Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

OK, nu har jag börjat komma igång med lite körning igen efter att hela förra sommaren haft problem med domningar och kraftbortfall i händerna. Opererade vänster hand i september och nu i slutet av februari även den högra. Även om jag blir trött fort (främst i höger) så är jag grymt glad att jag inte känner nånting av domningarna längre! Att jag fortfarande har lite strul från operationsärret (hårt och ömt) är ganska lätt att överse med när man kommer tillbaka efter en flera timmar lång skogskörning utan domningar!
    Originally posted by S-näs
    Banditmannen är dagens dakarhjälte (iaf i sverige!)
    Jag ser gruset! Jonathan, jag ser gruset!!!

Comment

Hej någon som provat andra handtag?
      har letat efter nån typ av avibrerande handtag utan större lycka.
      Någon som provat denna styrkrona http://www.protaper.com/products/tri...cu-trax-clamps
      Jag tänkte att jag skulle prova andra alternativ innan det blir tal om "kniven"
      I värsta fall får man sälja hojjen och skaffa sig en annan hobby

Comment

Karpaltunnelsyndrom.... Operera...!
        Been there , done that....=OK!!!!
        Man kör tills man e framme......
        Eller bryter benet.......

Husqvarna FE 350-16
        Husaberg RR570-11:a Dakar Edition

Comment

Originally posted by wiktorin View Post
          I värsta fall får man sälja hojjen och skaffa sig en annan hobby
          Feltänk, man opererar sig för att kunna fortsätta med sin hobby, bästa drivkraften

Comment

Har haft problem med domningar i händerna i hela mitt vuxna liv, när jag var hos sjukgymnasten i somras för att få rehabtips efter min dundervurpa på nationaldagen så bad jag honom kolla vad han trodde. Tog honom ca 25 sekunder innan han sa att han var tämligen säker på att jag har Karpaltunnelsyndrom. ..... så i morgon har jag tid på NUS för att mäta nervsignaler och allt möjligt elände, ska bli intressant.

Dilemmat blir om dom vill operera, för att passa in 4-6 veckors vila i schemat innebär att operationen måste ske antingen i mitten av oktober eller mitten av maj, jag tänker nämligen inte riskera att jag missar en enda skoterdag, och helst inte alltför många hojdagar heller, pga konvalecens =)

Comment

Jag har haft djävulska problem framför allt med vänsterhanden de sista åren, det har kommit och gått, men efter 3 dagars körning i Spanien i vintras var jag helt körd, det gick inte ens att sova på nätterna : x Jaha det blir väl att operera tänkte jag. Men eftersom jag är som jag är och inte gärna går till vårdcentralen (jag kan googla lika bra som den "så kallade" doktorn, är en av anledningarna), så läste jag lite om det på vårdguiden där de tipsade om att sova med handskena, så det har jag gjort sen början av februari. I helgen så körde jag 2 ganska hårda pass (jaja jag är en gammal fet gubbe, jag vet), i söndags hade jag 110 minuters körning på de 135 jag var ute (alltså inte en massa pauser), inte ett spår av domningar! Halleluja, helt fantastiskt!

Comment

För mig lindrades domningarna avsevärt när jag började köra med korv i framdäcket. Jag förstår inte riktigt mekaniken bakom det, men det verkar hjälpa. Nu har jag slang i dubbdäcket, kände av lite domningar sist. Inom kort kan man väl lägga på vanliga nabbdäck, då åker korven tillbaka.

Comment

Pelle; Du är definitivt inne på rätt spår. Jag gick, till skillnad, till vårdcentralen för annat problem med handleden. Fick där veta att det tydligen är väldigt vanligt att vi viker handleden i sömnen, vilket inte är optimalt. Speciellt inte för de smärtor jag hade och tydligen hjälper det även er med domningar. Att sova med handen lindad/mjukt fixerad i mitt fall och med handskena i ditt verkar vara melodin...
                  En riktig newbie i endurospåret, men nångång händer det väl att man lyckas bättre...
                  Husqvarna TE 250 -07

Comment

Får också den typen av problem ibland(ont i handleden/lederna), men det är när jag vikt till handleden när det blir "tvärbroms" eller är riktigt slagit. (Långloppen kan ge vita fingrar, för hårt grepp och vibrationer länge.)
                    Så det är viktigt att ha rak handled vid inbromsning(och inte hänga på händerna!) eller när det är slagit OCH ha reglagen rätt.
                    Körde rodd med styre och vikta handleder, körde både vikta upp och ner. Trodde det skulle vara jättebra träning.........var inte alls bra. Fick linda handlederna så jag inte vek dom i sömnen.

Comment

Har man otur så kan domningar och kraftlöshet i en arm bero på en förträngning i en artär som förser armen med blod. Har precis i detta nu råkat ut för det. Inlagd en vecka på St:Görans för utredning. Tack och lov behöver jag inte göra något ingrepp just nu , men det kommer vad det lider. Ballongsprängning är det som gäller då , och man sätter in en "stent".

Comment

När vi köpte vår gård för 2 år sedan så lyckades jag få karpaltunnelsyndrom efter allt för många 18-20 timmar långa dagar med att snickra ihop ett nytt stall m.m. under tidspress vilket resulterade i total avsaknad av känsel i händerna och 20 min i varmvatten varje morgon innan man kunde räta ut fingrarna. Efter operation så tog det ca 8v innan jag ens kunde hålla i ett fullt mjölkpaket med högerhanden. Efter detta sover jag med handskena så fort jag känner av symptom på vänsterhanden, t.ex. Efter en lång dag med motorsågen i skogen eller många timmar med röjsåg i hagarna med gott resultat och har hittills sluppit operera den. Så mitt tips är: handskena nattetid så fort ni ens känner av symptomen!
                        Expert på att "hitta vilse"!

Comment

Cts

Ni som nu gjort op för carpaltunnel, hur funkar det nu?
                          brum

Comment

Fungerar utmärkt numera, räkna dock med att det kan ta drygt ett halvår eller mer innan du har full styrka efter operationen!
                            Expert på att "hitta vilse"!

Comment

Funkar toppen�� inga problem alls.
                              Gjorde en titthålsoperation istället för att skära i handen.

Comment

7 resp 10 dgr efter op, inga smärtor alls nästan förutom dag 4 var handen öm i handflatan upp mot ringfingret men kan ha varit att jag använt den lite mkt på söndag. inte tvättat alls på sista bilden så lite torkat blod mm finns kvar.

Last edited by syd; 09-03-2017, 09:58 PM.
                                brum

Comment

Working...
                                X