Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangningens sköna konst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

hojhoj.

va ute i skogarna här på fårö häromdan och tänkte att jag skulle bli bättre på slangen. drog ut på asfaltsväg (ganska tom). i med 3:an, bra med varv och så fick jag upp den perfekt körde ca 40 meter (nytt rekord ) men sen såg jag att jag fick möte och var tvungen att sluta i bilen som jag mötte satt en j'vligt förbannad gubbe och en skrämd tant. såg iofs bara minerna men det såg inge bra ut

Comment

Lättare att dra bakan på en 4-taktare?

Tjeenare!

Är det lättare att dra bakan på en riktig 4-taktare (typ crf250) än en 2-taktare?

För förut hade jag en TT-R 125 som jag kunde stegra typ 2-300 meter på men när jag testar på min nya Husqvarna cr 125 så är det skitsvårt för den har ingen motorbroms och man måste varva så mycket och då går det så j*vla snabbt!

Men det borde va okej att köra bakan på en riktig 4-taktare som crf 250 eller nått eftersom dom har ju motorbroms och grymt stark på låga varv!

Comment

Originally posted by Husqvarna Rider View Post
        Tjeenare!

Är det lättare att dra bakan på en riktig 4-taktare (typ crf250) än en 2-taktare?

För förut hade jag en TT-R 125 som jag kunde stegra typ 2-300 meter på men när jag testar på min nya Husqvarna cr 125 så är det skitsvårt för den har ingen motorbroms och man måste varva så mycket och då går det så j*vla snabbt!

Men det borde va okej att köra bakan på en riktig 4-taktare som crf 250 eller nått eftersom dom har ju motorbroms och grymt stark på låga varv!
        yes så ere:) bara o släppa på gasen då också ju så faller framhjulet:)
        Yamaha Yz80 -01
        Gilera rcr50 -03
        Yamaha Yz250 -02
        Suzuki Rmz250 -06
        Kawasaki Kxf450 -09

Comment

Idag var jag väldigt nära att slå över på 3an, tappade fotfästet när jag gick över balanspunkten, men jag släppte iaf gasen och det var nog precis att jag inte slog runt. Tur att motorbromsen hjälpte mig. Körde en bra bit på 2an idag, med balansläget en 10-15 gasningar iaf, så jag är nöjd.

Comment

Lite inspiration!

För de som är skrajja för att slå över med en hoj...

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/...action?id=1200

//Jo
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

första gången jag slog över på bakhjulet var på en grusväg och då jag precis "sladdat runt" och gasat upp hojjen på 1,2,3 och 4an så känner jag att jag kommer aaalldeles för högt upp och då jag ligger i en cirkus 80km/h och "seglar" fram på bakhjulet utan att kunna få ner hojjen trotts att jag släppt gasen så kändes de precis som att hojjen saktat ner tillräckligt mycket för att jag skulle kunna stampa ner foten och på så vis få tillbaka kontrollen, så fort min fot snuddade vid den härliga grusvägen så dras jag med som på en hundradels sekund med ansiktet före, efter min "faceplant" så tittar jag framåt och där ser jag hojjen volta ett antal gånger och vidare ner i diket, när jag sen rest mig upp så ser jag att bakskärmen hade flugit sin väg och metallen som hållt bakskärmen har vikts uppåt som två pålar upp i röven satt dem genom sadeln.. kunde nog gått värre för mig då jag endast fick ett gigantiskt skrapsår på sidan av magen och på hakan ^-^

här är då en bild efter att vi lyckats böjja ner /kapa av dem innan de skulle svetsas fast igen =)
              Last edited by samsung; 02-14-2009, 02:02 PM. Reason: glömde lägga in bild :)
              if you dont live for something you will die for nothing!

Comment

En kort film på nya crossen, slangar lite smått, är ganska feg att slå över och kvadda crossen såhär i början när man bara kört nån gång med den.

http://www.youtube.com/watch?v=klRbr2qGj6c

Comment

No comments....

http://fastbikes.se/index.php?option...mer&Itemid=109
                  Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
                  Gökuret KTM 350 SXF -12
                  Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Ingen utav er som kör bakhjul verkar använda sig av bakbromsen?

När jag var mindre så körde jag en jäkla massa på bakhjulet med mina mopeder, då använde jag mig jämt av ovannämnda när det började gå för fort eller när jag kände att jag låg för högt. Lär er använda den så ska ni se att ni kan köra långt efter det

Mitt nuvarande rekord på 2hjuligt motordrivet fordon är 6 kilometer, det sattes på moped.

Comment

För att behöva använda sig av bakbromsen måste man först och främst upp i balanspunkt och dit tar sig inte många.

De flesta kör ju på bakhjulet så länge de kan accellerera. Ju starkare maskin och ju högre toppfart desto längre åker de på bakhjulet. Det kan inte ens räknas som bakhjulskörning tycker jag. Stegring får man kalla det.

Bästa hojen att lära sig på är en med svag motor och gärna slirande koppling så man tvingas gå upp i balanspunkt för man kan inte hämta upp framhjulet med gasen.

Nu kör jag xr400 och jag är hyfsad på att balansera upp den. Ett bra test är att man ska kunna växla med koppling eller bara frikoppla och rulla vidare utan att framhjulet dyker ner. Fast jag saknar min gamla xr600 som var en ren förlängning av balansnerven.
                      Två småpojkar, sambo, hund och hus. Skoter på vintern istället för fulldubbad offroad. Jag har blivit gammal.

Comment

Jag kör mest på acceleration ännu, börjar lära mig att använda bakbromsen. Man kan ju inget innan man lärt sig det ;)

Comment

Ha alltid foten på fotbromsen när du tränar bakhjul. Det optimala är att träna på asfalt i en uppförsbacke i tex ett industriområde. Helst med skinnställ - räkna med åtminstånde EN krasch innan du lärt dig att slanga bra.
                          Enduro förenar gjyttja med nöje!

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=rJzvU...e=channel_page

riktigt snyggt:P

Comment

Originally posted by Oskar91 View Post
                              Feeeet wheelie!

kastar upp några bilder på mig och hondan

Vist fan ser det töntigt ut att stå och wheela?!

Har skog i Hallsberg (2mil söder om Örebro), vill ni med och köra nån helg i endurospår så dra ett PM till mig.

Comment

Originally posted by Oskar91 View Post
                                Kolla hans bakdrev så får du en hint om hur han kan åka så sakta/bra
                                Inte för att jag själv kan köra på bakan med mc
                                -----------------------------------
                                jag och stavning är som olja och vatten....

live slow and die old

Evolution stops when stupidity is no longer fatal.

If it isnt broken, take it apart to find out why not

Comment

Working...
                                X