Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Banditmannen View Post
    Hur gick operationen? Mycket ont efteråt? Vilken rehab får du köra? Vad säger de om hojkörning? Hur länge måste du vänta?

Står själv på väntelista för operation men har skjutit på det till efter sommaren pga en jäkla massa kul som skulle gå i putten annars...
    Räkna med 6 veckor eller åtminstånde 2 veckor så att stygnen har tagits bort.
    Många säger att det svider i såret efteråt men de flesta klarar sig på Alvedon.

Comment

Originally posted by Tierparn View Post
      I morgon ska jag bli opererad. Hoppas att man blir bra med domningarna efteråt.

Operationen gick på c:a 15 min total tid i operationsalen blev ungefär 30 min med paketinslagning (har ett paket på handen). Jag fick två Alvedon före operationen i förebyggande syfte sa dom. Efter operationen har jag inte tagit några piller. Om man böjer handen då strålar det smärta ut i handen annars känner jag inte någon smärta. Ska ta stygnena på Torsdag. Sen skulle man gå till en jobbterapeft. Sjukskriven fem veckor sen får man se om man kan börja jobba. Hoppas, jag börjar bli knäppare än vad man är.

Comment

Jag opererade mig för CTS i höstas och är väldigt nöjd även om det tar ett halvår innan handen är helt ok pga av att ärret är så ömt.
        Själv svimmade jag pga domningar sön morgon efter min o Magnus sv-länkentur, 90+ mil på två dagar blev för mycket så då var det bara att boka in en tid för operation.
        Aldrig svimmat tidigare i mitt liv och vi hade en HLR-kurs på jobbet veckan innan så första tanken när man kvicknade till var ju att nu är det kört.
        Känt av detta tidigare vid Norgeturer och därför undvikit längre turer. Planerat att ta tag i detta under hösten/vintern men nu fick det bli lite tidigare.
        Har en försäkring via jobbet så i princip är det bara att ringa så får man tid för operation relativt snabbt. Själv sköt jag på operationen till veckan efter vilse så man kunde vara med på den (kunde fått tid dan efter jag ringde men tycker inte det funkar då man måste ställa in sig mentalt, planera att man är bandagerad etc).
        Jag var hemma operationsdagen + dagen efter sen var jag på jobbet men jag sitter vid dator.
        Operationen var på fm så jag låg hemma på em med handen högt och vickade på fingrarna (doktorns order) och väntade på att bedövningen skulle släppa men ingen vidare smärta dök upp så det var lugnt. Ärret är dock väldigt ömt/hårt ett bra tag (månader).
        Jobbigast var plastpåsen över bandaget när man dusha (samma bandage 14 dar tills stygnen skall bort) samt att ärret är väldigt ömt.
        Har börjat känna av det i andra handen också ibland på morronen, men skjuter på det. Får väl se hur det känns när man kommer igång på hojen.
        Attached Files
        Last edited by bjorna; 06-04-2011, 01:15 AM.

Comment

Fick min vänsterhand opererad i aug förra året, nu är det alltså 7 månader sen ungefär. Fortfarande har jag kass motorik och kraft i tummen även fast det blivit betydligt bättre än vad det var 8 veckor efter operationen. 8 veckor skulle det ta innan jag jag HELT återställd, och det kan jag jju konstatera att det stämde inte alls för mig. Att köra enduro då skulle jag inte kunnat gjort, mycket pga ömhet. Styrkan har jag tränat upp rätt så bra, men jag hade aldrig gjort operationen om jag visste att det skulle bli så här efteråt. Svårast är att skruva (muttrar, kapsyler etc, jättesmidigt för nån som gillar att meka och dricka öl). Plocka upp småsaker, typ en femtioöring från bordet är heller inte så enkelt längre. Första gången jag ska testa köra hoj blir om några veckor (och att det blir så långt efter operationen beror på andra orsaker), vi får se hur det funkar.

Nu till det positiva, domningarna har helt försvunnit, känner av dem likafullt i högern som inte är opererad, och så lär det nog förbli om det inte blir fan så mycket värre.

Oskuret är bäst som sagts, skriver under på det.
          Last edited by DrBosa; 03-22-2010, 12:55 PM.
          Tre brutna revben...hittills.
          Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Jag har haft problem med händerna sedan jag började köra i sep -09.
            Nu har jag inte kört sedan Nov -09 men har fortfarande problem i form av värk i bägge händerna på mornarna. Det släpper framåt lunch men man undrar ju vad det är. Frös som f*n i slutet då jag inte hade riktiga handskar. Kan det vara det som spökar?
            Reumatism pga hojåka....kännt fenomen eller...?

