Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enduro - Sitta ner, när?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Enduro - Sitta ner, när?

Alla supermilitanta stå-åkare kanske bör blunda nu...!

Det hela gäller enduro. Åker mest stående, och har fram tills nyligen mest glidit runt och söndagsåkt i spåret. Nu går det lite fortare och jag åker mer på attack så söndagsåkandet fungerar inte riktigt.

Men när ska man sitta ner?! Proffsen sitter en del, men jag får inget grepp om hur och när. Hur gör ni andra, när tjänar man på att sitta ner?!

I en del kurvor blir det ju sittande långt fram på dynan, lika så sitter jag ibland när det går uppför och är stenigt.... eller när det rent spontant känns som dags att sitta såklart..

Lite udda fråga kanske

Det där har jag också funderat mycket på....särskilt då jag har en tendens att vilja sätta mig, fast det har blivit mer och mer stående åkning, för att slippa babianröven....

Har kollat på hur vm åkarna gör(förvisso delvis vinterunderlag dårå) och det jag tyckte mig noterade då var att de satt mycket mer än vad jag förväntade mig. Många satte sig rätt tidigit in i svängar under inbormsning och satt länge under acceleration efter kruvan, för att ställa sig när marsfarten var uppnådd så att säga. Jag har försökt tillämpa samma stil, och min bedömning är att det går fortare att inte slaviskt försöka stå överallt till varje pris... Nu betyder detta inte att alla kurvor ska tas sittande, utan för min det blir det så i kurvor där farten in i kurvan är "hög" med mina mått mätt, så att jag behöver bromsa och det är läge för acc efter kurvan. I lite öppnare kurvor med jämnare fart, stående, likaså i kurvor med slag och gupp, mer stå. Rakare öppnare partier med slag, stalp etc så står jag såklart, uppför/nerför stå, men oftast inte förrän jag accat färdigt till min maxfart . Jag tycker det är på tok för jobbigt att stå och dra på, jämfört med att sitta och dra, hojen blir stabilare och det är lindrigare för armarna när jag sitter och och drar på?

En helt annan fråga jag har tänkt på, benen ska ju vara lätt böjda och "låsta" när man står, men hur gör ni med armarna, är/ska de också "låsta" eller låter ni armarna svälja en del ojämnheter?
    KTM EXC 250F -10 "såld"
    Husqvarna WR 300 -09 *såld*
    Husqvarna TE 250 -08 *såld*
    KTM 450 EXC *såld*
    KTM 525 MXC *såld*

Comment

Jag är absolut inget proffs, men det här har jag lärt mig:

Bromsa alltid från stående, annars har du inte kraften för en hård inbromsning. Sätt dig när du är precis inne i kurvan, långt fram. Sitt kvar under accelerationen ut ur kurvan och så länge du accar, då du också lutar dig framåt för en aggresiv körning. Res dig upp innan du bromsar igen. Detta betyder att är raksträckorna för korta för att hinna komma upp i jämn fart så sitter du ganska mycket.
      KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Foggen33 View Post
        En helt annan fråga jag har tänkt på, benen ska ju vara lätt böjda och "låsta" när man står, men hur gör ni med armarna, är/ska de också "låsta" eller låter ni armarna svälja en del ojämnheter?
        Slappna av så mycket som möjligt i armarna, låt dom gå av sig själva så att säga.
        KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Som en vis gotlänning sa "Di ar skit samma, stå ellar sitta, bara det gar fort"

Comment

Originally posted by Pelle View Post
            Som en vis gotlänning sa "Di ar skit samma, stå ellar sitta, bara det gar fort"

hahaha mycket visa ord.
            citiat racelife; motocross är inte en sport det är en livsstil.

Comment

Då gör jag nog mer eller mindre rätt nu skulle jag tro. Ska prova att sitta ännu mer under acceleration och se hur det känns.

Kurvtagningen tycker jag funkar rätt bra redan.

Comment

Originally posted by Fräd View Post
                Då gör jag nog mer eller mindre rätt nu skulle jag tro. Ska prova att sitta ännu mer under acceleration och se hur det känns.

Kurvtagningen tycker jag funkar rätt bra redan.
                Framförallt i snabba korta kurvkombinationer (höger, vänster höger osv) så har åtminstone jag blivit hyffsad snabb genom att sitta ner.. har aldrig lyckats få till samma snabbhet genom att stå upp.
                -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Jag står så mycket som möjligt för att träna upp ork och teknik.
                  Försöker hålla i med benen när jag accar och gå bak med baken när jag bromsar. Men om man ska köra länge eller tävla gäller det att sitta = vila vid varje givet tillfälle. Vissa kurvor i sand eller med vallar känns rätt effektivt att ta sittande.
                  Tycker också att stalp, gupp etc hjälper till att putta upp dököttet i stående, man får liksom hjälp av naturen...som att den gillar att man håller den lite sällskap.

Comment

Working...
                  X