Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DrBosa View Post
    Var iväg till ortopeden idag efter remiss av min husläkare. Ortopedläkaren hade hållit på med detta i mååånga år och aldrig hört talas om att detta är ett problem som drabbar MC-åkare, och jag var den första. Är inte det lite märkligt?
    Operation bokad i alla fall.
    Då är han väldigt insnöad på sin lilla patientgrupp för det har till och med varit uppe i media ett par gånger att det är en förekommande yrkesskada bland motorcykelpoliser, just med tanke på deras långa återkommande pass på hojarna.

Din ortopedläkare kanske oas aldrig har vårdat mc-åkare?
    -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Originally posted by JP View Post
      Då är han väldigt insnöad på sin lilla patientgrupp för det har till och med varit uppe i media ett par gånger att det är en förekommande yrkesskada bland motorcykelpoliser, just med tanke på deras långa återkommande pass på hojarna.

Din ortopedläkare kanske oas aldrig har vårdat mc-åkare?
      Antagligen inte, och har man aldrig ens hört talas om det så vete tusan om han är så erfaren som han påstår. Ska nämna det där om MC-poliser för honom nästa gång.

EDIT:
      Hittade en berättelse på KTM World som kan vara intressant att läsa för den som misstänker CTS eller väntar på operation (som jag).
      http://ktmworld.com/news_articles/AR...ME/default.asp
      Last edited by DrBosa; 06-30-2009, 12:58 PM.
      Tre brutna revben...hittills.
      Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Fortsättningen på CTS artikeln här:
        http://ktmworld.com/news_articles/AR...E3/default.asp
        Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
        -------------
        Ladies Home Journal, Year 1900

Comment

Originally posted by mbha View Post
          Fortsättningen på CTS artikeln här:
          http://ktmworld.com/news_articles/AR...E3/default.asp
          Glöm inte del 2 också, bara att scrolla ner från del 1 så finns det länkar.

Comment

Efter ca 30 mil i går på mästadels asfalt, så känner jag fortfarande i högra handen i dag att specielt tummen inte är som den ska va. Var tvungen att skaka högra handen många gånger, även stoppa et par gånger oxå.
            Men själv om det mästa tyder på att jag har CST (specielt höger) så vil jag ändå fundera lite över det här med vinkel / ställning mellan hand, handled och underarm, kontra vibrationer. Flera artiklar går ut på att man får dessa symptom när man cyklar. Jag antar pga man böjer handleden uppåt och "vilar" lite mot handen. Jag vet att det gör mäst ont för min del, men oxå domnar bort.
            Men på MC'en har jag experimenterat och tvingat mig til att hålla i styret med lite andra vinklar. Men det ser inte ut til att hjälpa så där mycket. Men kanske lite. Skilnaden är väl att vibrationerna är ju mycket större på MC'en.
            Ska jag försoka redusera vibrationerna så mycket som möjligt innan jag åker til doktoren och gör undersökningar? Om man til ex får reduserat vibrationeran til nästan ingen ting, hur mycket vil det påverka symptomerna?

Jag vil oxå lägga til att jag får presis det samma når jag använder motorsåg eller annan liknande redskap. Kanske ännu värre symptomer. Men jag har väl aldrig haft detta tidigare när jag kör cykel, och jag har haft 4- och 2-taktare. Kört korta lopp och längre lopp typ Kåsan tre gånger osv. Til ex kännda jag inget i Vimmerby förra året på en lånad 200 2-takt. Hängde i från morronen tills mellan 1 och 2 nästa natt. Inte en aning av symptomerna, och det va ju en del längra sträckor oxå. Ser ut til at det kommer endast med SE'n och landsvägkörning.

Lite förvirrad är jag nog...

Comment

Man får inte glömma att CTS kan påminna om vibrations skador ( jobbar mkt med vibrerande verktyg etc) vid CTS är ALLTID lillfingret opåverkat.
              Ett sätt att skilja på dessa är att mäta nervens ledningshastighet, kallas ElektroMyoGrafi=EMG eller Neurografi.
              Dock ställer man nästan alltid diagnosen klinikskt dvs när du besöker doktorn.

Som jag sagt att operation gör man på rätt indikation som jag skrev ovan så är domningarna första symtomet oftast nattetid och provocerbara vid undersökning.
              Om man man börjar tappa saker bli fumlig (motorisk påverkan)och har domningar hela tiden (sensorisk påverkan) skall man operera.
              I övriga fall är hur mycket symtomen stör dvs vakna regelbundet på nätterna, konstant när man kör hoj.

Comment

OK,

Jag får testa lite mer rundt vibrationerna och om det är detta som är det primära eller om det utlöser CTS liknande prickningar etc.