Comment

Har opererat båda nävarna under vintern med 3v mellanrum. Tog bort stygnen på den sista för 10dagar sedan. Gjorde ett litet provåk vid arlanda i söndags. Tejpade liggunderlag i handen och körde "bara" tung lössnö på de oplogade vägarna och det funkade rätt ok. 2-3 v tidigare än vad läkaren rekomenderade, men han sa även att det inte är ngt som går sönder eller skadas så länge "snittet" är hyfsat läkt. Är super nöjd med resultatet hitills. Min läkare hävdade att det är viktigt att göra ingrepet i tid annars riskerar man permanenta skador. Kan varmt rekomendera kirurgen i fruängen. Dom verkar lite intriktade på den typen av ingrep.
              Händerna har inte domnat eller strulat förutom lite förväntad värk efter operationen. Mina händer behagade vakna kring 15.30 innan ingreppet lite beroende på vad man utsatt dom för dagen innan. När jag gjorde vänster handen (ca 3 v sedan) frågde jag om man inte kunde byta/få ett mindre bandage efter 1v, det var inget prob, anledningen att man har det stora i 2v är bara för att spara tiden/beöket för omläggning.
              Last edited by devo667; 03-22-2010, 09:13 PM.

Comment

Originally posted by DrBosa View Post
                Fick min vänsterhand opererad i aug förra året, nu är det alltså 7 månader sen ungefär. Fortfarande har jag kass motorik och kraft i tummen även fast det blivit betydligt bättre än vad det var 8 veckor efter operationen. 8 veckor skulle det ta innan jag jag HELT återställd, och det kan jag jju konstatera att det stämde inte alls för mig. Att köra enduro då skulle jag inte kunnat gjort, mycket pga ömhet. Styrkan har jag tränat upp rätt så bra, men jag hade aldrig gjort operationen om jag visste att det skulle bli så här efteråt. Svårast är att skruva (muttrar, kapsyler etc, jättesmidigt för nån som gillar att meka och dricka öl). Plocka upp småsaker, typ en femtioöring från bordet är heller inte så enkelt längre. Första gången jag ska testa köra hoj blir om några veckor (och att det blir så långt efter operationen beror på andra orsaker), vi får se hur det funkar.

Nu till det positiva, domningarna har helt försvunnit, känner av dem likafullt i högern som inte är opererad, och så lär det nog förbli om det inte blir fan så mycket värre.

Oskuret är bäst som sagts, skriver under på det.
                Det viktiga är att man op på rätt indikation.
                Man ska inte dra på det för länge..

Hos nästan alla blir man av med domningar och smärtor.
                Går man för länge så att även kraften försämras är prognosen sämre.
                Därför bättre att op i ett skede då man enbart har domningar och smärtor.

Slutresultatet efter en op kan man inte bedömma förrän efter ett år.
                Nerver är tåliga men har ingen förmåga att återbildas.
                Men samtidigt svårt att generalisera alla reagerar olika på samma ingrepp.

Comment

Angående 'oskuret är bäst' som jag kopierade från Mc Doktorn är det väl en sak man får komma överens med sin doktor.
                  Vill bara poängtera att jag är väldigt nöjd med min operation av CTS i min vänsterhand än så länge (inga domningar på morgonen) och räknar med att kunna köra veckoturer i sommar.
                  Att jag skrev oskuret är bäst är att jag även opererade andra handen för "trigger finger" och efter det har jag känt av domningar i denna hand också.
                  Rätt less på bandage etc efter två operationer så blir det problem med domningrar i högerhanden får det vänta tills hösten.

Comment

Om man har typ samma sak, fast de är lillfingret och halva ringfingret som domnar, vad kan de va man har då?

