Announcement

Collapse
No announcement yet.

2takt för att lära sig grunderna

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

2takt för att lära sig grunderna

Hej hopp, kört 4t ett par år nu i endurospår mest på skoj men upplever att jag fastnat i utvecklingen. Lagt till ovanor, inga fingrar på varken koppling eller broms förutom vid paniksituationer (rekluse). Växlar väll upp på rakorna men annars fiser jag runt på tvåan och förlitar mig på motorbromsen.

Så jag tänkte såhär, köper jag 2t (300 exc) så har jag ingen motorbroms, måste kanske växla mer? dvs jag måste börja köra mer aktivt. Vad tror ni?
    KTM EXC 300 -13
    VN800 Bobber
    ------------------------------------
    KTM EXC-R 450 -08
    Yamaha XT660Z -11
    Yamaha WRF 250 -03
    KTM 690 Enduro -08
    KTM 950 SuperEnduro R -07
    KTM 640 SM -03

300:an är rätt lätt att åka slött på med.

Gå ner till 250 4t eller 200/125 2t kanske kunde vara något. Hiva reklusen kanske?

/J
    Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
    Gökuret KTM 350 SXF -12
    Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
      300:an är rätt lätt att åka slött på med.

Gå ner till 250 4t eller 200/125 2t kanske kunde vara något. Hiva reklusen kanske?

/J
      Håller med, vill man köra aktivt röstar jag på en 125'a!

Comment

Har man puttrat runt på Rekluseförsedd 450 för länge är det nog ett väl stort steg att byta till 125 gissar jag.Kommer att bli fel växel(och varv)minst 95% av tiden med kvävd brölande motor och gubbdrägglet rinnande ur ljuddämparen.En 250/300 är betydligt mer förlåtande.

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
          Har man puttrat runt på Rekluseförsedd 450 för länge är det nog ett väl stort steg att byta till 125 gissar jag.Kommer att bli fel växel(och varv)minst 95% av tiden med kvävd brölande motor och gubbdrägglet rinnande ur ljuddämparen.En 250/300 är betydligt mer förlåtande.
          Givetvis är det en stor omställning, och det lär bli svårt i början ja. Men med lite träning? Rom byggdes ju inte på en dag.. ;)

Tycker man ser många som sölar på 300'or, ligger på hög växel och tuffar runt på lite mer än tomgång och förlitar sig på motorns enorma bottenvrid.

Comment

300 är ju ännu mer slöputtrarhoj än en stor 4-takt.

125 är medicinen. Dom går något jävulskt fort, är kul...och de går OXÅ att puttra på när man är helt slut.

Comment

Originally posted by Phastie View Post
              300 är ju ännu mer slöputtrarhoj än en stor 4-takt.

125 är medicinen. Dom går något jävulskt fort, är kul...och de går OXÅ att puttra på när man är helt slut.
              Håller med helt och hållet. Små tvåtaktare är icke att förakta. Tjejen 125:a går som ett skott om man vill men går lika fint att puttra på. Min 200 går verkligen att puttra på men gillar att pangas den med. Det bästa av båda världar skulle jag säga ;)

Comment

Börja med att riva ur gubbkopplingen ur 450 först så blir du tvungen att använda både koppling och växelspak.Sen försöker du provköra lite olika typer av cyklar innan du byter.Skulle det visa sig att du avskyr att åka 125 så främjar det knappast någon utveckling,då blir cykeln ståendes i garaget istället...

Comment

Jag är ganska sugen på en EXC 125 så man börjar i rätt ordning. Detta med att lära sig enduro på en 500:a är bara dumt och jobbigt. Skulle vara kul med känslan att få gasa lite.
                  Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Köra lite mer aktivt..... Är det inte bara gasa lite mer, så man måste bromsa in typ.... Fördelarna me rekluse tycker jag är när de blir klart bökigt att man slipper slira me kopplingen å slipper motorstopp... Annars är de ju samma me att välja växel...

Comment

Men generellt, anser ni att man lär sig rätt tekniken bättre/snabbare ifall man kör 2takt gentemot 4t?
                      KTM EXC 300 -13
                      VN800 Bobber
                      ------------------------------------
                      KTM EXC-R 450 -08
                      Yamaha XT660Z -11
                      Yamaha WRF 250 -03
                      KTM 690 Enduro -08
                      KTM 950 SuperEnduro R -07
                      KTM 640 SM -03

Comment

Alla kids som blir proffs har gått den hårda vägen genom 65, 85 och 125 kubik tvåtakt. Sammanträffande?! (Kanske inte alla, men många).

En 125:a visar direkt om tekniken hos dig som förare brister, och belönar dig så mycket när du gör rätt. Ska man lära sig fort, så är det straff och belöning som gäller, var det inte så pavlovs hunde lärde sig? Enduroåkare är inte mycket smartare dom...

Comment

Originally posted by beldin View Post
                          Men generellt, anser ni att man lär sig rätt tekniken bättre/snabbare ifall man kör 2takt gentemot 4t?
                          Ja, iaf en större 4-takt. Jag har aldrig kört 250 4-takt men dom är ju inte lika varvtalskänsliga som en 125. Sen får jag säga att jag har roligare på min 200 än jag hade på min 450. Körningen blir liksom mer lekfull :thumbup:

Comment

Originally posted by beldin View Post
                            Ja, jag tror det. Själv började jag köra mycket snabbare efter att jag bytt från 400 4-takt till 200 2-takt.
                            Jag brukar säga att en 2T kör man men på en 4T åker man bara med. Kanske lite överdrivet men ungefär så upplever jag det.

Comment

Själv tycker jag att man vinner mycket på att åka lite crossbana då och då för att få in teknik som man gärna slarvar med i skogen.

Comment

Working...
                              X