

Collapse
No announcement yet.

Körteknik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Körteknik

När jag åker enduro så blir jag väldigt trött i ryggen, helt normalt gissar jag :)
    Grejjen är att jag är väldigt svag i benen men blir endå aldrig trött i dem.
    Så jag misstänker att jag kompenserar bensvagheten med att stå fel och jobba fel med kroppen så att ryggen får ta hela lasset.

Någon som har nått tips på hur jag ska tänka eller rent av stå på hojjen för att få mer hjälp av benen i åkningen...?? Jag sitter väldigt sällan när jag kör.

Jag har själv märkt att när jag står upp och inte kör för fullt, så blir jag väldigt trött i ländryggen. Jag står med nästan raka ben och böjer kroppen vid bålen. När jag "fisåker" så verkar det som om jag spänner upp ryggen för att avlasta händerna från styret. När jag istället kör för fullt, eller "hög lägstafart", så gissar jag att jag jobbar mer aktivt med att skifta vikten över hojen framåt vid acceleration, vilket jag tror avlastar armarna samtidigt som ryggen "lyfts" av accelerationskraften.

Hursomhelst, bumpa ned rumpan på sadeln i nån kurva då och då, så hinner ländryggen slappna av lite.
    Om du vill ha några mer detaljerade personliga tips så får du fixa nån som filmar när du kör..

Comment

Fick du inte en massa tips av Lars?
      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Ja jag ska nog försöka få lite filmning gjord så man ser om det kanske tom ser katastrofalt ut :)

Comment

Working...
        X