Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• olec
    started a topic Tummen / handen domnar - prickar

Tummen / handen domnar - prickar

Behöver lite hjälp här.

Den högra handen domnar bort under monoton åkning längs vägen. Aktiv körning typ enduro med växlande kropps-position är inget problem.
    Problemen är så illa att det börjat pricka in fingrarna, mest tummen, efter endast 1 mil. Efter 5 mil så är det mycket illa, så en rast måste til. Det hjälper om jag släpper handen och ristar den kraftigt nån gång neråt.

OK, så jag har läst lite om dette, men söker erfarenhet från er, då jag räknar med att jag inte är den enda. Vet att det måste bero på antigen: för lite blodflöde til handen, eller nån nerv som är i kläm. Jag kan oxå lägga til att armpump är inget som jag har problem med bara jag värmer upp lite innan. Den exakt samma känslan får jag när jag använder motordrivna redskap typ sågar av olika slag över längre tid. Så vibrationer måste spela nån roll här.

Jag kommer nog att prova ut följande (i den turordningen)
    - rotera styret lite båkat
    - montera mjuka "skum" grepp
    - trykka inn silikon eller kanske köpa en barsnake
    - testa olika handskar
    - montera en sådär gas "hjälp" som är en plast grej som man sätter ovanpå greppet på gasen
    - eksperimentera med olika styren (dyrt)
    - gå til läkaren

Med tjockare handskar så kommer det snabbare. Tunna handskar, typ cross, gör att jag kan köra längre mellan rasterna.

Så vad tycker ni?

Tack!

• Petter Ivarsson
    replied
    Originally posted by k1322 View Post
    Petter, överväg StegPegz för enduro-åkandet om du kör sådant fortfarande. Tycker det gör en hel del för att avlasta underarmarna, samt gör behovet av tank-knipandet blir mer sansat.
    Jo det är enduro som avses. Tack för tipset!

Leave a comment:

• k1322
    replied
    Originally posted by Petter Ivarsson View Post
    Följt dena tråd noga flera år och lidit mycket tills nu. Dragit mig för operation och provat sova med skena, provat magnesium (inte mindre domningar men inga krampande ben längre och lite mindre armpump). Provat både att sitta och stå utan större framgång tills nyligen då jag provade att stå hela tiden, knipa tanken REJÄLT med knäna, hålla huvet fram över lyktan och och hålla styret RIKTIGT löst. Min teori är att blodet lättare flödar då armarna hänger neråt och händerna är avslappnade. Nu känns det bra mycket roligare att köra igen!
    Petter, överväg StegPegz för enduro-åkandet om du kör sådant fortfarande. Tycker det gör en hel del för att avlasta underarmarna, samt gör behovet av tank-knipandet blir mer sansat.

Leave a comment:

• Petter Ivarsson
    replied
    Följt dena tråd noga flera år och lidit mycket tills nu. Dragit mig för operation och provat sova med skena, provat magnesium (inte mindre domningar men inga krampande ben längre och lite mindre armpump). Provat både att sitta och stå utan större framgång tills nyligen då jag provade att stå hela tiden, knipa tanken REJÄLT med knäna, hålla huvet fram över lyktan och och hålla styret RIKTIGT löst. Min teori är att blodet lättare flödar då armarna hänger neråt och händerna är avslappnade. Nu känns det bra mycket roligare att köra igen!

Leave a comment:

• syd
    replied
    Körde först träning 6 veckor efter op och herre gud , att hojåkning kan vara så kul. Kunde åka ”järnet” varv efter varv utan problem, önskar jag gjort detta tidigare ��������

Leave a comment:

• Martin Eves
    replied
    Vibrationsskador är också relativt vanligt, symtomet är förutom domningar även vita fingrar och tummen brukar inte involveras.

Leave a comment:

• syd
    replied
    Originally posted by Petter Ivarsson View Post
    Också sugen på operation. Snackade med en läkare igår och han sade att man får räkna med sjukskrivning i 3-6 veckor. Tydligen viktigt att inte belasta efter operation för då kommer besvären tillbaka. Ni som gjort detta, hur länge var ni sjukskrivna och tog ni en hand i taget?
    Den lapp jag fick med efter op stod det "fri mobilisering, belastning till smärtgräns" på ..? docktor sjukskrev min i 4v men började jobba efter 3.

Leave a comment:

• Petter Ivarsson
    replied
    Också sugen på operation. Snackade med en läkare igår och han sade att man får räkna med sjukskrivning i 3-6 veckor. Tydligen viktigt att inte belasta efter operation för då kommer besvären tillbaka. Ni som gjort detta, hur länge var ni sjukskrivna och tog ni en hand i taget?

Leave a comment:

• syd
    replied
    7 resp 10 dgr efter op, inga smärtor alls nästan förutom dag 4 var handen öm i handflatan upp mot ringfingret men kan ha varit att jag använt den lite mkt på söndag. inte tvättat alls på sista bilden så lite torkat blod mm finns kvar.

Last edited by syd; 09-03-2017, 09:58 PM.

Leave a comment:

• Tåbb
    replied
    Funkar toppen�� inga problem alls.
    Gjorde en titthålsoperation istället för att skära i handen.

Leave a comment:

• Nygrusad
    replied
    Fungerar utmärkt numera, räkna dock med att det kan ta drygt ett halvår eller mer innan du har full styrka efter operationen!

Leave a comment:

• syd
    replied
    Cts

Ni som nu gjort op för carpaltunnel, hur funkar det nu?

Leave a comment:

• Nygrusad
    replied
    När vi köpte vår gård för 2 år sedan så lyckades jag få karpaltunnelsyndrom efter allt för många 18-20 timmar långa dagar med att snickra ihop ett nytt stall m.m. under tidspress vilket resulterade i total avsaknad av känsel i händerna och 20 min i varmvatten varje morgon innan man kunde räta ut fingrarna. Efter operation så tog det ca 8v innan jag ens kunde hålla i ett fullt mjölkpaket med högerhanden. Efter detta sover jag med handskena så fort jag känner av symptom på vänsterhanden, t.ex. Efter en lång dag med motorsågen i skogen eller många timmar med röjsåg i hagarna med gott resultat och har hittills sluppit operera den. Så mitt tips är: handskena nattetid så fort ni ens känner av symptomen!

Leave a comment:

• Fjulle
    replied
    Har man otur så kan domningar och kraftlöshet i en arm bero på en förträngning i en artär som förser armen med blod. Har precis i detta nu råkat ut för det. Inlagd en vecka på St:Görans för utredning. Tack och lov behöver jag inte göra något ingrepp just nu , men det kommer vad det lider. Ballongsprängning är det som gäller då , och man sätter in en "stent".

Leave a comment:

• JOJJE
    replied
    Får också den typen av problem ibland(ont i handleden/lederna), men det är när jag vikt till handleden när det blir "tvärbroms" eller är riktigt slagit. (Långloppen kan ge vita fingrar, för hårt grepp och vibrationer länge.)
    Så det är viktigt att ha rak handled vid inbromsning(och inte hänga på händerna!) eller när det är slagit OCH ha reglagen rätt.
    Körde rodd med styre och vikta handleder, körde både vikta upp och ner. Trodde det skulle vara jättebra träning.........var inte alls bra. Fick linda handlederna så jag inte vek dom i sömnen.

Leave a comment:

Working...
X