Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangningens sköna konst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by badpitt View Post
    Är intresserad av att lära mig att tex om jag kommer med fart på en sämre grusväg tex 50-60 km/h och kommer fram till en vattenpöl (en okänd) då skulle jag vilja lätta framhjulet över pölen så min fråga är:
    Hur gör jag för att kunna köra några meter med framhjulet lättat över vattenpölen, är det kopplingen som gäller?
    Jag står alltid upp när jag kör dessa vägar.
    På min 690 är det bara att att växla ner en eller två växlar och sedan dra full gas och flytta vikten lite bakåt. Det är inga problem att dra upp den på höga växlar och i höga hastigheter efter lite träning. Kan hjälpa att varva upp lite, slå av gasen och sedan _direkt_ full gas igen för att få det rätta klippet. Använder aldrig kopplingen när jag vill lyfta framdäcket.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
      Är intresserad av att lära mig att tex om jag kommer med fart på en sämre grusväg tex 50-60 km/h och kommer fram till en vattenpöl (en okänd) då skulle jag vilja lätta framhjulet över pölen så min fråga är:
      Hur gör jag för att kunna köra några meter med framhjulet lättat över vattenpölen, är det kopplingen som gäller?
      Jag står alltid upp när jag kör dessa vägar.
      Inga problem med våra hojar! Står du upp är det ju barnsligt enkelt att luta dig bakåt och ge gas, då reser den sig finfint!! Inte testat över ca 120km/h men under det är det lätt. Jag och Micke ska ut på lördag och köra lite, kan ju stanna till vid nån fin grusraka och testa lite. Sen får du ju se kylarskyddet med. Tänkte även leka lite i grusgropen, kul att köra snabbt brant uppför!
      Besök gärna http://www.offroadadventures.se

Comment

Originally posted by Jimbmw View Post
        Inga problem med våra hojar! Står du upp är det ju barnsligt enkelt att luta dig bakåt och ge gas, då reser den sig finfint!! Inte testat över ca 120km/h men under det är det lätt. Jag och Micke ska ut på lördag och köra lite, kan ju stanna till vid nån fin grusraka och testa lite. Sen får du ju se kylarskyddet med. Tänkte även leka lite i grusgropen, kul att köra snabbt brant uppför!
        Faan jag kan inte på lördag, tänkte köra en sväng på söndag, ni kanske kan då med?

Tack för svaren, alla som svarar, skall testa på söndag.
        Last edited by badpitt; 10-09-2009, 07:45 AM.

Comment

Prova även metoden att trycka ihop cykeln med fötterna på fotpinnarna. Gör som när du hoppar jämfota. Tryck ner ordentligt och samtidigt som fjädringen sen lyfter upp hojen ger du gas. Allt liksom i en rörelse. Det roliga är ju att prova sig fram och att träna på de som funkar bäst för dig.
          Enduro förenar gjyttja med nöje!

Comment

Står säkert tidigare i tråden men det är viktigare att flytta vikten bakåt än uppåt när man rycker. Först trycka ihop fjädringen med fötterna, sen rycka bakåt med kroppsvikten och samtidigt kopplingsdumpa. Dom gångerna man får in tajmingen helt rätt så nästan flyger hojen upp.

Comment

Bra ord Ekström

Kopplingsdumpa, Det är det som är A o O för att hitta en roligare hoj körning.

Originally posted by Ekström View Post
              Står säkert tidigare i tråden men det är viktigare att flytta vikten bakåt än uppåt när man rycker. Först trycka ihop fjädringen med fötterna, sen rycka bakåt med kroppsvikten och samtidigt kopplingsdumpa. Dom gångerna man får in tajmingen helt rätt så nästan flyger hojen upp.
              Kärsta Carlsson

Comment

Slit & släp

OK, testade att på egen hand lära mig slanga i går. I efterhand kan jag konstatera att jag inte flyttat tyngdpunkten tillräckligt bakåt samt att jag mest försökt rycka uppåt... Jag fick jävligt ont i muskler i armar och nacke i alla fall! Bästa resultatet blev ca ½ meter luft under framhjulet, en gång...jag ska prova att stå upp nästa gång, när värsta muskelvärken släppt.
                Jag försökte på grusväg så oftast blev resultatet bara att bakhjulet sladdade (tappade greppet). Men, jag fattar att om tyngden kommer mer över bakhjulet så greppar det också.
                TT600 (59 x) -87:a

Comment

Ska också lära mig bakhjulsåka. Får se om det blir några vintersulor. Annars får det bli hårdträning i vår.

