Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enduro, körteknik för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Enduro, körteknik för nybörjare

Har på gamla dagar köpt mig en endurohoj för att börja motionsköra lite eftersom det är så förbannat tråkigt att jogga!
    Mitt intresse började 1984 då jag gjorde lumpen på Gotland och körde Husqvarna 250. Jag fick en bra grundkurs i enduroåkning och tillbringade många timmar på Tofta skjutfält och körde upp banan för det första Gotland Grand National som gick av stapeln samma år.

Men som sagt var var detta 25 år sedan!!
    Har gjort ett försök på ett blöt stenigt endurospår och det gick ganska dåligt, fegade vid flertal tillfällen och fick lägga cykeln. Var ordentligt trött efter en timme och träningsvärk har fått en ny dimension numera. Fick även sendrag i tårna!!

Jag vet att men inte kan läsa sig till körvana men lite tips vore nog på sin plats. Jag vet att det finns folk här på forumet som är mycket kunniga på detta och önskar få lite tips av dessa.

Mvh Hasse
    Husaberg 350

Originally posted by Zacko View Post
    Har på gamla dagar köpt mig en endurohoj för att börja motionsköra lite eftersom det är så förbannat tråkigt att jogga!
    Mitt intresse började 1984 då jag gjorde lumpen på Gotland och körde Husqvarna 250. Jag fick en bra grundkurs i enduroåkning och tillbringade många timmar på Tofta skjutfält och körde upp banan för det första Gotland Grand National som gick av stapeln samma år.

Men som sagt var var detta 25 år sedan!!
    Har gjort ett försök på ett blöt stenigt endurospår och det gick ganska dåligt, fegade vid flertal tillfällen och fick lägga cykeln. Var ordentligt trött efter en timme och träningsvärk har fått en ny dimension numera. Fick även sendrag i tårna!!

Jag vet att men inte kan läsa sig till körvana men lite tips vore nog på sin plats. Jag vet att det finns folk här på forumet som är mycket kunniga på detta och önskar få lite tips av dessa.

Mvh Hasse
    Husaberg 350
    Mitt tips är att avrosta dig på en crossbana. Där är säkert, du kan kliva av när du vill och kanonbra träning, då su kan öva på samma moment om och om igen, vilket all träning handlar om. Du kommer märka stor skillnad första och andra dagen på samma bana.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Tack för tipset!
      Jag provade banan vid samma tillfälle men efter endurospåret och då var jag alldeles för trött! Det väldigt lerigt i banan så förhållanden var nog de inte de bästa för premiärturen.
      Får börja med banan nästa gång vid lite torrare underlag och känna på lite i egen takt.

/Hasse

Comment

Kolla in teoretiska tips här http://fmckmalmo.web.surftown.se/end.../korteknik.htm

Och här på SOE finns en enduro nybörjartråd https://forum.soe.se/showthread.php?t=38918
        Enduro förenar gjyttja med nöje!

Comment

Personligen rekommenderar jag inte crossbana, såvida man inte är ensam eller i sällskap med andra som kör långsamt. Jag är inte speciellt snabb i endurospåret, men på crossbanan känner man sig som en traktor på motorvägen och blir omkörd hela tiden. Lugn och ro ute i ett endurospår tycker jag är den bästa träningen, blir man trött är det bara att stanna vart som helst utan att känna att man står i vägen, kanske vända runt hojen och prova eventuella hinder igen. Nybörjartråden som TomasL länkar till är rätt bra annars.
          Tre brutna revben...hittills.
          Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

En förutsättning är man nästan är själv i crossbanan,det var jag sist. Jag tror att jag måste lära känna hojen först innan jag ger mig ut och testar ett väldigt stenigt och kuperat endurospår.

/Hasse

Originally posted by DrBosa View Post
            Personligen rekommenderar jag inte crossbana, såvida man inte är ensam eller i sällskap med andra som kör långsamt. Jag är inte speciellt snabb i endurospåret, men på crossbanan känner man sig som en traktor på motorvägen och blir omkörd hela tiden. Lugn och ro ute i ett endurospår tycker jag är den bästa träningen, blir man trött är det bara att stanna vart som helst utan att känna att man står i vägen, kanske vända runt hojen och prova eventuella hinder igen. Nybörjartråden som TomasL länkar till är rätt bra annars.

Comment

Mellan Kl 10:00 och 12:00 i sädertälje (Tuvängen) så är teknikbanan, en kortare slinga öppen för stora cyklar. Då är du nästan garanterat ensam om inte jag är där. Men då får du kanske träna på omkörning
              http://www.youtube.com/watch?v=jjq7O06mQKI

Det är ett faktum att så länge du inte behärskar cykeln bra så är crossbanan det som gäller. När du är hemma på hojen och känner den, som med trampcykeln när du var grabb så kan du varva konditionsträning med skogsåka. Skogsåka i sig är ju också bra konditionsträning men kompletterar du upp den med cykling, simning eller löpning så går det bra mycket fortare.
              Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
              -------------
              Ladies Home Journal, Year 1900

Comment

Är det helger som gäller ?? är det någon klubb man måste vara med i ? kostar det något?
                Ser ut som en bra övningsbana för en nybörjare!

Mvh Hasse

Originally posted by mbha View Post
                Mellan Kl 10:00 och 12:00 i sädertälje (Tuvängen) så är teknikbanan, en kortare slinga öppen för stora cyklar. Då är du nästan garanterat ensam om inte jag är där. Men då får du kanske träna på omkörning
                http://www.youtube.com/watch?v=jjq7O06mQKI

Det är ett faktum att så länge du inte behärskar cykeln bra så är crossbanan det som gäller. När du är hemma på hojen och känner den, som med trampcykeln när du var grabb så kan du varva konditionsträning med skogsåka. Skogsåka i sig är ju också bra konditionsträning men kompletterar du upp den med cykling, simning eller löpning så går det bra mycket fortare.

Comment

Lördagar, söndagar och Tisdagar 18:00 - 21:00.
                  Medlemmar i AMF, 50:- Övriga 100:-

Även en enduroslinga. Rätt stenigt tycker jag!

Men jag rekommenderar faktiskt teknikslingan. Bränna
                  några varv och komma in i rytmen. Ger en hel del.
                  Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
                  -------------
                  Ladies Home Journal, Year 1900

Comment

Working...
                  X