Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummen / handen domnar - prickar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Drrrrrr650 View Post
    Opererade min högerhand i februari i år, och nu är den tillbaka till 100% styrka igen. Blev en UNDERBAR skillnad att köra hoj. Speciellt H-handen kan ju vara lite jobbig att släppa för att skaka liv i under körning så den tog jag först. V-handen är likadan för mig men vill f-n inte operera den mitt i säsongen,,, får bli till hösten.
    Hur lång tid tog det innan du kunde börja köra hoj igen? Kör du grus förresten...det kanske man kan börja med innan enduro/cross.
    Tre brutna revben...hittills.
    Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Comment

Jag har samma problem, Det finns ska finnas bra handleds skydd som ska hjälpa har jag hört av Cross åkare som har samma syndrom. Värt att prova kanse? Det sitter runt tummen och handleden och förhindrar att närverna i handleden som leder ut i handen blir domnade.
      Kärsta Carlsson

Comment

Ok låter som en bra ide innan det blir operation,hur lång tid tar en sådan opration att läka?

Comment

Karpalsyndrom är oerhört mycket vanligare än man förstått tidigare. De senaste 10 åren har man kunnat konstatera att massor med folk som lidit eller hindrats i 10-50 år helt enkelt har karpalsyndrom. Ett säkert test är domningen på ringfingrets insida men ej på utsidan.

En luring är att man ofta upplever att smärtan utgår från undersidan på armbågen (vid kölen) och att många upplever att smärtan rör sig uppåt mot axeln eller nacken. Det är följdsmärtor men det vanligaste är att man vaknar på nätterna med handen bortdomnad. Detta är oftast starkast efter några dagars eller någon veckas tungt jobb för handen, te.x. trädgårdsarbete, målning, snickeri eller röjning/sågning. Även meka och inte minst omläggning av däck.
          Därefter kan man ha ett antal mycket besvärliga nätter inför att det kan avta, helst vid inaktivitet. Under perioder när man inte gör något särskilt så kan man vara helt besvärsfri.
          Något väldigt viktigt att ha klart för sig är att om man har kraftiga besvär och inte opererar sig så uppstår permanenta nervskador och nedsatt motorik. Man kan även få ledproblem som vid reumatism. bad idea!!

Operationen är enkel och ger resultat. Det känns väldans obehagligt i handens insida första veckorna. Om ni har problemet, acceptera inte någon läkares utläggning om olika saker hit och dit. Jag har själv genomgått 2 st operationer i armbågen helt i onödan på grund av detta. Förklara att ni har karpalsyndrom och vill ha en remiss för detta. (punkt).

På sätt och vis så är åkomman rätt så tacksam jämfört med mycket annat eftersom det är så lätt avhjälpt.
          Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
          -------------
          Ladies Home Journal, Year 1900

Comment

Originally posted by mbha View Post
            Detta är oftast starkast efter några dagars eller någon veckas tungt jobb för handen, te.x. trädgårdsarbete, målning, snickeri eller röjning/sågning.
            Kan intyga detta. Efter några dagar med hårt arbete kombinerat med endurokörning ökar besvären markant.

Comment

Var hos läkaren igår och får en remiss till operation, det var inget snack alls om det, hon var med på att det var trångt karpaltunneln direkt och nu är det bara att vänta på en tid.

Comment

Har själv samma problem och vaknar nästan varje morgon med bortdomnad arm
                från armågen och ned till handen. Har dock inte så stora problem med det när
                jag kör hoj om det inte är riktigt långvarig och intensiv körning. Då alla ingrepp
                i kroppen medför vissa risker så gjorde jag lite efterforskningar:

http://www.lakartidningen.se/store/a...s2884_2886.pdf

Slutsats - se till att en handkirurg gör ingreppet och inte lokala köttmanglaren.

/Håkan

Comment

Originally posted by Håkan Månsson View Post
                  jag kör hoj om det inte är riktigt långvarig och intensiv körning. Då alla ingrepp

Slutsats - se till att en handkirurg gör ingreppet och inte lokala köttmanglaren.

/Håkan
                  Blir nästan lite nervös inför ingreppet Kanske ska kolla refenser på läkaren innan .
                  Ditt domnande från armbågen och neråt, är det verkligen konstaterat karpaltunnelsyndrom? Låter mer som att armen somnat.

Comment

Har själv samma problem och vaknar nästan varje morgon med bortdomnad arm från armågen och ned till handen.
                    Samma här, så sent som i morse när jag faktiskt vaknade av det och fick sätta mig upp slå handen lite försiktigt i väggen för o få in syre till den :)

Aldrig problem med det när jag kör hoj dock men däremot kommer det om nätterna vid regelbunden endurokörning.
                    Last edited by JP; 06-30-2009, 08:55 AM.
                    -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

/Håkan
                      Nja
                      Det viktigaste att ingreppet görs på rätt indikation med rätt operations teknik av den som är van.

Ingreppet görs främst av Ortopeder som mig och garanterar att vi har minst lika bra resultat som Handkirurgerna.

Mvh Martin Ortoped :)
                      Last edited by MC Doktorn; 06-26-2009, 10:09 PM.

Comment

Har inte läst denna tråden förrän nu... Blir till att knalla till doktorn, händerna domnar när jag pratar i telefon och har blivit fumlig (vilket jag har antagit bero på torra händer). Tack för din beskrivning MCdoktorn! Jag har gått runt med "värsta åldersnojjan" de sista månaderna

Comment

Originally posted by JP View Post

Lider inte av det men vet du om det i sig kan ge några bestående följdmen om man inte gör något åt det?
                          Ja!
                          Som jag skrivit i tråden så kommer underlåtenhet att avhjälpa problem om det är kraftiga domningar att leda till nervskador med nedsatt känsel och även nedsatt motorik efter en tid.
                          Jag talar av egen erfarenhet tyvärr!

Trots att jag gjorde operationen för ca 10 år sedan så har jag aldrig återfått full känsel i exempelvis ringfingrets insida även om det är bra mycket bättre nu.
                          Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
                          -------------

Comment

Originally posted by mbha View Post
                            Ja!
                            Som jag skrivit i tråden så kommer underlåtenhet att avhjälpa problem om det är kraftiga domningar att leda till nervskador med nedsatt känsel och även nedsatt motorik efter en tid.
                            Jag talar av egen erfarenhet tyvärr!

Trots att jag gjorde operationen för ca 10 år sedan så har jag aldrig återfått full känsel i exempelvis ringfingrets insida även om det är bra mycket bättre nu.
                            ...............
                            Last edited by JP; 06-30-2009, 08:56 AM.
                            -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

Comment

Tyvärr, läs tråden. Som jag skrev så har många så svårt att själv peka ut var problemet egentligen sitter så självdiagnosen blir otroligt vacklande. En del påstår helt bestämt att det är i axeln. De flesta undersidan på armbågen och nästan alla menar att hela handen domnar.

Om handen ofelbart domnar när du cyklar (trampcykel), oftast mer markant än vid mc åkning eller när du sover och du vaknar och måste skaka, veva eller slå "igång" känseln. Då sätter jag 100 mot 1 på att du har karpalsyndromet.
                              -------------

Comment

Var iväg till ortopeden idag efter remiss av min husläkare. Ortopedläkaren hade hållit på med detta i mååånga år och aldrig hört talas om att detta är ett problem som drabbar MC-åkare, och jag var den första. Är inte det lite märkligt?
                                Operation bokad i alla fall.

Comment

Working...
                                X