Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojen baksmäller och går ojämt.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hojen baksmäller och går ojämt.

Precis köpt mig en Honda Crf450R -04 som baksmäller och går väldigt ojämt på tomgång.
    Den är även ganska svårstartad.
    Så fort man gasar och släpper gasen så smäller han till ett par gånger.

Om jag tex gasar och släpper gasen på tomgång så fortsätter den att vandra i varv i ett par sekunder, för att sedan gå ner på tomgången som är helt ojämn den med.

Detta gjorde jag igår:

* Bytte motorolja
    * Bytte tändstift
    * Bytte oljefilter
    * Bytte luftfilter
    * Rengjorde förgasaren
    * Kollade ventilerna

Den har alltid gått väldigt ojämt men efter jag gjorde en service och rengjorde förgasaren så har den börjat baksmälla.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Kollat insugsgummi/Tjuvluft?

Mvh Bjürne

Originally posted by Tikka View Post
    Precis köpt mig en Honda Crf450R -04 som baksmäller och går väldigt ojämt på tomgång.

Om jag tex gasar och släpper gasen på tomgång så fortsätter den att vandra i varv i ett par sekunder, för att sedan gå ner på tomgången som är helt ojämn den med.

Detta gjorde jag igår:

* Bytte motorolja
    * Bytte tändstift
    * Bytte oljefilter
    * Bytte luftfilter
    * Rengjorde förgasaren
    * Kollade ventilerna

Den har alltid gått väldigt ojämt men efter jag gjorde en service och rengjorde förgasaren så har den börjat baksmälla.

www.bajstema.se

Comment

Detta gjorde jag igår:

* Bytte motorolja
      * Bytte tändstift
      * Bytte oljefilter
      * Bytte luftfilter
      * Rengjorde förgasaren
      * Kollade ventilerna

Går troligtvis fett, kanske gasarn var lite täppt å nu får den för mycket!?
      Har du möjligen haft lös "blandskruven" och tappat o-ringen som var innanför?

Comment

Just det fenomenet låter som tjuvluft.

Att den smäller brukar bero på att den får för mycket soppa av någon anledning.

Comment

Ibland kan det bero på att avgassystemet inte är helt tätt...

Comment

Spruta startgas på insugsgummi och runt förknasaren när hojen står på tomgång. Går den upp i varv så har du en läcka där, annars OK.

Sen kan du väl testa med diskmedel & vatten på alla möjliga ställen avgassystemet kan läcka, när hojen står på tomgång.

// Kristian
            Brap!

Comment

Originally posted by Putte View Post
              Just det fenomenet låter som tjuvluft.

Att den smäller brukar bero på att den får för mycket soppa av någon anledning.
              Är det inte tvärtom?

Comment

Det känns så eller hur?

Comment

Originally posted by joacimF View Post
                  Är det inte tvärtom?

Nej.. Tror jag. Det blir för mycket soppa så det hamnar i avgasröret och tänds i efterhand = Smäller i avgasröret för sent.
                  Hej : )

Comment

Originally posted by AirVcool View Post
                    Nej.. Tror jag. Det blir för mycket soppa så det hamnar i avgasröret och tänds i efterhand = Smäller i avgasröret för sent.
                    Kan även bero på för liten lågfart så den får för lite soppa vid gasavdrag..
                    Kör: KTM 200 EXC

Comment

Originally posted by joacimF View Post
                      Är det inte tvärtom?
                      Jag va lite snabb där :)

Både för stort huvudmunstycke och förlitet lågfart kan ge smällar men det brukar smälla olika. Har du för stort högfart samlas det ju soppa som antänds men det brukar sluta snabbt. Håller det på småsmäller så länge du inte stannar eller gasar så är det snarare förlitet lågfarts.

Comment

Hade ungefär samma på min. Men det var "varmstartkolven" i förgasaren som var öppen.

Comment

har du tömt "piss blåsan" som finns på fyrtaktare. där det kommer rester från förgasarn

Comment

Kolla först skarvarna i avgassystemet efter eventuell sot på utsidan, isåfall så läcker det och behöver tätas med tex. högtemps silikon el. likn.
                            Nästa att gå på är blandskruven som sitter under förgasarn o i framkant på flottörhuset.
                            Börja med att skruva in den o räkna varven, skruva ut ett kvarts varv itaget ifrån där blandskruven var ifrån början men max 3-3,5 varv ut sen måste du gå upp ett snäpp i lågfartsmunstycke(pilotjet).
                            Biltema har en blandskruv till keihin fcr-mx förgasarn som du kan skruva utan verktyg och som har markeringar så du har koll på hur mycket du skruvar.
                            89 spänn, väl använda pengar. Lycka till!

Comment

Känns som denna tråd tillhör avdelningen mek & teknik.

Comment

Working...
                              X