Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur växlar man nu igen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hur växlar man nu igen?

Hej!

Jag sitter här och funderar. Hur gjorde man när man växlade på motorcykel?
    Jag vet ju hur växlarna i sig ligger. Det jag inte kan minnas är om man i cross stövlar (styva Oxtar hejåhå) kunde vicka tårna eller om man lyfte hela benet för att växla upp? Kan ni påminna mig? Det här må låta korkat men jag måste veta för jag minns inte detta som annars är självklart.

Anledningen till att jag vill veta om det är tårna eller hela benet har att göra med min funktionsnedsättning som jag fick efter att ha brutit ryggen i en bilolycka i somras. Min växelfot är inte fullgod nämligen...

Stort tack för alla svar,
    Mvh Kalle

det går ju att vicka på foten dvs böja i fotleden men det funkar ju också att ha foten i samma vinkel och lyfta på hela benet!
    det går säkerligen att flytta växeln till handtaget i värsta fall så kan du växla med handen istället!

det klart att det funkar att växla för dig, du kanske behöver träna in en ny teknik bara

eller som Winston Churchills flygargeneral sa: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

Comment

detta kanske vore nåt.
      http://www.youtube.com/watch?v=R0aGm...c-HM-fresh+div
      citiat racelife; motocross är inte en sport det är en livsstil.

Comment

Originally posted by k-racing View Post
        Eller detta, http://www.racingedge.biz/25-atv-mx-...k-shifter.html

Comment

Originally posted by ettkommanoll View Post
          Hej!

Jag sitter här och funderar. Hur gjorde man när man växlade på motorcykel?
          Jag vet ju hur växlarna i sig ligger. Det jag inte kan minnas är om man i cross stövlar (styva Oxtar hejåhå) kunde vicka tårna eller om man lyfte hela benet för att växla upp? Kan ni påminna mig? Det här må låta korkat men jag måste veta för jag minns inte detta som annars är självklart.

Anledningen till att jag vill veta om det är tårna eller hela benet har att göra med min funktionsnedsättning som jag fick efter att ha brutit ryggen i en bilolycka i somras. Min växelfot är inte fullgod nämligen...

Stort tack för alla svar,
          Mvh Kalle
          Den som kan vicka bara med foten med sina crossstövlar anser ja bör köpa nya stövlar då som då är lika mjuka som gummistövlar o skyddar då nada
          4-strokes are like tampons... Everypussy has one..

Comment

Tack för alla svar grabbar :)

Det elektriska kitet var riktigt häftigt! Jag kommer nog kunna växla med hjälp av "hela benet"-tekniken även om det kan bli tröttsamt till en början innan man fått ordning på all ny muskulatur, så har det varit med allt jag gjort från att lära mig gå igen till att börja med trampcykel, pulsa i snö osv osv.

Fick hjälp med att montera motorn i Husan igår så idag var det startdags. SÅ UNDERBART FINT den morrade men det verkade regnsjukt så jag kände inte för att köra just då. Har en brinnande lust inom mig, djuret i mig vill uuuuut!

//Kalle

Comment

Originally posted by _Ekman_ View Post
              Den som kan vicka bara med foten med sina crossstövlar anser ja bör köpa nya stövlar då som då är lika mjuka som gummistövlar o skyddar då nada
              Undrar ju lite vad du begrundar det där uttalandet på? :P
              Vet inte hur långt ner du har växelspaken, men jag har då inga problem att böja foten för att växla. Har jag inte haft när mina Tech10or var nya eller nu när jag kört x antal timmar med dom.
              Vit KTM FE 350 2019
              ----------------------------
              KTM 350 EXC-F Six Days 2014
              KTM 300 EXC Six Days 2013
              KTM 450 EXC-R 2008
              Suzuki 450 RM-Z 2008
              KTM 450 EXC-R 2008
              KTM 250 SX/F 2007
              KTM 450 EXC-R Factory 2007
              KTM 450 EXC-R 2006
              KTM 250 EXC 2004
              KTM 250 EXC 2000
              KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                Undrar ju lite vad du begrundar det där uttalandet på? :P
                Vet inte hur långt ner du har växelspaken, men jag har då inga problem att böja foten för att växla. Har jag inte haft när mina Tech10or var nya eller nu när jag kört x antal timmar med dom.

