Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Foggen33 View Post
    Precis som du säger är nackproblem en möjlig orsakt till liknande symtom. Cervikala diskbråck ge dessa symtom, andra orsaker som ger nervinklämningar är mer sällsynt då det är ganska bra med plats i nacken så att säga. Det som är en viktigt skillnad i det fallet och kan göra det lätt/svårt att diagnostiser är att varje specifik nervnivå i nacken inerverar ett väldigt specifikt område ute i kroppen både vad gäller känsel och motorik. Diffusa symtom som att hela handen domnar etc. vissa delar eller annat som inte följer den "anatomiska kartan" gör oftast att man kan utesluta nacken som symtomorsak. Dock kanske det kan vara en delkomponent, men osteopaten vill naturligtvis också behandla... de är duktiga och vet oftast vad de gör, håller sig hyfsat till vetenskap och beprövad erfarenhet men det finns som sagt ett ekonmiskt incitament för dem, likaväl som tex en privat sjukgymnast...
    Man ska naturligtvis alltid se till att göra en noggran undersökning för att utesluta alla möjliga orsaker och verkligen vara säker innan man sätter kniven i någon. Handkirurgen är de som är bäst på att diagnosticera carpaltunnelsyndrom, men dit behövs remiss osv.
    Just till att diagnosticera carpaltunnelsyndrom är nog handkirurgen bäst ja, även om det mest kändes som att han gissade när jag var där med min brukare (var med som personlig assistent).
    Har fått hjälp vid ett par tillfällen av osteopat. Skulle definitivt testa det först. Är ju inte så fasansfullt dyrt. Går det dessutom gå att ordna det utan att kirurgen plockar fram kniven så skulle jag välja det vilken dag som helst :)

Comment

http://www.youtube.com/user/URehab#g/u

testa o se om ngt hjälper.
      brum

Comment

Originally posted by MostWanted93 View Post
        Om man har typ samma sak, fast de är lillfingret och halva ringfingret som domnar, vad kan de va man har då?

Jag har ungefär samma upplevelse. Sen jag bytt till en trimmad xr600 med en del vibrationer i styret så "känner jag mig lite trött" i högerhanden efter nån timmas körning. Nu idag vaknade jag flera gånger med lill och ringfingret bortdomnat. Jag var senast ute och körde några timmar i förrgår. Men det är alltså bestämt inte CTS om det är dessa fingrar som påverkas?

Har du varit iväg till läkaren än?
        2010- XR600
        2008-2010 XL650V

Comment

Var till vanlig läkare idag för lite koll då båda mina händer domnar , ofta vaknar jag av det på morronen men kan komma när som helst nästan , framför tv:n om man halvligger , framför datorn (obekväm ställning)
          iaf så undersökte han knappt mig , skickade mig till kirurgen direkt för mera undersökning.
          brum

Comment

Originally posted by MostWanted93 View Post
            Om man har typ samma sak, fast de är lillfingret och halva ringfingret som domnar, vad kan de va man har då?
            Ulnarisentrepment http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Oftast ligger Nerven ikläm på armbågsnivå, men även i handleden kan det förekomma.

Ulnaris är Nerven som är "granne" med Medianus Nerven (ref karpaltunnelsyndrom)

Operations indikationen är densamma som för Karpaltunnelsyndrom.
            Dvs Känselmässiga och/eller Motoriska bortfall.

Comment

Utökade problem...

Efter att ha fått känningar i höstas och konstaterat karpaltunnelsyndrom i höger hand förvärrades symptomen nu i vår. Efter en längre körning på fem dagar har domningarna övergått till kraftbortfall i fingrarna, främst tumme, pek- och långfinger. Denna gång i båda händerna... Fortfarande efter en månad är problemen kvar till viss del och det är otroligt irriterande.

Enligt läkarna beror det på samma orsak så det lutar åt operation efter sommaren. Det jävliga är att jag inte vill/vågar köra offroad/skogen längre eftersom jag inte vill förvärra problemen i fingrarna. Får hoppas på nästa säsong. Grrr...
              Originally posted by S-näs
              Banditmannen är dagens dakarhjälte (iaf i sverige!)
              Jag ser gruset! Jonathan, jag ser gruset!!!

Comment

Yes!!!!!

Tack.
                Har gjort övningarna med stretchning ett par veckor nu och det hjälper tamejfan, vaknar inte längre av att högerhanden sticker och djävlas på nätterna.
                Funderat på att gå till läkaren för att få det åtgärdat men hjälper detta i längden så gör jag nog stretchningarna istället.
                Som någon annan sagt här på forumet, oskuret är bäst

Mvh
                Jampe
                Originally posted by syd View Post
                http://www.youtube.com/user/URehab#g/u

testa o se om ngt hjälper.
                Följ inte den stig som leder någonstans.
                Gör istället en ny stig och lämna ett spår efter dig.

Comment

Originally posted by jampe View Post
                  ...
                  Som någon annan sagt här på forumet, omskuret är bäst
                  Mvh
                  Jampe
                  Fixade din post :)

Comment

Tack.