Comment

Var hos neurologen i Torsdags för vidare tester, han kopplade elektroder och stack med en nål i händerna, ganska kul med strömmen, men nålen i musklerna var inge vidare.
                  Fick svar igår att jag har förträngning i karpaltunneln på båda sidor och värst på höger hand, ny remiss till St Görans ortopedavdelning så får vi se om det blir operation eller kortisonsprutor

Comment

Interessant läsning. Jag hade nog konstaterat/gissat att jag hade någon form av vibrationsskada eller nått, men det kanske alltså går att få ordning på händerna med operation.
                    Som bonus till mina domnande händer är jag även väldigt köldkännslig, räcker med att jag blir blöt om händerna vid +10 gradig temperatur för att de ska se ut som lik (bifogar smaklös bild). Måste sen jobba som en tok för att få liv i skiten, med varmvatten och envist pumpande. Upplever att det blir mer problem ju tätare jag kör hoj, men det kan vara inbillning.
                    Någon mer som har dessa problem ?
                    Attached Files

Comment

Originally posted by EE View Post
                      Interessant läsning. Jag hade nog konstaterat/gissat att jag hade någon form av vibrationsskada eller nått, men det kanske alltså går att få ordning på händerna med operation.
                      Som bonus till mina domnande händer är jag även väldigt köldkännslig, räcker med att jag blir blöt om händerna vid +10 gradig temperatur för att de ska se ut som lik (bifogar smaklös bild). Måste sen jobba som en tok för att få liv i skiten, med varmvatten och envist pumpande. Upplever att det blir mer problem ju tätare jag kör hoj, men det kan vara inbillning.

Uch... det där ser mer ut som likfingrar än CTS. Vet inte vad det finare ordet för likfingrar är men det efterliknar dina syndrom exakt. Blodkärlen stänger sig av reflex för att rädda "kroppen" mot att skicka ut varmt blod i utstickande lämmar..(nä, inte där,snuskhummer....) Ligger ofta en förfrysningsskada bakom det sedan innan. Tydligen är den vanligaste behandlingen någon sorts nitroglyserinkräm man smörjer in händerna med. Har själv ett helvete vid ruggigt väder. inte torrt och svinkallt utan lite lagom runt 10grader.. Sök på likfingarar ska du hitta mycket. Fingrar och fötter är poppis...

DrD

Comment

Originally posted by EE View Post
                        Jag har också detta problem. Det heter Raynauds sjukdom (Morbus Raynaud) eller Raynauds fenomen yttrar sig i att fingrar eller tår vitnar.
                        http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_fingrar
                        http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=5798

Glycerylnitrat i Essex kräm hjälper mig. Det är dock receptbelagt så ett läkarbesök är nödvändigt. Skriv gärna upp infon från Fasslänken nedan, för läkaren kan säkert inte hitta detta. Salvan måste smörjas in 15 minuter innan fingrarna utsättes för kyla. Den är alltså förebyggande och inget att tina upp fingrarna med.
                        http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...0&UserTypeID=2

Sen har jag även köpt eluppvärda hanskar och dessa är guld värda en kylig dag. Med dessa kunde jag t.o.m. köra hoj i vintras.
                        http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=5
                        Jag såg nu att handskarna är 300:- billigare just nu. Sommarpris?

Edit: Raynauds sjukdom drabbar bara fingrar och tår. Blir även tummen vit är det andra cirkulationsproblem.
                        Last edited by Mudder; 07-12-2009, 06:22 PM.
                        Hojresor
                        Hojresor's YouTube kanal

Comment

Har varit hos läkaren (för nåt annat) men passade på att fråga om CTS och en "test". Han tappade mig på nån punkt och böjde handleden i nån position. Han ville inte ställa en CTS diagnos men höll mer på vibrations-problem. Han blev väl lite svar skyldig på det med att händerna domnade om natten (inte varje natt), men det får vi ta nån annan gång.

Så jag har sista tiden reduserat vibrationeran i styret, och det blev som natt og dag. Som et test fikk jag tag på några jättestora vikter som har suttit på nån sportcykel el.l.. Dom är stora och gör att styret sticker ut 4cm mer på varje sida nu. Fula som f.... och diametern är större änn styret oxå. Men det var en test. Långa bultar och et par gamla expander hylsor från et gammalt Acerbis handtagsskydd. Skruva dit och har testet et par veckor nu. Vibrationerna är inte helt borta, men resultatet är att jag känner bare lite prickningar och domningar nu, och konsentrerat til tummen och pekfingret. Så jag är helt klart på rätt väg. Nästa steg blir skumgummi handtag (om jag får dit dom på nåt vis) och mera testing. Til slut vil jag testa ett styre som pekar lite mer bakåt och lite mer nedåt. Det känns iaf att mina handled tycker om den positionen bättre. Men vi får se....

Jag körde iaf 4 timmar (grus för det mesta) nu på onsdag, och jag hade inte dom stora problemen som förut.

Comment

Fått tid för operation nu, 7 September ska jag dit

Comment

Fick vänsterhanden opererad idag, tog knappt en timme, inklusive tvätt, bedövning, skära och skrädderi. Piece of kaka. Nu några timmar efter molvärker det lite i handen, men inget märkvärdigt. Stygnen ska bort om två veckor. Har fått några övningar som ska göras regelbundet för att rörligheten inte ska bli begränsad. Största utmaningen rent motoriskt hittills är knappgylfen. Kommer väl bli lite mög att behöva hålla bandaget torrt i duschen, men det fixar man väl med plastpåse och tejp.

Comment

nyopererad!

bra läkare som opererade på st:göran, hon åker hoj hon med och kände igen problemet.

rätt mysigt att bli omhändertagen på det viset av 4 brudar

Comment

Working...
                                X