Mvh. DGN

Comment

Kör själv 2t 250cc, enda jag har kvar att lära mig är att bromsa med foten då man väl fått upp den rakt upp.. det har jag jävligt svårt för.

Dom 2 tekniker jag har är följande.

Gasa, har inga problem att dra upp min Rm250 på 5an.. bara få lite gung och få ihop dämparen, sedan ha rätt dragläge på gasen.. så är det inga problem att få upp den.

Dock tycker jag flika på kopplingen är att föredra.
                    1. Du slipper varva ur vxln, och har längre pulver att åka på innan du växlar.. du kan köra beydligt långsammare på vxln och flika upp den med typ halvgas och dumpa kopplingen, du får upp den på betydligt lägre varv och kan då varva ur den mera..

Tycker dock att vxl under 3an är meningslöst på 2t, då dom blir så hetsiga.. brukar mest köra på 4an och sedan vxl till 5an på bakhjulet.

Dock har jag fotbromsa tekniken kvar, då man tyvärr inte kan förlita sig på motorbromsning som på en 4t.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                      Kör själv 2t 250cc, enda jag har kvar att lära mig är att bromsa med foten då man väl fått upp den rakt upp.. det har jag jävligt svårt för.

Dom 2 tekniker jag har är följande.

Gasa, har inga problem att dra upp min Rm250 på 5an.. bara få lite gung och få ihop dämparen, sedan ha rätt dragläge på gasen.. så är det inga problem att få upp den.

Dock tycker jag flika på kopplingen är att föredra.
                      1. Du slipper varva ur vxln, och har längre pulver att åka på innan du växlar.. du kan köra beydligt långsammare på vxln och flika upp den med typ halvgas och dumpa kopplingen, du får upp den på betydligt lägre varv och kan då varva ur den mera..

Tycker dock att vxl under 3an är meningslöst på 2t, då dom blir så hetsiga.. brukar mest köra på 4an och sedan vxl till 5an på bakhjulet.

Dock har jag fotbromsa tekniken kvar, då man tyvärr inte kan förlita sig på motorbromsning som på en 4t.
                      Låter som att vi är exakt lika duktiga/dåliga på de här Tycker samma lika som du oxå i allt du säger.

Kan heller inte bromsa, har alltid foten på bromsen man kan bara inte bromsa. Usch, vilka situationer man har varit i när man inte kan bromsa, har aldrig slagit över än men nära har de varit!

Men kan du köra hur länge som helst när du fått upp den på bakan? För mig tar alltid växlarna slut, jag accar hela tiden litegrann. Jag tror de är där bromsen kommer in mest, att man kan ta ner farten lite.

Comment

Originally posted by J0nas View Post
                        Låter som att vi är exakt lika duktiga/dåliga på de här Tycker samma lika som du oxå i allt du säger.

Kan heller inte bromsa, har alltid foten på bromsen man kan bara inte bromsa. Usch, vilka situationer man har varit i när man inte kan bromsa, har aldrig slagit över än men nära har de varit!

Men kan du köra hur länge som helst när du fått upp den på bakan? För mig tar alltid växlarna slut, jag accar hela tiden litegrann. Jag tror de är där bromsen kommer in mest, att man kan ta ner farten lite.
                        Hahah skönt å höra, har en polare som kör snuskigt långt med sin Cr125a, dock behärskar han bromstekniken han kan hålla på fan oändligt, fort går det också.

Ibörjan då man inte va så säker med kopplingen kom man inte specielt långt.. ifs va det uppför så man inte accsar så mycket kom man 200-300meter kanske som längst.