Hmmm....
                    Nu domnar syn och skrivcentrat istället, aldrig får man vara glad

Mvh
                    Jampe

Originally posted by mattis View Post
                    Fixade din post :)
                    Följ inte den stig som leder någonstans.
                    Gör istället en ny stig och lämna ett spår efter dig.

Comment

Ser tilbaks på posten jag skrev för nån tid sedan, och tänkte komme med en uppdatering:
                      Tyvärr måste jag konstatera att efter jag sålde SE'n, har jag minimalt med problem med at tumme / händer domnar. På nåt vis så var det grusåkandet och vibrationer som triggade det här. Gjorde några tester hos doktorn, och jag hade väl lite av dom symptomerna, så nåt var det.
                      Det mäst vällyckade jag gjorde, var att montera på store / tunga / fula vikter i ändan på styret. Tog två vikter av nån gatu-mc, och borrade upp ID så dom passade med dom expander muttror til handguards. Interessant var det efter detta att köra favoritspåren i skogen med ett mycket bredare styre .

Nu har jag en 250 tvåtaktare och kör endast skogsenduro för tilfället. Kan väl vakna nån gång att händer domnar bort, men som sagt, mycket mindre än tidigare.

Prova att redusera vibrationeran är mitt tips. Det är möjligt det hjälper.

Comment

Hmm, annars kan ju R sjukdom vara nåt.. http://www.sporthoj.com/forum/archiv.../t-108362.html

Om inte annat så för potensen

Om man nu smetar krämen på "fel" ställe...
                        Går det inte med våld så har du använt för lite, mektips nr1
                        Gick det sönder av mektips nr 1 så var det ju redan trasigt.

Comment

Någon som testat dessa? skall enligt vissa åkare i usa funka bra.

http://www.motocrossgiant.com/product_p/boyfg01.htm

Features
                          • Reduce arm pump and dampen vibration
                          • Decrease micro-trauma and strain to the wrist
                          • Customize the action to suit your style of riding
                          • Choice of dampers to vary forward/rearward rotation
                          • Uses Scott MXII grips

Comment

Originally posted by johfor77 View Post
                            Någon som testat dessa? skall enligt vissa åkare i usa funka bra.

http://www.motocrossgiant.com/product_p/boyfg01.htm

Features
                            • Reduce arm pump and dampen vibration
                            • Decrease micro-trauma and strain to the wrist
                            • Customize the action to suit your style of riding
                            • Choice of dampers to vary forward/rearward rotation
                            • Uses Scott MXII grips
                            Det där ar en lösning endast för vänster hand. Idéen är att vänster handtag flexar lite så som gasrullen gör. En kompis av mig provade på denna där för rätt många år sedan då han fikk armpump som mäst i vänster (han körde endast MX og var på hög nivå). Detta var innan operationer var populära. Han sade att det hjälpte. Men plågor som vi beskriver i denna tråden är nog beroende av nåt helt annat. Mina problem var mäst i högra handen.

Jag kan väl slänga inn en ny uppdatering om mig själv då det var jag som startade tråden:
                            Jag är ju duktig att handla cyklar och nu har jag såld 250-två-taktaktaren och köpt en 690R. Nu har problemene kommit tilbaks lite så där. Inte så häftigt som jag hade med SE'en, men dom är där. Så nu återstår det att se om detta är nåt som 'byggs upp' över tid, eller om 690'en är lite snällare med tanke på vibrationer. Har ju läst här att 690-en är känd för vibrationer, men jag tycker det inte är så farligt. (änn så länge). Kanske jag åker på dom där stora / fula styrvikterna igen. Vi får se.

Comment

Känns som man kan spara sina pengar då, det ska va själva f*n att man inte kan köpa sig fri från detta :)

Det är ett års jubileum för mig med Enduro körning snart, och jag har de senaste 2 månaderna tagit mig i kragen efter att jag läst denna tråd med att ta fighten och äntligen slagit ihjäl latmasken, körning 2ggr i veckan, värma upp ordenterligt, funnit lite fel i körställning & sett över mina skydd som nöp lite här & där. det har hjälpt enormt, nu är jag på bra väg men en bit kvar,
                              Det gör iof inget eftersom det verkar vara träning i spåret som gäller för att komma över detta för mig och det är ju det roligaste man kan ha i skogen.

När detta blir bra ska jag ta hand om min nästa ärke fiende, tallen som envist står kvar när man kommer med huvudet först....
                              Last edited by johfor77; 05-16-2011, 01:55 PM. Reason: stavning

Comment

Värmehandtag

Opererade min vänsterhand för CTS för ett par år sen (rapport tidigare i tråden) och är väldigt nöjd med det.
                                Nu börjar högerhanden krångla pss och planerar att operera denna i höst/vinter.
                                Hur som, skaffat ny hoj där jag fick med värmehandtag och det hjälper grymt mycket. Kör i princip alltid med värmen på vilket lindrar problemen väsentligt.
                                Känner av det mer när jag cyklar till jobbet.
                                Är ju ingen långsiktig lösning men underlättar min körning i sommar.

Comment

Working...
                                X