Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vintertips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Vintertips.

    Tänkte att vi behöver någonstans att samla allt som har med vinteråkning att göra.

    Dom tips som jag kan ge är för enduråkning.

    *Ifall det är mycket snö så att det blir "snöspår" så är det otroligt bra att ha glid under fötterna. Jag kan rekommendera "truckplast" Alltså sån plast som hänger för t.ex ett kylarrum hoppas ni förstår vad jag menar. Denna plast häftar man sedan fast på båda stövlarna med en helt vanlig häftpistol skär av den plast som blir över med t.ex en mattkniv. Vissa använder även smältlim eller vanlig silvertejp men jag tycker inte detta fungerar någe bra så använder alltid sån plast. Kolla även med din närmsta cross/endurobutik dom kan ha sådan plast hemma för en vettig peng.

    *Kläder man skall alltid ha ett bra underställ som tar bort fukten ifrån kroppen och såklart håller er varma. Och en bra jacka! På händerna kan man använda plast handskar alltså samma som läkaren har och vanliga crosshandskar över. Jag själv använder tunna mekhandskar under crosshandskarna. Fungerar varenda gång! Kan även rekommendera en skoterluva "balaklava" att ha på huvudet som täcker kinder näsa och hela halsen. Kan även vara bra att investera i ett par enduroglasögon med dubbelglas eller skoterglasögon dessa är varma och immar inte igen men är dock ganska dyra. Finns både på 24mx och ridestore.

    *Utrustning hoj
    Här finns det en massa olika saker man kan göra för att göra körningen mer bekväm. "Muffar" på styret är riktigt skönt när det blir lite kallare. Kan dock inte rekommendera Biltemas då dessa är ganska hårda och följer inte med lika bra som en dyrare modell.
    Att tejpa fotpinnarna är jäkligt bra för att där sprutar det upp snö och eventuellt vatten som sedan fryser och det blir stora isklumpar som gör att du halkar av fotpinnarna. Med silvertejp på pinnarna motverkar du detta. Det går även att ta en gammal cykelslang och trä över den över fotpinnarna. För att motorn skall hålla en bra arbetstemp så kan man klippa till ett gammalt sittunderlag eller liknande och sätta framför vevhuset och även klä in förgasaren med. Risken för en ispropp i förgasaren är ganska liten pga det är så pass mycket sprit i soppan idag. Värmestyre kan även vara skönt men tänk på att handtagen blir lite tjockare då. Vissa har även Glykol på bromsskivorna så dessa inte ska frysa.

    *Övrigt
    Kom ihåg att INTE lämna handskar,hjälm,balaklava eller glasögon utomhus ifall ni ska åka mer den träningen.



    Kanske är till hjälp för någon och ni får gärna fylla på med mer tips.
    Last edited by Knäskruv; 01-19-2014, 02:44 PM.

    #2
    -Iställt för tejp kan man trä på cykelslang och skära fram taggarna. Permanentlöst.

    -Tejpa halva kylarna

    -Isrejs? Dreva upp.

    -Kallstart? Värm oljan på spisen och häll i varm. Startar direkt.

    -Tvätta med sandhammare.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

    Comment


      #3
      Dum fråga för dom som vet..... Vad är sandhammare?????

      Comment


        #4
        Tanka proppfullt innan den iskalla hojen ska in i värmen. Förhindrar ispropp.

        Comment


          #5
          Originally posted by JPT View Post
          Dum fråga för dom som vet..... Vad är sandhammare?????
          En sånhär:
          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

          Comment


            #6
            Originally posted by Hagenblad View Post
            En sånhär:
            Haha... Den känner man igen... Man vet inte allt till namnet då...

            Comment


              #7
              Originally posted by Hagenblad View Post

              -Kallstart? Värm oljan på spisen och häll i varm. Startar direkt.
              Ofta man har med sig en spis ut på sjön? :D
              Metallsmak i munnen

              Comment


                #8
                Originally posted by Bommen View Post
                Ofta man har med sig en spis ut på sjön? :D
                Var inte vrång, köp en rejäl thermos för oljan
                Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Hagenblad View Post

                  -Kallstart? Värm oljan på spisen och häll i varm. Startar direkt.
                  Är det verkligen bra att hälla i varm olja i ett djupfryst block??

                  Ang cykelslangar på fotpinnarna så finns det ingen anledning att skära hål för taggarna. Använder man fotpinnarna så blir det rätt omgående hål i slangen ändå..

                  Ang täckning av kylarna så brukar jag täcka bägge kylarna helt vid iskörning, har aldrig lyckats få hojen i kok . Men motorn bli varm o go....
                  Last edited by ktmnisse; 12-07-2012, 09:00 PM.
                  Filmer:
                  Old As Hell Production:
                  http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                  Ligger några här också:
                  http://www.vimeo.com/user2741352/videos

                  Comment


                    #10
                    .....
                    Last edited by fiBula; 01-23-2013, 04:40 PM.
                    KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

                    Comment


                      #11
                      Glykol på brosskivorna har jag inte hört om.....
                      Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

                      Comment


                        #12
                        .....
                        Last edited by fiBula; 01-23-2013, 04:40 PM.
                        KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by fiBula View Post
                          Tvättsvamp under broms och växelpet
                          För att...?

                          Har ni feta tips som vi noobs kan ha nytta av så beskriv gärna vad det gör för nytta och inte bara typ "badsalt är skitbra". Visst det kanske är bra men vad gör det för nytta på hojen?

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by NuclearX View Post
                            Glykol på brosskivorna har jag inte hört om.....

                            kej?

                            Originally posted by fiBula View Post
                            Tvättsvamp under broms och växelpet
                            Är det för att reglagen inte ska fastna?

                            Comment


                              #15
                              Man sätter tvättsvamp eller skumgummi för att det inte ska byggas upp med snö och is runt pedalerna, funkar även på lera

                              Comment

                              Working...
                              X