Har faktiskt en riktigt bra känsla när jag väl får upp den rakt upp, har ganska bra gas känsla.. men bara man lär sig trycka lite lätt på bromsen så kommer vi nog 3dubbla våran längd.. man ska nog börja lära sig detta med att bromsa på en åker eller dyligt.. sprätta upp den på 1an och känna sig för på bromsen. Men ja då jag nu denna sommaren lärt mig sprätta upp den på 4an snabbt och smidigt så kommer jag faktiskt riktigt långt. Går VÄLDIGT sakta då jag smackar upp den.. kanske 30-40km/h sedan ligger man och nöter på 4an hela vxl ut, svingar i 5an och kör varvstoppet ut.

Hittade en sjukt bra film på youtube för nån vecka sedan där dom gick igenom alla moment: http://www.youtube.com/watch?v=duIk3...eature=related så där vill jag kunna.. smeka fram den långsamt :P
                        Last edited by Yxan; 10-14-2009, 08:59 PM.

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                          Hahah skönt å höra, har en polare som kör snuskigt långt med sin Cr125a, dock behärskar han bromstekniken han kan hålla på fan oändligt, fort går det också.

Ibörjan då man inte va så säker med kopplingen kom man inte specielt långt.. ifs va det uppför så man inte accsar så mycket kom man 200-300meter kanske som längst.

Har faktiskt en riktigt bra känsla när jag väl får upp den rakt upp, har ganska bra gas känsla.. men bara man lär sig trycka lite lätt på bromsen så kommer vi nog 3dubbla våran längd.. man ska nog börja lära sig detta med att bromsa på en åker eller dyligt.. sprätta upp den på 1an och känna sig för på bromsen. Men ja då jag nu denna sommaren lärt mig sprätta upp den på 4an snabbt och smidigt så kommer jag faktiskt riktigt långt. Går VÄLDIGT sakta då jag smackar upp den.. kanske 30-40km/h sedan ligger man och nöter på 4an hela vxl ut, svingar i 5an och kör varvstoppet ut.

Hittade en sjukt bra film på youtube för nån vecka sedan där dom gick igenom alla moment: http://www.youtube.com/watch?v=duIk3...eature=related så där vill jag kunna.. smeka fram den långsamt :P
                          Kanon film! Han säger en bra grej i filmen, "Dont try to go far at first, just get the feel". De är nåt som jag måste träna på nu, har gjort precis tvärtom Måste bara hitta feel'en och börja bromsa, då blir känner man sig så mycke säkrare oxå så då kan man bli lite mer galen och lära sig mer. Om man hade bromsen på styret som på cykeln vore de inga problem, på cykel är jag bra på bakhjulet.

Står du eller sitter du? Själv är jag väl ungefär lika bra på båda, men tycker de går bättre att stå upp.

Näpp, de är bara att öva i helgen!

Comment

Originally posted by J0nas View Post
                            Kanon film! Han säger en bra grej i filmen, "Dont try to go far at first, just get the feel". De är nåt som jag måste träna på nu, har gjort precis tvärtom Måste bara hitta feel'en och börja bromsa, då blir känner man sig så mycke säkrare oxå så då kan man bli lite mer galen och lära sig mer. Om man hade bromsen på styret som på cykeln vore de inga problem, på cykel är jag bra på bakhjulet.

Står du eller sitter du? Själv är jag väl ungefär lika bra på båda, men tycker de går bättre att stå upp.

Näpp, de är bara att öva i helgen!

Jag står aldrig, har nada känsla där.. tycker det är skitsnuskigt.. sitta is the shit. Angående vanlig cykel, så har jag nog inte cyklat på 6-7år :P
                            Men men är väl bara öva öva och öva.. ska fan silvertejpa fast foten på fotpinnen och bromsen så man lär sig nån jävla gång

Comment

Grymt bra film nu är det bara ut och öva

Comment

Hur få grepp på is?!?

Hallå! Är inte ngt vidare på bakhjulsåkat, men tänkte kring jul förra året att is måste vara perfekt att öva på. Och jag hade tillgång till perfekt is, men hade inte en chans att få upp den, tyckte det spann så fort jag ryckte, flyttade bak, stod upp, you name it men det bara spinner. Påstår inte att jag har nya dubbdäck, men de är fulla av dubb med 8mm utstick - är inte det vad ni kör med? Skulle vara mycket välkommet med lite heta tips...

Mvh,

//F

Comment

Working...
                                X