Announcement

Collapse
No announcement yet.

n00b, körtips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

n00b, körtips

Då har man införskaffat sig en enduro..
    Varit gatåkare i alla tider förutom MTBn som fått bekänna färg på tävlingar runt om i landet.

Men till min fråga.. om jag inte har någon klubb i närheten men en hel del fina stora stigar att öva på hur går jag tillväga för att bli överens med att köra hoj utanför slät asfalt.
    Att knipa med knäna har jag lyckats lista ut att jag måste tänka på.. men sen då?
    Ska man tänka på hastighet, positionering i spåret osv...

tänkte att jag måste ju fråga er med erfarenhet hur man smyger igång utan att bli "ledsen" för att man suger.. en del jag kommer åka med vet jag inte har några hämningar och de kör gärnet hela tiden.. får väl tänka på då att inte bli stressad utan det får ta den tid det tar nu när man är n00b.

Var ut en sväng i helgen för första gången.. var dock lite isigt så blev fegkörning.. men kul var det när det blev lerstig emellan :D

börja långsamt, och strunta i om dom du kör med kör snabbare, försök gör en liten slinga/bana med många täta kurvor, blir mycket effektivare träning då än att bara bränna runt hur som helst, kör banan så pass många varv att du känner att du kan öka farten men börja som sagt långsamt, hitta bristerna i din körteknik och vilka delar av banan du är sämst på

kör aktivt med kroppen, stå upp hela slingan några varv även fast den kanske har kurvor man vill sätta sig ner i, då tvingar du dig själv att bromsa med bakbromsen och växla medans du står upp
    ett finger på frambromsen och en eller två på koppling osv har du kanske redan i ryggmärgen?

Comment

Tala om var du bor så är det säkert någon som kan bjuda med dig på en tur i lagom takt för dig.

Mvh Rob
      Snowbiking is my kind of addiction.

If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.
      ----------------------------------------------------------------

Comment

Jag fick min första enduro i helgen, och kommer också från sporthoj/mtb. (bor i Sigtuna). Tacksam för alla nybörjartips om körövningar/teknik eller folk i närheten som kan tänka sig ta en tur med en rookie
        Det som känns mest ovant är kroppsplaceringen, jag vill gärna luta in i kurvorna med överkroppen..

Comment

Originally posted by CAD-Ludde View Post
          Jag fick min första enduro i helgen, och kommer också från sporthoj/mtb. (bor i Sigtuna). Tacksam för alla nybörjartips om körövningar/teknik eller folk i närheten som kan tänka sig ta en tur med en rookie
          Det som känns mest ovant är kroppsplaceringen, jag vill gärna luta in i kurvorna med överkroppen..
          Ludde?!????
          Har du hittat ett åk nu, säg till så tar vi en sväng så kan vi skratta åt varandra!:) D kommer vi garanterat göra.
          Ring vettja!!

Comment

Det som är väldigt viktigt i ditt läge är att inte falla för grupptrycket, och försök inte haka på de mer erfarna åkarna!
            Ta det lugnt och lär i DIN takt! Ju äldre man är, ju längre tid tar det innan man uppskattar det hela till fullo. Man gör illa sig som fan när man klotar om man har några år på nacken :=)

Comment

Kommer nog att följa denna tråd också, har inte kört hoj aktivt sedan en GPZ600 på 90-talet, men blev helt nyligen med enduro.. Måste säga att jag är en smula nervös tillåme! :D

Comment

Skönt att höra att det finns fler nybörjare i skogen.
                Köpte min första enduro i november 2010, körde ganska aktivt under hösten och vintern 2010/2011. Men som sagt tidigare i tråden gör man sig illa om man klotar när man har uppnått mogen ålder. 1/5 var det dags, en larvig vurpa i en högerkurva resulterade i bruten fot och 6 veckor i gips. Ytterligare 6 veckor senare fick jag börja om från noll igen.

Körde nästan 1 gg/vecka efter den ofrivilliga vilan med ett uppehåll på 3 månader under vintern.
                När nu snön försvann började jag gasa lite på våra legitima och mindre legitima spår i närområdet. Måste säga att det går bättre och bättre, min (inbillade) kontroll ökar och farten ökar lite för varje gång.
                Det jag har märkt är att fart kan underlätta vissa svårigheter. Jag har även turen att de jag åker med gärna hjälper till med åktekniska tips och peppning inför svårare delar av banorna.

Den 8/5 var det så dax för den första tävlingen, ett lokalt anordnat KM för diverse klubbar i området. Banan var något av det absolut värsta jag åkt på: fotbollsstora spetsiga stenar, skrååka på mossiga och rotförsedda bergsklackar eller halvmeterdjup lera med det pikanta inslaget av sten och rötter gömda på 30 cm:s djup.
                Vi skulle åka 2 varv i varje heat men straxt innan min första varvning blev jag omkörd av vinnaren, det blev med andra ord bara 1 varv per heat för mig. Detta kändes som en välsignelse då min körning mer liknade en krabba på rygg med benen sprattlande åt all håll, underarmarna krampade efter 400meter och arslet var helt blåslaget.
                Men, jag kom inte sist! 1 deltagare bröt efter första heatet och jag lyckades komma i mål före en annan kille i sista heatet!

