Announcement

Collapse
No announcement yet.

kurvor och dämpar inställingar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

kurvor och dämpar inställingar

halloj alla glada SOE:are!
    Behöver lite hjälp med körteknik och dämpare.

fråga 1: Hur skall man göra för att träna kruvtagning? åkte idag första gången på en "seriös" cross bana. banan va sandig och VÄLDIGT spårig i kurvoran (tycker jag iallafall) . som sagt är lite "ny" på just cross sidan (åkt mest grusvägar och lite enduro samt lekt lite i skogen). när jag kom in i kurvan tyckte jag framdäcket gled lite i lössanden den ville liksom inte hänga med i den spåriga delen. den gled typ. vad gör man för fel, kör för sakta i kurvan? hur ska man kunna ta kruvan "snabbare" när man är osäker?

Fråga 2: Hoppade platå hopp idag gick bra, men baken på hojjen hoppade åt sidan när den slog ut, så hoppade lite lugnt, sen efter 4 varv tycker jag det går skapligt så jag skickar på lite, baken hoppar helt åt helvete och hojjen landar snett. är det returen som är felinställd då ?

måste få till det till nästa gång jag skall köra så man inte skadar sig för hela sommaren!

skadan vart inre blödningar och en spricka i bäckenbenet. hojen klarade sig bra, dock ett klister märke som vart repigt
    Suzuki RMZ 450 - 07
    KTM LC4 640 - 02
    Uppehåll sen 09 till 14 pga skada
    Yamaha YZF 450 -08 SÅLD
    Kawasaki kx 125 -98 SÅLD

Sandtips

Hejsan,

Det du upplever i svängen kan vara en naturlig del av att åka i sand, dvs. att det inte går att styra som man är van. I lös sand måste man göra små styrutslag. Man måste använda gasen mera för att få runt hojen och/eller använda vallar. Ta ner farten innan svängen och sedan gasa något (eller så mycker du vill/törs) genom hela svängen. Tänk på att du "surfar" på sanden och vill hålla dig uppe på ytan.

Kontrollera hänget på hojen. Den bör vara ca 100mm på din, inte mer, gaffeluppstick ca. 10mm och högfartskompressionen på bakdämparen i normalläget (ca. 1,5 varv, står i manulen). Med dessa värden och lite påslag så stämmer geometrin och allt funkar som det ska.

Helt rätt diagnos på bakändan som försöker hoppa förbi dej i hopp. Mera returdämpning behövs. Lägg på klick och prova dig fram på samma ställe så blir det snart spikrakt i hoppen. Men, kommihåg att du kör stor 4-takt, uthopp ska ske med stadig gas, slå inte av som med 2-takt då annars kommer rotationskraften från motorn vrida hojen framåt. Ett stadigt gaspåslag kommer dessutom minska snedhopp-effekten vi nyss nämnde.

Övrigt:
    Undvik frambromsen, man vill inte vippa fram vikten efter en raka, kan få ruggigt styrkast och framhjulet trillar ner i dom stora bromsstalpen. Rulla av gasen, ta ner den med bakbromsen, och först när bakfjädringen har dragits ihop kan man fylla på med frambroms. På så vis skuttar du över stalpen och tar ner farten odramatiskt och kan ta hand om kurvan utan att behöva kämpa med hojen.

God lök
    Tidigare: Sherco 4.5i '05, EC300 '07, YZ450 '03, WR250F '01, WR400F '00.

Comment

tack! mkt bra svar =)
      då va det returen som jag trodde, blir till att ställa in när man kan använda hojjen igen.

jo, nog allt är hojjen "stor" för stor egentligen men ville ha 450 för att kunna köra lite supermotard oxå, har dock inte ens köpt fälgar så det jag göra är att bara leka med den i skogen/bana. och det är den FÖR stor iallafall för mig, kommer köpa en 250f nästa år.

får träna korvur i lössand nånstans, gräva till såriga korvor själv så kan man träna.
      Suzuki RMZ 450 - 07
      KTM LC4 640 - 02
      Uppehåll sen 09 till 14 pga skada
      Yamaha YZF 450 -08 SÅLD
      Kawasaki kx 125 -98 SÅLD

Comment

Originally posted by Anderzzon View Post
        tack! mkt bra svar =)
        då va det returen som jag trodde, blir till att ställa in när man kan använda hojjen igen.

jo, nog allt är hojjen "stor" för stor egentligen men ville ha 450 för att kunna köra lite supermotard oxå, har dock inte ens köpt fälgar så det jag göra är att bara leka med den i skogen/bana. och det är den FÖR stor iallafall för mig, kommer köpa en 250f nästa år.

får träna korvur i lössand nånstans, gräva till såriga korvor själv så kan man träna.
        Leta reda på ett gammalt grustag någonstans och så kör du en åtta en million gånger då får du samtidigt som du övar hela tiden upp en schyst vall att kasta in hojjen i. Gör åttan med en lång böj och en snävare, sjukt bra träning tycker jag i alla fall.

Comment

Working...
        X