Comment

Ulnarisnerven som är i kläm någonstans på sin resa mot handen när lillfinger och halva ringfingret som domnar, eller i nacken, minns inte på vilken nivå. Brukar själv få sådana symtom om jag cyklar långt på landsväg med MTB, då "hänger" statiskt jag på armarna mycket och klämmer den i armbågen på ngt sätt i områden för "kärringstöten" eller "kalvdön" som det kallas. Man kan också klämma den i karpaltunneln, och nacken. Svårt att diagnostisera, men om det släpper lite om du ändrar ställning i armbågen, handleden eller nacken så kan man lista ut var det är och utifrån det se om det är något som går att ändra med körställningen kanske?
                      KTM EXC 250F -10 "såld"
                      Husqvarna WR 300 -09 *såld*
                      Husqvarna TE 250 -08 *såld*
                      KTM 450 EXC *såld*
                      KTM 525 MXC *såld*

Comment

Hmm, okej. Kan få de när jag gör typ vad som helst, t ex sitter vid datorn, kör moppe, och sånt, när jag sitter i samma position en längre stund.
                        Fick de senast när jag satt på skolan och läste, satt i en fåtölj med armarna på armstöden av trä, och insidan av överarmen låg å tryckte rätt länge. Men får de också när jag bara sitter å hänger med armarna vid datorn.
                        Så man kan typ säga att de är en släng av karpaltunnelsyndrom jag har eller?
                        Annars så kanske de har å göra med skadorna jag har i armbågen? Har klantat mej och ramlat och skadat armbågen ganska ordenligt 2 ggr, riktigt nära på att bryta den en gång, och dedär började typ efter dom olyckorna, kan de va nånting med de? Kanske att nån nerv typ till dom fingrarna har blivit skadad?

För annars känns de som de som beskrivits tidigare, tappad känsel, småsticker ibland, osv osv.
                        Last edited by MostWanted93; 04-21-2010, 11:41 PM.

Comment

Nerven som ger sensationer i lillfinger/ringfinger passerar armbågen på insidan, precis i "gropen" som ligger innanför den "vassa" delen av armbågen. Där kan du faktisk känna nerven rulla lite om du försiktigt trycker med fingret. Om du trycker där och direkt får dina vanliga symtom så är det troligt att det KAN härhöra därifrån. Men nerven kan bli så irriterad av mekanisk påverkan på andra ställen så att det är inte en särskilt säker diagnosmetod. Armbågen på stolskarmen trycker möjligen där. Mer utredning behövs för diagnos och åtgärd. Sök läkarhjälp innan det blir för stora problem!
                          KTM EXC 250F -10 "såld"
                          KTM 450 EXC *såld*
                          KTM 525 MXC *såld*

Comment

En tanke bara: Hur många har varit hos en Osteopat och kollat så man inte har nervinklämning/ felställning i kotpelaren i nacken/revbenslåsningar?

Johnny
                            Last edited by JohnnyMannen; 04-23-2010, 10:58 PM.

Comment

Precis som du säger är nackproblem en möjlig orsakt till liknande symtom. Cervikala diskbråck ge dessa symtom, andra orsaker som ger nervinklämningar är mer sällsynt då det är ganska bra med plats i nacken så att säga. Det som är en viktigt skillnad i det fallet och kan göra det lätt/svårt att diagnostiser är att varje specifik nervnivå i nacken inerverar ett väldigt specifikt område ute i kroppen både vad gäller känsel och motorik. Diffusa symtom som att hela handen domnar etc. vissa delar eller annat som inte följer den "anatomiska kartan" gör oftast att man kan utesluta nacken som symtomorsak. Dock kanske det kan vara en delkomponent, men osteopaten vill naturligtvis också behandla... de är duktiga och vet oftast vad de gör, håller sig hyfsat till vetenskap och beprövad erfarenhet men det finns som sagt ett ekonmiskt incitament för dem, likaväl som tex en privat sjukgymnast...
                              Man ska naturligtvis alltid se till att göra en noggran undersökning för att utesluta alla möjliga orsaker och verkligen vara säker innan man sätter kniven i någon. Handkirurgen är de som är bäst på att diagnosticera carpaltunnelsyndrom, men dit behövs remiss osv.
                              KTM EXC 250F -10 "såld"
                              KTM 450 EXC *såld*
                              KTM 525 MXC *såld*

Comment

Originally posted by JohnnyMannen View Post
                                En tanke bara: Hur många har varit hos en Osteopat och kollat så man inte har nervinklämning/ felställning i kotpelaren i nacken/revbenslåsningar?

Johnny
                                Done that!
                                Var hos västsvenska osteopatkliniken en gång efter att ha landat på ryggen. Kunde knappt röra mig. Var en pers bara att sätta sig i bilen. Efter det blev det mycket bättre! Tog väl nån vecka innan jag var helt återställd. Kan verkligen rekommendera Linda!

Comment

Working...
                                X