Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangningens sköna konst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by peter View Post
    Är det så högt upp som balanspunkten sitter? Fyfan.. man fegar för mycket tror jag....
    Är baksärmar dyra? Eller e de bara att gasa?
    förra veckan lekte ja lite väl mkt och det resulterade i att hela bakdelen av ramen böjdes knäcktes / sidokåporna flög åt hell*ete och bakskärmen försvan spårlöst, dock fick jag tag i en rutinerad smed som lagade ramen åt mig iallafall. så de kan bli dyrare än vad man förväntar sig, men det ska allt hålla om du inte kör alldeles för fort på bakan på grusvägar. för där fastnar du verkligen i backen ;D annars är det bara till att gasa
    if you dont live for something you will die for nothing!

    Comment


      Originally posted by Arno View Post
      Kooolt Calle! Här kommer en snygg film
      http://cleany.dnsalias.com/robwheeli.mpg


      jag kan inte titta på filmen:(
      Så länge hojen går att köra hem är en crash inget nederlag..Det är en ny erfarenhet

      Hellre Ökänd än Okänd

      Comment


        Originally posted by Alex_xt350 View Post
        jag kan inte titta på filmen:(
        Inte så konstigt kanske då inlägget du länkar till är snart 5 år gammalt...

        Filmen finner du här ftp://jymden.mine.nu:22/ROBwheeli.mpeg på Tranans Offroad sida http://www.jymden.nu/offroad/
        Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

        Comment


          Jo jag behöver några tips angående bakhjulsåkning. Jag har en honda cr 125 och undrar vilekn växel som är bäst/lättast. Jag har kört med 2.an men blir så jävla ryckigt.
          Vart jag än i världen vänder så lägger jag alltid svarta breda räder.
          Honda cr 125:a 1997

          Comment


            Originally posted by Honda Mattis View Post
            Jo jag behöver några tips angående bakhjulsåkning. Jag har en honda cr 125 och undrar vilekn växel som är bäst/lättast. Jag har kört med 2.an men blir så jävla ryckigt.
            Använder kopplingen för att få upp den på bakhjulet? = ryckigt och synd om kopplingen. Försök utan att använda kopplingen skulle jag säga i så fall.
            Om inte så är det väl bara att gå upp en växel för att få det lite mjukare?

            125:a säger väl de flesta att det ska vara lurigare att köra på bakhjulet med än te.x. 250, med tanke på hur effektkurvan ser ut..
            KTM 690 SMC -11

            Comment


              Hur gör ni när ni växlar på bakhjulet?

              Har svårt som tusan för det.. Ska man knipa hårt med knäna runt tanken så man avlastar armarna lite eller? Eller ska man dutta till kopplingen med två fingrar bara?

              Comment


                Originally posted by Loy View Post
                Hur gör ni när ni växlar på bakhjulet?

                Har svårt som tusan för det.. Ska man knipa hårt med knäna runt tanken så man avlastar armarna lite eller? Eller ska man dutta till kopplingen med två fingrar bara?
                Man kan ju crossväxla också, alltså växla utan att koppla men jag vet inte om det rekommenderas.

                Tror inte det skall vara någon fara att göra det ibland, om det inte låter illa eller nåt bara.
                3 gånger Honda, 1 Zündapp & 1 Volvo 240

                Comment


                  Mjo, men jag vill lära mig med koppling :)

                  Comment


                    Jag kopplar med pekfinger och långfinger, tycker det känns OK.
                    Crf 250x -06
                    Gasgas ec300 -10 (såld)
                    WR 450 -11 (såld)
                    Kawasaki KLR 600 -84
                    Aprilia RXV 550 -08 (såld)
                    Ktm EXC 300 -08 (såld)
                    XT 660r -07 (såld)
                    WR 450 -08 (stulen)
                    XV 650 -98 (såld)
                    SR 400 -82 (såld)
                    DRZ 400E -04 (såld)
                    RM 250 -05 (såld)
                    Ktm 640E -05 (såld)
                    XRV 750 -03 (såld)
                    XR 400 -99 (såld)
                    XR 600 -87 (såld)
                    CR 125 -98 (såld)
                    KX 250 -88 (såld)
                    RM 250 -88 (såld)
                    YZ 125 -85 (såld)

                    Comment


                      Hade samma problem i början. Tycker att stressar man i växlarna blir det jävligt lätt att komma över balanspunkten. Tar nu själv och kopplar med pekfingret halva kopplingslängden i lugnt tempo. Detta förutsätter att man är rätt högt upp dock för att inte tappa höjd. Förbannat obehagligt i början men nu är det rätt skönt faktiskt:)

                      Lycka till och var stadig på gashanden.... DE E NAJS!!!!

                      Mvh David

                      Comment


                        Fan vad svårt det ska vara :D

                        Tycker jag börjar kunna köra rätt bra på tvåan men när det är dags å växla skiter det sig.

                        Får upp å öva igen, hehe :)

                        Comment


                          Originally posted by Ljunghusen View Post
                          Jockmed; Din kopplingskorg kommer du slita ut väldigt fort om du fortsätter koppla upp hojen

                          En xr korg håller 1500-2500mil

                          hela korgen?? du menar inte lamellerna? eller är jag sådär trött igen nu
                          4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

                          Comment


                            lyckades med vad jag hitills trott va omöjligt.. slangen på 5:an med min xr 600 -86 me gasen/ryck. gissa om jag sitter med schimpans armar nu
                            mvh/micke


                            -=WR426=-

                            Comment


                              Yes, börjar äntligen få lite höjd på uilisarna nu :D

                              Fick kolla brevid styret idag :cool

                              Comment


                                har lärt mig växla på bakhjule nu börja på trean å sen 4 å sist 5

                                märkte att bara man kom upp till balanspunkten å kör på tex 3an tills man har lagomt me varv på motorn då petar man in nästa växel.
                                nästa steg är bara å lära använda bakbromsen så man kan köra mkt saktigare på bakan

                                erfarenheter:
                                för lite varv på motorn= framhjulet dyker ner i backen
                                för mkt varv på motorn= man slår en halv bakotvålt
                                köra snabbt på bakan på asfalt = gnålare
                                Yamaha yz450F -05
                                KTM 250sx -07
                                Yamaha yz250 -00
                                Suzuki rm125 -01
                                Yamaha yz125 - 01


                                Hojjta till för Cross/Enduro/Skogs åkning runt Umeå/Vännäs på hobbynivå! :)

                                Comment

                                Working...
                                X