Mina klubbkamrater med betydligt mer erfarenhet var imponerade av att jag lyckades ta mig runt utan benbrott eller krossade motordelar och detta har fått mig att inse följande:
                1. Jag kommer nog aldrig bli fullärd i denna sport
                2. Det är helt ok att vara dålig/oerfaren i början, ingen tråkar en för det
                3. Jag kommer redan till helgen ställa upp i nästa KM då det var riktigt kul att tävla
                4. Enduro är en sport jag kommer att fortsätta med

Sladda vidare!
                Tidigare synder:
                Yamaha XJ 550
                Suzuki DR 650
                Husqvarna TE 450
                Gas Gas EC 300
                KTM 250 EXC-F

Comment

Originally posted by emka71 View Post
                  Den 8/5 var det så dax för den första tävlingen, ett lokalt anordnat KM för diverse klubbar i området. Banan var något av det absolut värsta jag åkt på: fotbollsstora spetsiga stenar, skrååka på mossiga och rotförsedda bergsklackar eller halvmeterdjup lera med det pikanta inslaget av sten och rötter gömda på 30 cm:s djup.
                  Vi skulle åka 2 varv i varje heat men straxt innan min första varvning blev jag omkörd av vinnaren, det blev med andra ord bara 1 varv per heat för mig. Detta kändes som en välsignelse då min körning mer liknade en krabba på rygg med benen sprattlande åt all håll, underarmarna krampade efter 400meter och arslet var helt blåslaget.
                  Men, jag kom inte sist! 1 deltagare bröt efter första heatet och jag lyckades komma i mål före en annan kille i sista heatet!

Mina klubbkamrater med betydligt mer erfarenhet var imponerade av att jag lyckades ta mig runt utan benbrott eller krossade motordelar och detta har fått mig att inse följande:

Sladda vidare!
                  Riktigt skön läsning! Du tar det på rätt sätt.. minns min första tävling ifjol kände mig lika missanpassad i spåret ungefär. Och i min dumhet så tyckte jag att mitt slitna bakdäck skulle duga lika väl som ett nytt men ack så fel man hade i de leriga/blötta uppförsbackarna som tog all energi. Fick dock bara posetiva kommentarer i depån med tanke på bakdäckets skick och att jag ändå placerade mig nånstans i mitten av alla tävlande.

Men nya fräsha däck på endurotävling kommer jag alltid ha i framtiden :D

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by emka71 View Post
                    Det jag har märkt är att fart kan underlätta vissa svårigheter. Jag har även turen att de jag åker med gärna hjälper till med åktekniska tips och peppning inför svårare delar av banorna.

1. Jag kommer nog aldrig bli fullärd i denna sport
                    3. Jag kommer redan till helgen ställa upp i nästa KM då det var riktigt kul att tävla

Sladda vidare!
                    Härligt o höra att du kämpar på. Jag fick en "nära döden upplevelse" första gången när jag tog hojen ut på en enduroslinga. Den dagen kommer jag aldrig att glömma. Nu har jag hunnit med o åkt några gånger till och man känner sig bättre för varje gång :) Så ge upp, det ska man inte :)

// Niklas
                    Kawasaki kx250f -07 köpt 2012-06

Comment

Jag köpte endurohoj för ett par år sedan, efter 17 år uppehåll, det är ganska kul.

Kör i din takt.
                      Träna gärna på crossbanan i bland, det är väldigt nyttigt.
                      Skaffa ordentliga skydd, efersom man vurpar ofta ...

Comment

Har aldrig kört på en crossbana, men vill gärna testa.
                        Kan ju knappast klampa in på en cossbana bara sådär.
                        Skulle helst vilja testa på en tom bana och köra efter egen takt.
                        Tips på banor i Sthlm och i Hudik vore kul.

Mvh Kenta

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                          Har aldrig kört på en crossbana, men vill gärna testa.
                          Kan ju knappast klampa in på en cossbana bara sådär.
                          Skulle helst vilja testa på en tom bana och köra efter egen takt.
                          Tips på banor i Sthlm och i Hudik vore kul.

Mvh Kenta
                          Synd du har en bit att åka norrut annars har vi en bana här i sollefteå, där är de INGA problem att vara själv.. den är typ öppen dygnet runt. Och inga fasta körtider.
                          http://www.youtube.com/watch?v=5n5lZ7VPGZ0

också har du en SJUKT rolig bana i Källarne, ligger närmare dig.. dock är de säkert 15mil från Hudik..
                          http://www.youtube.com/watch?v=OeT91CGtyMQ

Du får ta en roadtrip i sommar och höra av dig, har fin Enduro att erbjuda också!

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                            Synd du har en bit att åka norrut annars har vi en bana här i sollefteå, där är de INGA problem att vara själv.. den är typ öppen dygnet runt. Och inga fasta körtider.
                            http://www.youtube.com/watch?v=5n5lZ7VPGZ0

också har du en SJUKT rolig bana i Källarne, ligger närmare dig.. dock är de säkert 15mil från Hudik..
                            http://www.youtube.com/watch?v=OeT91CGtyMQ

Du får ta en roadtrip i sommar och höra av dig, har fin Enduro att erbjuda också!
                            Det där såg ju kul ut! Har ju passerat 50-strecket, så den körstilen är väl kanske lite i senaste laget att försöka sig på, men lite försiktiga hopp när ingen ser på kanske..
                            Last edited by Fjulle; 01-07-2013, 06:58 PM. Reason: stvfel

Comment

fjulle,du har forsnäsets crossbana ute vid färila.
                              endurobanan imellan hudik och igge vet du väl redan om.
                              fattade som att du håller till i hudik,eller?
                              motorer är som kvinnor:får dom inget så går dom inget.

Comment

Working...
                              X