Grattis. du har världens starkaste vader.!! fast nu blev ja osäker o måste ta på mina stävlar o ta en sväng bara för det haha ^^

Comment

Grattis. du har världens starkaste vader.!! fast nu blev ja osäker o måste ta på mina stävlar o ta en sväng bara för det haha ^^
                  Jag börjar bli lite osäker på hur du menar jag. :P Men jag lyfter då inte fötterna ifrån fotpinnarna när jag växlar 8 -)
                  Vit KTM FE 350 2019
                  ----------------------------
                  KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                  KTM 300 EXC Six Days 2013
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  Suzuki 450 RM-Z 2008
                  KTM 450 EXC-R 2008
                  KTM 250 SX/F 2007
                  KTM 450 EXC-R Factory 2007
                  KTM 450 EXC-R 2006
                  KTM 250 EXC 2004
                  KTM 250 EXC 2000
                  KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by KTMmarkus View Post
                    Jag börjar bli lite osäker på hur du menar jag. :P Men jag lyfter då inte fötterna ifrån fotpinnarna när jag växlar 8 -)
                    sådär. nu vart man ute o kört lite. ja tror både ja o du missförstått varandra :D såklart lyfter man inte foten från pinnen utan ja mera rätar på benet så att foten då pekar mera uppåt så man växlar.. avancerat detta ^^

Comment

Köp ledade typ Sidi Crossfire istället så går det utmärkt att vicka på foten.

Comment

Originally posted by Busabergar´n View Post
                        Köp ledade typ Sidi Crossfire istället så går det utmärkt att vicka på foten.
                        Det låter lockande men hur är dom när olyckan är framme? jag tänker lite såhär som att ju stelare ett par boots är desto bättre skyddar dom. kanske har fel men

Comment

Det låter lockande men hur är dom när olyckan är framme? jag tänker lite såhär som att ju stelare ett par boots är desto bättre skyddar dom. kanske har fel men
                          Förmodligen skyddar dom alldeles utmärkt.Det går inte att böja dom obegränsat framåt-bakåt och på andra ledden är dom stadiga.Som bonus är dom betydligt skönare att köra med jämfört med stela stövlar av slalompjäxmodell.

Comment

går det inte sönder på det ena stället går det sönder på det andra...

/pessimisten

kolla bara på exempelvis handledsskyddens framfart i typ snowboard, istället för "handledsbrott" så gick det sönder i armbågen/axeln... sen kan man ju alltid diskutera var det är minst illa att skada sig...
                            Jag är inte ung nog att veta allt
                            XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                            Det är värsta tricket att låta det va
                            (Ohlson har semester production)

Comment

JAAAA!!

Nu har jag varit ute och tynat Husan några timmar. Det känns i kroppen när man kört. Kör bara gata än så länge, Blixås är planerat lite längre fram i tiden bara :) Jag kan säga att jag sitter på tanken (vilket man normalt gör men jag sitter nästan på tanklocket ) vilket gör att foten får plats bra under växelpeten och jag kan med en lättare ansträngning peta i växlar under acceleration :) går bra till jag ska kasta i 4-5-6 nån av dem så blir jag lite för ivrig eller om rotatorerna runt höften säger upp sig för vips så flyger benet åt sidan och när jag tror jag växlat så har jag samma höga varv när jag lättar på kopplingen. Säg att nånstans var 5-10:e växling missar jag, men det blir bättre för varje gång jag kör. Lurar på att flytta upp peten ett hack men det känns ändå bra som det sitter nu så jag funderar på att bara låta det vara tills vidare. Vid stående körning kanske jag får byta men det är långt framåt det. Nästa mål; kicka :) :) :) :) Tack för alla klyftiga svar, mina 4 år gamla Oxtar TCX gnekar lika mycket nu som när jag köpte dem och går nånting av, så är det där stöveln slutar :)

Comment

Working...
                              X