Announcement

Collapse
No announcement yet.

En allvarlig påminnelse...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    En allvarlig påminnelse...

    Läste detta i tidningen i morse.

    http://www.vk.se/762336/en-person-saknas-ute-pa-isen

    Uppdaterat :

    http://www.vk.se/762593/man-korde-genom-isen-avled

    Tragiskt, men det gör saken bara ännu mer viktig att ta upp...

    Känner med familj, anhöriga och vänner.

    Chansa aldrig. Kolla isen innan körning. Tjock snö och rinnande vatten kan tina isen underifrån vilket gör
    att det som tidigare var säkert kan bli farligt.

    / Per
    Last edited by Per Granlöf; 12-14-2012, 06:12 PM.

    #2
    angående kallt vatten: http://sjoraddning.blogspot.se/2009/...lt-vatten.html

    Comment


      #3
      Jag arbetar som deltidsbrandman här i Robertsfors och är befäl i en utryckningsstyrka.
      Jag vet precis som Rasmus hänvisar till att i kallt vatten går allt långsamt. Även döden kommer långsamt.
      Det talar om för oss att inte ge upp även om personer legat länge i vattnet.
      Gäller även vanligt sommarbadvatten som ju är som bäst ca. 15 grader kallare än vår kroppstemperatur.

      Nu blir ju sådana diskussioner rätt akademiska och gör ju varken till eller ifrån när det nu gått så illa som i artiklarna ovan.

      När man draggar efter en försvunnen person eller står på stranden och inget kan göra, så gör det ju varken till eller ifrån om personen dog efter 5, 10 eller 30 minuter...

      Kör försiktigt - och ha roligt på isarna som ni har kontrollerat innan...

      Comment


        #4
        Fy fan, vilken onödig olycka. Man känner med föräldrarna.
        Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
        950SE, the answer to the question nobody was asking.

        Comment


          #5
          det mest värdelösa är att folk aldrig lär sig ,
          ofta när man är ute på tidiga isar och fiskar kommer det ut bär och frågar hur tjock isen är när den håller knappt 5-8 cm .
          man ser dom traska ut med händer i fickorna och inte nåt alls med för o kolla istjocklek eller dra sig upp ur isen med sig.
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

          Comment


            #6
            Bra tråd. Lätt att ta isdubbarna med. Jag har dem i bilen.
            Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

            Comment


              #7
              Skrev detta på ett annat forum för typ 10 år sen. Funkar väl fortfarande och nån kanske finner det matnyttigt.


              Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
              Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
              Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is.


              Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
              Hur ser isen ut?..om den är svartaktig/torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

              Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!.
              20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls
              och riktigt dåligt med 10 centimeters snölager.
              Kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det är mycket snö och det finns en plogad väg eller bana. Skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
              Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik-is"..den är riktigt farlig.
              Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
              går du igenom på spik-is..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
              Tänk dig 15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på 1 ggr 1 meter (bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.
              Folk som hittas som har gått ned sig på spik-is brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
              Det brukar vara en vak, sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer. Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik-is.

              Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

              Bärighet vs yta..
              Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
              Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på. Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp, milt uttryckt).
              Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig.
              Det tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg. Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
              Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
              Om du inte lyckats inom 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv. Om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
              Vattnet närmast kroppen värms upp (ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
              HELST ska man aldrig vara ensam ute på isen..en till kan vara skillnad på liv och död.
              Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla (självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken (aka "den förlängda armen").
              Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.
              Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
              Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
              Jävla bra grej att ha med sig (säljs lite överallt). Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
              När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 2-3 kg.
              Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på). Klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

              Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta.

              Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!

              5-6cm-eller mer:gå på.

              10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/moppe

              13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

              18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

              25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

              30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

              40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

              Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på.(har dock inte provat).
              20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm. Utan mångdubbelt. Jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart, utan enormt mycket starkare.
              Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

              Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan och "vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren eller liknande i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen. Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen. Låt säga 12 timmar vintertid och 3 timmar mot vårkanten.

              Och som de flesta vet..
              Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån), broar, vass, bryggor, strandkanten, utlopp och intag.

              Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv.

              KOM IHÅG..
              Var inte rädd för is..ha respekt för den.
              Last edited by vigg; 12-22-2012, 09:34 PM.

              Comment


                #8
                Känns tråkigt att behöva bumpa, men det känns viktigare och viktigare att hålla tråden igång...

                http://www.expressen.se/gt/traktor-g...e-befaras-dod/

                Comment


                  #9
                  Det var ett tag sedan tråden var aktiv , men det är snart dags igen för isbelagda sjöar. Jag har väldigt svårt att förstå varför man kliver ut på en is man inte vet något om. Kan det vara så att man saknar förnuft , eller kan det vara så att man saknar den där spärren som de flesta har? Personligen så har jag sk "isfobi". Jag kliver inte ut på en is överhuvudtaget såvida jag inte vet att den är en halv meter tjock.


                  Tänk er för ni som älskar att åka isracing. Kolla isen innan och ha det så kul!
                  Och....ISDUBBAR är lika viktigt som syre vid iskörning!

                  Comment


                    #10
                    Jag har vid iskörning isdubbar å livlina me mig... Kostar under hundringen styck... Billig livförsäkring....

                    Comment


                      #11
                      Jag har åkt igenom isen med bil en gång för 10 år sedan.


                      Det var en plogad bana där bilar kört under ett par veckor, därför reagerade vi inte på att ingen var där och körde när vi kom en fin söndageftermiddag.


                      Några med rallyspikdäck hade slitit ut isen (förmodligen en kombination med gasbubblor också) och en 740 hade gått igenom med bakdäcken och kommit upp igen av bara farten.
                      Då åkte alla hem, men ingen lämnade någon skylt eller så.


                      Detta var på Tåkern (en fågelsjö i Östergötland) och den är bara 1,2 meter djup typ.


                      Men vi hade en 4-hjulsdriven passat och kompisen höll full gas på 3´an och bilen gick från över 100 km/h till stopp på 20 meter. Blubb blubb blubb.


                      Kompisen öppnade dörren som hängde sig på iskanten och slängde sig ur, bilen blev genas sned i vattnet och min dörr gick ej öppna. Hittade elhissknappen och kastade mig ut genom fönstret.
                      Dock så stannade bilen med högra sidans lyse under vatten och vänstra över.


                      Så det var väl aldrig fara för livet, men ändå en tankeställare.


                      Även i Vättern finns mycket naturgas som ger gasbubblor och där är det tunnare is.


                      Bilen var värd över 100.000:-


                      Och den var inte lätt att få upp. Och det skymmer fort på vintern.
                      KX 450F -12

                      Comment

                      Working...
                      X