Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spårteknik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Spårteknik

Hur gör ni för att köra i djupa långa spår(i lera)?
    Tycker när jag kör i dem att framhjulet vill klättra hela tiden, slutar med attt jag får sitta o "paddla" med fötterna för att hålla balansen.
    Försöker hålla farten uppe men blir lätt att man tappar farten så fort framhjulet inte vill hålla spåret utan vill ur spåret.
    Har jag dåligt inställd fjädring eller dålig teknink?

Menar du på en raksträcka så gäller det att lyfta blicken. Menar du i en kurva så gäller det att lyfta blicken OCH inte ha för lös returdämpning i gaffeln
    KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Precis. Allt handlar om att inte kolla på framhjulet eller spåret. Då ramlar man direkt :) Bara att stå upp, gasa och titta dit du ska.

Comment

Långa raksträckor med spår. Tänker på att hålla farten uppe men så fort man är halvvägs in i spåret börjar däcket klättra ur spåret vilket leder till att jag tappar balansen(då jag från början stod upp) ,sätter mig ner o börjar paddla med fötterna.

Comment

Nog så jag gör, har satt sig i huvudet att jag har problem med spåren.. glor som fasen ner i gyttjan. Ska nog upp med blicken o hålla farten uppe....

Comment

Spårkörning är det värsta jag vet. Jag fick lite kläm på det efter att ha kört snöspår i vintras. Då försökte jag lära mig att tänka att styret är låst och inte går att vrida dvs. ingen motstyrning när man börjar tappa balansen för då är det kört. Istället är det blicken rakt fram styret rakt och kompensera balansproblemen med att flytta kroppen. Faller jag åt höger så ska man flytta kroppen mot vänster och vice värsa.

Comment

Har du kört på spänger, alltså en spång över sankmark? Det brukar finnas i fjällen över myrar, vi har det på några endurospår här, ibland över diken etc. Det är lite samma sak. Tittar man för nära framhjulet så kör man ner i vattnet. Går det för sakta, att man tvekar, är för trött eller fegar så man inte har gyroeffekt så blir risken större att man kör av. Står man upp, tittar dit man ska och har fart så är det bara att åka och man missar aldrig. Det är ju inget svårt att t.ex ligga precis mitt i en fil under vindstilla motorvägskörning? ;) Alltså det är en enkel sak att sittandes ligga så exakt att man inte flyttar sig mer än ett par mm i sidled i över hundra blås men svårt att ta ett lite spår bara för det är djupt, lerigt och läskigt. Allt sitter bara i huvudet :) Det som är bra med lerspår är att det vanligtvis inte gör så ont att vurpa i så det är bara ösa på :)

Jag tänkte på allhage myr på Gotland när ämnet kom upp. Fan vad jag tyckte spåren var läskiga där de första åren jag körde GGN och nu för tiden så kör jag om hundra hojar just där varje varv :) Det är halare (och svårare) om man inte har styrfart..

Comment

Denna allhage myr ja...
                Håller med om att den var läbbig i början, men med fart och hög blick går det att köra på riktigt bra i alla spår.

Jag fick tipset av någon att snedda över spåren och typ bara köra över topparna, men det har jag inte hunnit pröva speciellt mycket. Än.

Comment

Originally posted by Yaman View Post
                  Jag fick tipset av någon att snedda över spåren och typ bara köra över topparna, men det har jag inte hunnit pröva speciellt mycket. Än.
                  Tittar man på topp 20 på GGN (de tillhör inte jag, jag kör mina fem motionsvarv..) så kör alla efter den tekniken du nämner nu, men just myren har jag också fått styr på :) Styrfart är bra ;)

Comment

Originally posted by dr-Linus View Post
                    ..... tänka att styret är låst och inte går att vrida dvs. ingen motstyrning när man börjar tappa balansen för då är det kört. .....
                    Exakt, i spår är motstyrning ens fiende. Det är bara att styra genom att flytta tyngden/kroppen över hojen. .... och glöm inte, ALLTID minst en fot på en fotpinne.
                    Hojresor
                    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Spårteknik

Jag är absolut ingen mästare på detta. Vissa dagar går det hur bra som helst (när jag kör med lagom attack och har bra självförtroende på hojen), då bryr jag mig inte alls om spåren, utan håller blicken högt och bara drar igenom. Andra dagar är det nästan lögn att köra spår. Låg blick, stel kropp och en känsla av att "det här kommer inte gå" redan innan jag kommit in i hindret. Sen tar det en halv sekund innan jag har hjulen i var sitt spår och börjar fippla efter spaken till katapultsätet....

Som tidigare talare redan har sagt så måste man ha fart genom spåren, men det kan ju kännas väldigt läskigt när det gått troll i spårkörningen. Min strategi i dessa lägen är att lägga på bakbromsen en liten aning samtidigt som jag ger mer gas för att bibehålla samma fart (eller till och med öka). På detta vis så kan jag modulera kraften på ett mycket kontrollerat vis och jag får ett fint driv och en helt annan stabilitet genom hela spåret utan att hastigheten skenar. Vad man än gör så får man inte slå av i spåren, för då börjar det klättra iväg. Gå in i spåret och bibehåll farten eller öka.

Jag brukar även använda bakbromsen ganska ofta i andra svåra partier där jag måste ha driv, men känner att jag inte vågar köra fortare.

Denna teknik funkar i alla fall för mig.
                      Last edited by Fille; 10-07-2014, 12:05 AM.

Comment

Working...
                      X