Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangningens sköna konst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by AirVcool View Post
    Hur fasen får man till det där med bromsen?

Måste ju vrida upp tårna i en vinkel som helt enkelt inte går med crosstövlarna på..

Eller räcker motorbromsningen i 4t motorn?
    Går det inte att skruva lite på bromspedalen så det hamnar längre ner? Det går säkert att köra på motorbromsen, men jag hade knappast gjort det. Man vill ju kunna trycka till på bromsen när man känner att man snart kommer att dö lite...

Comment

Originally posted by AirVcool View Post
      Hur fasen får man till det där med bromsen?

Måste ju vrida upp tårna i en vinkel som helt enkelt inte går med crosstövlarna på..

Eller räcker motorbromsningen i 4t motorn?
      Jag är ingen expert å utger mej inte för att vara de heller , men om man har svårt å nå bromsen så lutar man sej framåt när framhjulet lättar backen , vilket gör att man inte "når" bromsen eller så sitter du för långt fram på dynan , motorbromsning räcker inte!

du ska sätta dej längre bak på dynan , sätta höger foten på fotpinne + broms ,vänster foten kvittar den kan du ha på backen som "stöd" ifall du missar bromsen medans du övar, sen så rulla sakta frammåt , dumpa kopplingen(viktigt här att du fortsätter att ha en/två fingrar kvar på kopplingen efterssom du måste frikoppla när du bromsar) och luta dej bakåt hela tiden , det är där många gör "fel" dom lutar sej frammåt så dom få styret i ansiktet vilket gör att de ä omöjligt att lägga en shyyst wheelie ! , från början kan du öva på att dra upp den på bakan köra nån meter å bromsa ner , tillslut när du känner dej bekväm så kan du dra upp till balansläge å glida nån meter sen bromsa ner ! sen äre bara å nöta på ! viktigt bara att du håller foten på bromsen hela tiden oavsett hur högt du står me crossen, balansläge är ungefär när du har framgafflarna horisontellt och det är där ungefär du vill hålla crossen precis inan balansläge , går du förbi balansläge så bromsar du försiktigt och möter upp me lite liite gas !

Lycka till!

Comment

Nu är jag ingen expert vad det gäller bakhjulsåka, men det finns ungefär lika många tekniker som det finns slangare skulle jag gissa. Ingenting är rätt eller fel, det gäller bara att få in känslan och hitta ett sätt som fungerar för just dig.
        Angående motorbroms/fotbroms så beror det mycket på vilken cykel man har. En tvåtaktare har betydligt sämre broms än en fyrtakt osv. Personligen använder jag ALDRIG kopplingen för att lyfta framhjulet, vare sig det rör sig om två eller fyrtakt. Jag tycker att man får ett mycket mer kontrollerat res om man bara gasar upp den. Eftersom att jag mestadels kör fyrtakt så använder jag bara fotbromsen till att bromsa mig ur en krissituation, dvs när jag håller på att slå över. Annars är det balansläge och balansera med gasen som gäller.
        Hur högt cykeln står när du når balanspunkten beror mycket på din kroppsposition i förhållande till cykeln. Det är din och cykelns gemensamma tyngdpunkt som ska ligga rakt över bakdäcket, då är ni i balans och behöver varken gasa eller bromsa för att behålla positionen. Lutar du dig framåt behöver du lyfta framhjulet högre för att komma i balans än om du lutar dig bakåt osv.

Comment

Istället för fotbroms så kan man ha en på styret istället....

Click image for larger version

Name:	Foto0020 (2).jpg
Views:	2
Size:	83.3 KB
ID:	844727

Comment

Originally posted by JPT View Post
            Istället för fotbroms så kan man ha en på styret istället....

[ATTACH=CONFIG]77483[/ATTACH]
            Läckert! Hur gjorde du med bromsoket bak, har du 2st eller?

Comment

Originally posted by Grusoman View Post
              Läckert! Hur gjorde du med bromsoket bak, har du 2st eller?
              Org. broms ok bara... De blir slutet system me bromsvätska...

Comment

Originally posted by hubbe View Post
                Nu är jag ingen expert vad det gäller bakhjulsåka, men det finns ungefär lika många tekniker som det finns slangare skulle jag gissa. Ingenting är rätt eller fel, det gäller bara att få in känslan och hitta ett sätt som fungerar för just dig.
                Angående motorbroms/fotbroms så beror det mycket på vilken cykel man har. En tvåtaktare har betydligt sämre broms än en fyrtakt osv. Personligen använder jag ALDRIG kopplingen för att lyfta framhjulet, vare sig det rör sig om två eller fyrtakt. Jag tycker att man får ett mycket mer kontrollerat res om man bara gasar upp den. Eftersom att jag mestadels kör fyrtakt så använder jag bara fotbromsen till att bromsa mig ur en krissituation, dvs när jag håller på att slå över. Annars är det balansläge och balansera med gasen som gäller.
                Hur högt cykeln står när du når balanspunkten beror mycket på din kroppsposition i förhållande till cykeln. Det är din och cykelns gemensamma tyngdpunkt som ska ligga rakt över bakdäcket, då är ni i balans och behöver varken gasa eller bromsa för att behålla positionen. Lutar du dig framåt behöver du lyfta framhjulet högre för att komma i balans än om du lutar dig bakåt osv.
                Samma här, jag använder heller aldrig kopplingen för detta. Har fått för mig att det sliter ordentligt när man låter den hugga så där?

Comment

brorsan tog en rätt shyyst bild på jag för nån vecka sen ! =)

Comment

Av ren nyfikenhet så undrar jag vilka hastigheter ni alla lärde er wheela i? Kan slanga relativt bra i väldigt låg hastighet men kör jag 50 eller snabbare får jag massa hjärnspöken om hur mycket ondare det kommer göra när jag vurpar e.tc och släpper av rätt fort :S Antar att det bara är att öva vidare precis som med allt annat :)

Comment

Originally posted by #Pontus# View Post
                      brorsan tog en rätt shyyst bild på jag för nån vecka sen ! =)
                      Fin bild. Bägge fötter på pinnarna och höger fot bromskontakt.

Comment

Nu har jag börjar öva på det här med att köra bakhjul, för några veckor sedan kom jag knapp 5 meter... idag lyckades jag med denna:

Tycker ofta att hojen glider lite åt sidan när jag kör bakan, tips på hur man behåller färdriktning rakt fram?
                        Last edited by Grusoman; 08-02-2014, 06:24 PM.

Comment

snyggt. använde du kopplingen när du växlade?

Comment

Nope tycker växlarna glider in hur enkelt som helst, grisen har nog den absolut skönaste växellåda jag någonsin kört!

Comment

De här kanske är någe för dom som känner behov att lära sig konsten...... http://www.blocket.se/lulea/Wheelie_....htm?ca=11&w=3

Comment

Working...
                              X